دوره‌های آموزشی مدیریت به‌وفور در فضای کسب و کار دیده می‌شوند. شرکت در این سمینارها برای مدیران و کارمندان آن‌ها مفید خواهد بود.

مدیران در دوره‌های متعددِ زمانی از کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی مدیریت استفاده می‌کنند. آن‌ها به‌منظور افزایش مهارت‌های فردی و حرفه‌ای در این کلاس‌ها شرکت می‌کنند و مدارکی نیز از آموزشگاه‌ها دریافت می‌کنند. چالش این مدیران زمانی ظهور می‌کند که بخواهند آموزش‌ها را به کارمندان خود منتقل کنند. کارمندان از جلسات آموزشی آن‌ها خسته می‌شوند و اطلاعات به‌خوبی منتقل نمی‌شود. به بیان دیگر، در این میان ترجمه‌ی محتوای آموزشی با مشکل روبرو است.

یکی از راهکارهایی که به ذهن مدیران می رسد، شرکت در دوره‌ها به همراه کارمندان برتر یا دیگر مدیران اجرایی شرکت است. با این کار در زمان اجرای استراتژی‌های آموخته‌شده، گروهی از مدیران دیگر به‌عنوان حامی در کنار رهبر سازمان حضور خواهند داشت. مؤسسان کسب‌وکار از این فرصت برای تدوین اهداف و یادگیری مراحل اجرا به همراه همکارانشان یاد می‌کنند.

برخی آموزشگاه‌های مفاهیم مدیریتی، این امکان را برای شرکت‌ها فراهم می‌کنند که دوره‌های عمومی شامل تعدادی از کارمندان شرکت را بگذرانند. این دوره‌ها عموما در پکیج‌های تخفیفی برای شرکت‌ها در نظر گرفته می‌شوند. یکی از این آموزشگاه‌های بین‌المللی، Entrepreneurs’ Organization است که دوره‌هایی مخصوص کارآفرینان و هم‌بنیانگذاران استارتاپ‌ها نیز دارد. این شرکت مصاحبه‌ای با شرکت‌کنندگان در دوره‌های عمومی داشته و نظر آن‌ها را در مورد فایده‌ی کلاس‌های گروهی به همراه تیم جویا شده است. در ادامه‌ی این مطلب به بررسی نظرات این شرکت‌کنندگان می‌پردازیم.

تجربه‌ی مشترک با مدیران میانی

اندرو بلیکشتاین یکی از کارآفرینانی است که در این دوره‌های مشترک شرکت کرده . او خود را فردی علاقه‌مند به آموزش می‌داند. البته اندرو پیش از راه‌اندازی شرکتش در دوره‌های رسمی مدیریت شرکت نداشته؛ اما پس از آشنایی با مؤسسه‌ی کارآفرینان، این سبک از آموزش را شروع کرده است. او شرکت در کلاس به همراه دیگر اعضای تیم رهبری را به‌عنوان یک تجربه‌ی مشترک می‌داند. او معتقد است این تجربه، مؤسس اصلی را به این باور می‌رساند که در مسیری صحیح به همراه همکاران اصلی رشد خواهد کرد.

چرا مدیران موفق احساساتشان را بروز نمی‌دهند
مشاهده

هائو لام، کارآفرین دیگری است که ابتدا در دوره‌های شخصی حضور داشته و مهارت‌های خود را افزایش داده است. او پس از شرکت در دوره‌ها به فکر اجرای ایده‌های آموخته‌شده بوده است. تجربه‌ی تلخ او، همراه نشدن کارمندان و درک نکردن ایده‌هایش است. پس از شرکت جمعی در دوره‌های آموزشی به همراه دیگر مدیران، آن‌ها توانسته‌اند با همکاری هم ایده‌های جدید را اجرا کنند.

تأثیر روی مسیر کارآفرینی

اندرو در مورد تأثیر دوره‌های گروهی در مسیر می‌گوید این آموزش‌ها، افراد را با ایده‌های او آشناتر می‌کنند. او بر این باور است که مشخص کردن ایده‌ها و اهداف وظیفه‌ی مؤسس استارتاپ است و اجرای آن‌ها از وظایف مدیران اجرایی و میانی. به همین دلیل شرکت در دوره‌ها پیش از برنامه‌ریزی برای اجرا، دیدی کلی و نظری نسبت به ایده‌های مؤسس به مدیران می‌دهد و آن‌ها آسان‌تر می‌توانند استراتژی اجرا را تدوین کنند.

لام نیز معتقد است که با شرکت گروهی در دوره‌های آموزشی، اعتمادبه‌نفس او و اعضای تیم مدیریتی‌اش بسیار افزایش یافته و آن‌ها پس از به اشتراک گذاشتن آموخته‌ها، با دقت و حساسیت بیشتری به کار ادامه داده‌اند.

نکته‌ی اصلی در مورد این استراتژی آموزشی، همکاری افراد مختلف شرکت در دوره‌ها است. همان‌طور که می‌دانید، بحث آموزش همیشه چالش‌هایی برای حل مسائل داشته که همکاری افراد در این چالش‌ها، کلید اصلی آشنایی بیشتر با ایده‌های یکدیگر است. گروه‌های هدف آموزش در این دوره‌ها، می‌توانند مدیران یا کارمندان باشند؛ اما هدف اصلی، همکاری آن‌ها با یکدیگر و به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و تجربیات است.