سوپرمارکت‌‎های زنجیره‌ای Whole Foods به دلیل فروش مواد غذایی فاقد نگهدارنده‌‌ها، رنگ‌‌دهنده‌ها، طعم‌دهنده‌ها و شیرین‌کننده‌های مصنوعی در ایالات متحده آمریکا به شهرت رسید. این فروشگاه که سال ۱۹۷۸ در قالب یک مغازه کوچک فروش مواد غذایی در شهر آستین ایالت تگزاس به راه افتاد ظرف چند دهه به مجموعه‌ای بزرگ و قدرتمند تبدیل شد. مجموعه Whole Foods در سال ۲۰۱۷ پس از گزارش ضرردهی در چند فصل مالی پیاپی و تصمیم‌گیری درباره بستن تعدادی از فروشگاه‌هایش در سراسر آمریکا طی مذاکراتی این مجموعه را به آمازون فروخت. خرید Whole Foods توسط آمازون به ارزش ۱۳.۷ میلیارد دلار حدود ۴۰۰ مغازه فیزیکی به دارایی‌هایی آمازون افزود.

آمازون پس از خرید Whole Foods مجموعه‌ای از تغییرات را در این فروشگاه‌های زنجیره‌ای به وجود آورده که در این مقاله‌ تعدادی از این تغییرات را بررسی می‌کنیم.

‌1- کاهش قیمت

از روزی که فرایند واگذاری آغاز شد قیمت بسیاری از محصولات اصلی Whole Foods بلافاصله کاهش یافت. بعضی از قیمت‌ها تا حدود ۴۰ درصد کاهش یافتند.

برای مثال ارزش یک سبد مشابه از اجناس یکی از فروشگاه‌های این مجموعه در بروکلین از قیمت ۹۷.۷۶ دلار قبل از خریداری Whole Foods توسط آمازون به ۷۵.۸۵ دلار پس از خریداری رسید.

۲- فروش اجناس آمازون

براساس آنچه آمازون اعلام کرده بلندگوهای هوشمند محبوب این شرکت (آمازون اکو و اکو دات) در تعدادی از فروشگاه‌های مجموعه Whole Foods به فروش می‌رسند.

۳-  تخفیف ویژه برای اعضای آمازون پرایم

مجموعه Whole Foods اعلام کرده افرادی که عضو سرویس آمازون پرایم هستند هنگام خرید از فروشگاه‌های این شرکت از تخفیف ویژه برخوردار می‌شوند. تخمین زده می‌شود که در حال حاضر نیمی از خانوارهای آمریکایی عضو این سرویس باشند.

ساخت آلیاژهای معلق در هوا در ایستگاه فضایی بین المللی
مشاهده

‌ ۴- فروش اجناس Whole Foods در آمازون

مدت کوتاهی پس از خرید، بیش از هزار آیتم Whole Foods به فروشگاه اینترنتی آمازون افزوده شد. این اجناس در Amazon.com، AmazonFresh، Prime Pantry و Prime Now قرار گرفت. در حال حاضر برای خرید بسیاری از این آیتم‌ها نیاز دارید که عضویت AmazonFresh را داشته باشید. AmazonFresh سرویس تحویل خواربار آمازون است.

‌۵- ممنوعیت حضور نمایندگان برندها

پیش از این Whole Foods به نمایندگان برند‌های مختلف اجازه می‌داد با حضور در فروشگاه‌ها به تبلیغ برند خود بپردازند. این نمایندگان برای نظارت بر شیوه مناسب انبار و نمایش کالاها هم در فروشگاه‌ها حضور پیدا می‌کردند. حال با حضور آمازون به عنوان مالک این مجموعه دیگر چنین امکانی برای نمایندگان برندها وجود نخواهد داشت و این فروشگاه‌ها به شکل سنتی‌تر و متعارف‌تری اداره می‌شوند.

‌۶- تمرکز بیشتر

بخش بزرگی از فرایندهای تصمیم‌گیری مربوط به دسته‌بندی و تقسیم‌بندی محصولات در سراسر کشور از حالت منطقه‌ای و محلی خارج شده و به صورت متمرکز در بخش مرکزی شرکت در آستین تگزاس انجام خواهد شد.

‌۷- تحویل اجناس خریداری شده از آمازون در Whole Foods

با وجود قفسه‌های Amazon Lockers در این فروشگاه‌ها می‌توانید محصولات را خریداری کنید و با دادن آدرس تعداد مشخصی از فروشگاه‌های Whole Foods درخواست کنید که اجناس تا زمانی که قصد تحویل گرفتن‌شان را دارید در آدرس این فروشگاه‌ها قرار داده شوند. به این ترتیب در زمان مشخص می‌توانید محصولی که از آمازون سفارش داده‌اید را از یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای تحویل بگیرید. می‌توانید از این امکان برای پس دادن کالا هم استفاده کنید.

ناسا احتمالا جوانترین سیاه‌چاله کهکشان راه شیری را کشف کرده است
مشاهده

‌۸- Whole Foods بزرگتر می‌شود

می‌دانیم که مجموعه Whole Foods دچار مشکلات مالی شده بود و احتمالا انتظار داشتیم پس از خریداری این شرکت توسط آمازون تعدادی از نیروهای این سازمان تعدیل شوند اما ظاهرا آمازون برعکس عمل کرده؛ Whole Foods اعلام کرده قرار است تعداد کارکنان بیشتری را استخدام کند.

نهایتا باید به چیزهایی که قرار است بدون تغییر باقی بمانند هم اشاره‌ای کنیم. مهم‌ترین بخش‌هایی که در کسب و کار Whole Foods ثابت باقی می‌مانند نام برند و مدیرعامل این مجموعه هستند. Whole Foods از این به بعد هم با همین نام به کار خود ادامه می‌دهد، فروشگاه‌های جدیدی افتتاح می‌کند و با مدیریت جان مکی (John Mackey) به کار خود ادامه خواهد داد.

‌‌‌