تعادل بین کار و زندگی یعنی داشتن امکاناتی مانند ساعات کاری انعطاف‌پذیر، روزبه‌روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و نقش زیادی در بالا بردن بهره‌وری کارمندان دارد.

 

داشتن تعادل بین کار و زندگی یعنی داشتن زمان کافی برای بودن در کنار خانواده، به اندازه‌ی دریافت پاداش برای کارمندان مهم است. این موضوع هر روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و برای حفظ روحیه‌ی کارمندان ضروری است. شاید با خودتان فکر کنید شرکت‌هایی که این امکان را برای کارمندان فراهم می‌کنند بهره‌وری بالایی ندارند؛ اما هر روز به تعداد این شرکت‌ها افزوده می‌شود. مدیران این شرکت‌ها معتقدند برقراری تعادل میان کار و زندگی کارمندان روی بهبود روحیه و بهره‌وری آن‌ها نقش مؤثری دارد و موفقیت‌های شرکت را افزایش داده است. در ادامه‌ی این مقاله‌ به معرفی پنج شرکتی می‌پردازیم که از نظر برقراری تعادل میان کار و زندگی کارمندان خود بیشترین امتیاز را کسب کرده‌اند.

 

 

۱- شرکت Keller Williams Realty

این شرکت در سال ۱۹۸۳ بنیان‌گذاری شده و دفتر مرکزی آن در آستین تگزاس قرار داد. کلر ویلیامز بیش از ۹۰۰ دفتر در سراسر جهان و ۱۳۹ هزار کارمند دارد و بزرگ‌ترین شرکت املاک فرنچایز در کل دنیا به شمار می‌آید. کارمندان این شرکت ارزش آن را بالا می‌برند؛ زیرا به‌عنوان یک پیمانکار مستقل در نظر گرفته می‌شوند، این یعنی ساعات کاری انعطاف‌پذیر دارند و می‌توانند درآمد نامحدود داشته باشند.

این شرکت سیستم مشارکت در سود و برخورداری از امکانات آموزشی را نیز برای کارمندان خود مهیا کرده است. کارمندان این شرکت انگیزه‌ی بالایی برای کار دارند و بدون قربانی کردن آزادی خود از امکانات متنوع شرکت بهره‌مند می‌شوند.

مهارت‌های ارتباطی رهبران بزرگ
مشاهده

۲- شرکت Coldwell Banker

Coldwell Banker نیز در زمینه‌ی املاک فعالیت می‌کند و به‌عنوان یکی از پنج شرکت برتر در این زمینه شناخته می‌شود. این شرکت در سال ۱۹۰۶ بنیان‌گذاری شد و دفتر مرکزی آن در مدیسون نیوجرسی قرار دارد. کلدول بنکر بیش از ۹۰ هزار کارمند در سراسر دنیا دارد و شهرت خوبی در مسئولیت‌پذیری اجتماعی کسب کرده است. طبق نظرسنجی‌های انجام‌شده، کارمندان این شرکت نیازی نیست هفت روز هفته و ۲۴ ساعته با محل کار خود در ارتباط باشند و در منزل اضافه کاری کنند. آن‌ها حتی می‌توانند کارها را از خانه مدیریت کنند. انعطاف‌پذیری ساعات کاری به آن‌ها اجازه می‌دهد مسئولیت‌های زندگی را در کنار مسئولیت‌های کاری همزمان پیش ببرند.

۳- شرکت Cisco

سیسکو یکی از شرکت‌های بزرگ در زمینه‌ی تکنولوژی است که به اهمیت دادن به کارمندان خود شهرت دارد. این شرکت در سال ۱۹۸۳ بنیان‌گذاری شد و دفتر اصلی آن در سن‌خوزه کالیفرنیا قرار دارد. شرکت سیسکو ساعات کاری انعطاف‌پذیر برای کارمندان دارد و هر کارمندی می‌تواند پروژه‌ی خود را در محیط کار به‌طور مستقل پیاده‌سازی کند. این شرکت همچنین اهمیت زیادی برای خانواده‌ها قائل است و گاهی اوقات تا چند ماه به کارمندان اجازه می‌دهد کارها را به‌طور کامل در محیط خانه انجام بدهند و در کنار فرزندان خود باشند

۴- شرکت Kaiser Permanente

Kaiser Permanente یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌هایی است که در زمینه‌ی مراقبت و سلامتی فعالیت می‌کند و اهمیت زیادی به سلامت کارمندان خود می‌دهد. این شرکت در سال ۱۹۴۵ بنیان‌گذاری شد و دفتر اصلی آن در اوکلند کالیفرنیا قرار دارد. کارمندان این شرکت از خدماتی مانند قرار ملاقات با پزشک و تعطیلات زیاد بهره‌مند هستند تا از نظر سلامتی جسمی و روانی در شرایط خوبی قرار داشته باشند. علاوه‌براین کارمندان به انجام دادن از کار منزل تشویق می‌شوند.

روش‌های تسهیل پروسه بازخورد
مشاهده

۵- شرکت Google

گوگل نیز خدمات زیادی برای کارمندان خود فراهم می‌کند و تعجبی ندارد که نامش در این لیست قرار دارد. شرکت گوگل در سال ۱۹۹۸ بنیان‌گذاری شد و دفتر اصلی آن در مانتین ویو کالیفرنیا قرار دارد. شرکت گوگل امکانات زیادی برای حفظ سلامتی و همچنین زمان کافی در اختیارشان قرار می‌دهد تا روی پروژه‌های شخصی خود کار کنند. غذای سالم، کلاس‌های تناسب اندام، استفاده از تجهیزات ورزشی و ماساژ از جمله امکاناتی هستند که به‌طور رایگان در اختیار کارمندان قرار می‌گیرند. اغلب کارمندان ساعات کاری انعطاف‌پذیر و تعطیلات زیاد دارند تا از کار خسته نشوند.

تمام شرکت‌های این لیست درآمد بالایی دارند و جای تعجبی ندارد که همه‌ی شرکت‌ها نتوانند چنین امکاناتی را در اختیار کارمندان خود قرار دهند. اما می‌توانند بخشی از استراتژی آن‌ها را در شرکت خود پیاده‌سازی کنند. ما در عصر ارتباطات زندگی می‌کنیم و نیازی به حضور فیزیکی کارمندان در تمام روزهای هفته نیست. ساعات کاری انعطاف‌پذیر و دورکاری از مهم‌ترین امکاناتی هستند که باید در اختیار افراد با تجربه قرار بگیرند. فراموش نکنید این روزها رقابت میان تمام کسب‌وکارها زیاد شده است و این کارمندان هستند که موفقیت شرکت را تضمین می‌کنند. افراد باتجربه و حرفه‌ای محیطی را برای کار انتخاب می‌کنند که به سلامتی‌شان اهمیت بدهد و امکانات مفیدی فراهم کند. هرقدر آزادی و انعطاف‌پذیری محیط کار بیشتر باشد بهره‌وری کارمندان نیز بیشتر خواهد شد.