بنابر گزارش اداره‌ی آمار ایالات متحده، ۵۰٫۸ درصد آمریکایی‌ها مؤنث هستند و شامل مادران، پرستاران و سرپرستان خانواده می‌شوند. این افراد تأثیر تغییرات آب‌وهوایی را مخصوصاً بر سلامت خود احساس می‌کنند.

بروس بکر و سوزان پاچِکو، متخصصان سلامت و مدیران کلایمت ریالیتی (سازمانی فعال در حوزه‌ی تغییرات آب‌وهوایی) معتقدند تغییر آب‌وهوا برای زنان سختی‌های بیشتری دارد. بروس عنوان می‌کند:

به‌عنوان یک متخصص زنان، از مردم می‌خواهم به تأثیراتی که تغییر آب‌وهوا بر زنان و دختران آمریکا گذاشته است، توجه کنند. من و سوزان پاچکو، متخصص کودکان هر دو نگران این موضوع هستیم که تأثیرات ذکرشده بسیار گسترده و همچنین در حال افزایش هستند.

بروس و سوزان در حال کار بر مقاله‌ای علمی در مورد اثرات خاص تغییرات آب‌وهوا بر سلامت زنان آمریکایی هستند. در ادامه نظرات آن‌ها را در مورد این‌که چرا بحران آب‌وهوا مسئله‌ای مربوط به زنان است، می‌خوانیم.

climate change

آب‌وهوا و سلامت زنان

همه آگاهند که بحران آب‌وهوا به‌علت ایجاد گرما، آتش‌سوزی و طوفان؛ هزینه‌های زیادی را طلب می‌کند و این قبیل سوانح شدیدتر و پرتعدادتر شده‌اند. مثلاً بنابر گزارش مراکز ملی اطلاعات محیط زیستی (NCEI)؛ بلایای طبیعی و آب‌وهوایی در سال ۲۰۱۷ بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار خسارت به بار آورده‌اند.

اما خسارت‌هایی که تغییر آب‌وهوا ایجاد می‌کند، تنها مالی نیستند. با افزایش دما، همه‌ی مردم از جمله کودکانی که بیرون از خانه بازی می‌کنند در خطرِ ابتلا به بیماری‌های مرتبط با گرما و بیماری‌های گرمسیریِ درحال‌گسترش هستند. همچنین سوزاندن سوخت‌های فسیلی، آلاینده‌های سمی را وارد هوای تنفس ما می‌کند و در نتیجه بیماری‌هایی مانند آسم و بیماری‌های قلبی و ریوی افزایش می‌یابند.اما زنان این مسائل را شدیدتر احساس می‌کنند. بروس و سوزان اظهار می‌کنند:

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد تغییرات آب‌وهوا بر افزایش ابتلا به آسم در دختران نوجوان، ابتلا به سرطان ریه و بیماری قلبی در زنان میان‌سال و حمله‌ی قلبی، سکته و جنون در زنان با سن بالا تأثیرگذار است.

این پژوهش به‌ویژه در مورد زنان باردار هشدار می‌دهد:

مشکلات زایمان، به‌خصوص زایمان زودرس و وزن کم نوزاد در هنگام تولد که هر دو تأثیراتی دائمی بر فرد می‌گذارند؛ و تولد جنین مُرده به افزایش گرما و آلودگی هوا مرتبط هستند.

مسئله‌ا‌ی جهانی برای زنان

مسائل ذکرشده تنها مختص زنان آمریکایی نیستند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند ۸۰ درصد از افرادی که به‌علت آب‌وهوا مجبور به تغییر محل زندگی خود شده‌اند، زن بوده‌اند. همچنین باید به‌خاطر داشت که زنان بیش از مردان با فقر دست‌وپنجه نرم می‌کنند و قدرت اجتماعی و اقتصادی کم‌تری دارند؛ بنابراین برایشان سخت‌تر است که بر مشکلات مربوط به سوانح آب‌وهوایی غلبه کنند.

بروس و سوزان معتقدند زنان باید نقشی فعال‌تر در مبارزه با بحران آب‌وهوا داشته باشند و صدای خود را به گوش رهبران سیاسی رسانده و درخواست اقدام در جهت بهبود وضعیت کنند؛ زیرا به‌عنوان مادران، پرستاران و سرپرستان خانواده می‌دانند که آب‌وهوا می‌تواند چه تأثیرات عمیقی بر سلامت و تندرستی فرزندانشان داشته باشد. آن‌ها می‌گویند:

با توجه به نقش حیاتی زنان به‌عنوان مادر در خانواده و تمام جامعه، اگر اجازه دهیم که تغییرات آب‌وهوایی بر سلامت آنان تأثیر بگذارد؛ همه‌ی ما دچار آسیب می‌شویم. زنان با توجه به نقش‌های خانودگی سنتی که در جامعه ایفا می‌کنند، ممکن است به‌علت تأثیر بلایای طبیعی بر افرادِ تحت حمایتشان، مجبور به تحمل آسیب‌های بیشتری شوند. اگر کودکان یا همسران زنان دچار مشکلات جسمی یا روحی شوند، وظایف بیشتری بر دوش آنان خواهد افتاد و زمان لازم برای کار و توجه به خود را از آنان خواهد گرفت.

کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از کارخانه‌های آلوده به درون هوای تنفسی، اقدامی مفید در این زمینه است؛ زیرا این گازها معمولاً همراه با آلاینده‌های دیگری منتشر می‌شوند که از سوزاندن سوخت‌های فسیلی حاصل شده‌اند؛ بنابراین کاهش آن‌ها هم برای بدن و هم محیط‌‌زیست مفید است.

داستان برند: اسپیس ایکس، تحقق رویای سفر به فضا
مشاهده