استاد دانشگاه آمریکایی توضیحاتی درباره انگیزه‌های ولیعهد سعودی از قتل احتمالی روزنامه‌نگار منتقد حکومت آل‌سعود ارائه کرده است.

«بو گراسکاپ»، استاد بازنشسته علوم سیاسی دانشگاه کالیفرنیا در مصاحبه‌ای از بی‌اعتنایی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به پرونده ناپدید شدن «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد سیاست‌های آل‌سعود در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول انتقاد کرد.

آقای کراسکاپ گفت: «همانند گذشته، متحدان آمریکا از پاسخگو شدن در خصوص نقض حقوق بشر، مگر به‌صورت لفظی مصون خواهند شد. تنها «دشمنان» فهرست‌بندی‌شده آمریکا است که قرار است مقصر شناخته شوند».

جمال خاشقجی، ستون‌نویس روزنامه واشنگتن‌پست و از منتقدان حکومت آل‌سعود است. او از سه‌شنبه 10 مهرماه برای دریافت یک گواهی ازدواج وارد ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول شد و از آن پس، از آن خارج نشده است.

مقام‌های ترکیه‌ای در روزهای گذشته بارها تأکید کرده‌اند شواهدی در دست دارند که نشان می‌دهد خاشقجی شکنجه شده و به‌قتل رسیده است. عربستان سعودی این روایت را تکذیب کرده و می‌گوید خاشقجی از ساختمان کنسولگری خارج شده است. با آنکه ترکیه فیلم لحظه ورود خاشقجی را منتشر کرده، سعودی‌ها فیلمی از لحظه خروج او منتشر نکرده‌اند.

این استاد دانشگاه کالیفرنیا در مصاحبه با تسنیم روایت سعودی‌ها را رد کرد و گفت: «کاملاً مبرهن شده که آقای خاشقجی از دفتر کنسولگری خارج نشده، به‌ویژه اینکه ایشان در شرف ازدواج بوده، هیچ دلیلی وجود ندارد که داخل ساختمان مانده یا مخفی شده باشد».

کراسکاپ در پاسخ به سؤالی درباره اینکه در صورت پذیرفتن فرضیه قتل خاشقجی، «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی چه انگیزه‌ای برای این قتل داشته، گفت: «فکر می‌کنم انگیزه ولیعهد سعودی این بوده که به همه مخالفانش هشدار بدهد که دامنه نفوذ او جهان‌گستر و تنبیه‌هایی که اعمال می‌کند شدید است».

فوتبال جهان ــ زین‌الدین زیدان بهترین مربی باشگاهی سال ۲۰۱۸ فوتبال جهان شد / سرمربی کاوه رضایی در رده پانزدهم
مشاهده

وی اضافه کرد: «من این حادثه را هشدار صریح به منتقدان ولیعهد و “اصلاحات” او می‌بینم، به‌ویژه اگر “تسویه حساب‌های” اخیر او علیه اعضای قدیمی خاندان سلطنتی را هم در نظر بگیریم. او می‌خواهد بگوید با آنکه جوان است اوضاع در سیطره قدرت او است و با تمجیدهایی که پرزیدنت ترامپ (و تا حدی سران اسرائیلی) از او کرده‌اند، احساس می‌کند که به او چراغ سبز داده شده هر کاری را که تمایل دارد انجام دهد و جز چند انتقاد نمادین و خفیف، اقدامی علیه او انجام نمی‌شود».