همه می‌دانیم که آلودگی پلاستیکی یک مشکل اساسی برای دنیای اقیانوسی به شمار می‌رود، اما دانشمندان اکنون راه جدیدی را که ریزپلاستیک‌ها می‌توانند از طریق آن وارد زنجیره‌های غذایی دیگر شوند، پیدا کرده‌اند و این راه همان پشه‌ها هستند. لاروهای پشه‌ای که در آب قرار دارند، ریز‌پلاستیک‌ها را می‌خورند. این ذرات پلاستیکی در هنگام تبدیل لاروها به حشره‌‌های بالغ، در بدن آن‌ها وجود دارند. این حشرات بالغ، غذای خوشمزه‌ای برای پرندگان و خفاش‌ها بوده و در نتیجه این ریزپلاستیک‌ها به معده‌ی جانوارن زمینی هم وارد می‌شوند. این فرایند، انتقال اونتوژنیک نامیده‌می‌شود، با این مفهوم که با بلوغ ارگانیسم و تغییر زیستگاه اتفاق می‌افتد.

به‌گفته‌ی پژوهشگران دانشگاه ریدینگ در انگلستان، وقتی که پشه‌های حامل پلاستیک توسط پرنده‌ها و خفاش‌ها خورده شوند، آلودگی می‌تواند وارد زنجیره‌های غذایی و اکوسیستم‌های دیگر شود. آماندا کالاگان دانشمند زیست‌شناس می‌گوید:

این پژوهش برای نخستین بار به ما نشان می‌دهد که ریزپلاستیک‌ها قادر به آلوده‌ کردن تمام موجودات زنده‌ای هستند که حتی به‌صورت طبیعی در معرض آن‌ها قرار نمی‌گیرند. این یک واقعیت تکان‌دهنده‌ است که پلاستیک تقریبا در حال آلوده‌ کردن هر گوشه‌ای از محیط زیست و اکوسیستم‌ها است.

پژوهشگران در محیط آزمایشگاه ذرات فلورسنت پلاستیکی را به لارو حشره دادند و سپس با استفاده از میکروسکوپ، رشد لارو را تا زمان تبدیل‌شدن به یک حشره‌ی بالغ مورد بررسی قرار دادند. پلاستیک در طی دوره‌ی شفیرگی حشره در جای خود باقی ماند و از طریق لوله‌های مالپیگی (ساختارهایی که عملکردی نظیر کلیه در انسان دارد) وارد بدن حشره بالغ شد. ریزپلاستیک‌هایی نظیر این‌ها ممکن است صدها سال زمان نیاز داشته باشند تا در محیط شکسته شوند و این مطالعه نشان داد که هر چه ذرات پلاستیکی ریزتر باشند، احتمال اینکه به بدن حشرات بچسبند، بیشتر است. ما از قبل می‌دانستیم که پلاستیک‌ها، اقیانوس‌ها و آب راه‌ها را آلوده کرده و می‌توانند دارای اثر مخربی روی حیات وحش باشند و از طریق زنجیره‌ی غذایی انتقال پیدا کنند. اکنون ما می‌دانیم که این ذرات میکروسکوپی ریز می‌توانند از طریق پشه‌ها از آب هم خارج شوند.

تجربه پیاده‌ روی در فضا با تصاویر ضبط شده توسط دوربین Go-Pro
مشاهده

ذرات پلاستیکی در شکم حشره

ذرات پلاستیکی فلورسنت در شکم یک پشه

پریستلند که در این پژوهش مشارکتی نداشته می‌گوید که این یافته‌ها ناراحت‌کننده هستند. او در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت:

دانستن اینکه پلاستیک می‌تواند از مرحله‌ی لاروی به حشره بالغ منتقل شود و سپس به‌عنوان یک منبع غذایی برای جانوران بزرگ‌تر استفاده شود، فوریت لزوم کاهش مصرف پلاستیک را به ما خاطر نشان می‌کند.

همانند پشه‌ها، حشرات دیگری که قبل از بلوغ در چنین مناطقی آبی به سر می‌برند و اغلب توسط موجودات بزرگ‌تر خورده می‌شوند، نیز در این مشکل مشارکت دارند. ما می‌دانیم که وقتی پلاستیک وارد دنیای طبیعی می‌شود، می‌تواند در میان حیوانات به‌طور مکرر انتقال پیدا کند و پیامدهای جدی برای اکوسیستم‌های طبیعی داشته باشد. بیایید امیدوار باشیم که این مطالعه در برجسته نشان دادن مشکل پلاستیک و تشویق تلاش‌هایی در جهت کاهش مصرف پلاستیک مفید باشد.