قایق تفریحی و مفهومی سولارایمپکت، اولین نمونه‌ی برقی و اقیانوس‌پیما در جهان است که با پنل‌‎های خورشیدی و باتری ۸۰۰ کیلووات ارائه می‌شود.

ایده‌ی قایق یا کشتی تمام برقی که انرژی خود را به‌کمک پنل‌های خورشیدی تأمین می‌کند، بسیار جذاب و امیدوارکننده است. شرکت سوئیسی سولارایمپکت (SolarImpact) مدل مفهومی جالبی معرفی کرده است که امکان دریانوردی بدون آلایندگی را ممکن می‌کند.

قایق تفریحی سولارایمپکت سریع، بی صدا و مجهز به ۳۰۰ مترمربع پنل‌های خورشیدی است. این قایق مفهومی ۲۴ متری، اولین مدل تفریحی اقیانوس‌پیمای جهان است که انرژی مورد نیاز خود را از نور خورشید دریافت می‌کند. پک باتری ۸۰۰ کیلووات ساعت، امکان دریانوردی تا ۱۰ ساعت را فراهم می‌کند و درصورت مناسب بودن آب و هوا، انرژی مورد نیاز قایق هم به‌راحتی و بدون هزینه در دسترس خواهد بود.

 

مجموعه پنل‌های خورشیدی بزرگ که بخش زیادی از سقف این قایق مفهومی را پوشش می‌دهند، توانایی تولید روزانه ۳۲۰ کیلووات انرژی دارند؛ البته این انرژی که می‌تواند منبع اصلی حرکت قایق باشد، در صورت آفتابی بودن، تابش کافی خورشید و حرکت با سرعت مشخص، تولید می‌شود. در شرایط مناسب، ۱۳۴۱ اسب بخار قدرت در دسترس خواهد بود تا قایق تفریحی سولارایمپکت به‌نهایت سرعت ۲۲ گره‌ (حدود ۴۱ کیلومتر بر ساعت) برسد. از لحاظ تئوری، می‌توان با استفاده از پنل‌های خورشیدی، بی‌نهایت مسافت را طی کرد؛ البته در این صورت، حداکثر سرعت به ۵ گره (حدود ۹ کیلومتر بر ساعت) محدود می‌شود. برای مقایسه جالب است بدانیم که، یک قایق تفریحی بزرگ معمولی با ابعاد تقریباً مشابه، برای حرکت با سرعت ۱۰ گره (۱۸.۵ کیلومتر بر ساعت) به‌مدت یک ساعت، ۱۰۰ لیتر سوخت مصرف می‌کند.

چرا رصد پلوتون بسیار دشوار است؟
مشاهده

SolarImpact Yachtعلاوه بر پنل‌های خورشیدی، سولارایمپکت به دو پیشرانه‌ی دیزل هرکدام با قدرت ۸۷ اسب بخار نیز مجهز است که نقش ژنراتور و شارژ پک باتری را بازی می‌کنند. در این مدل مفهومی، فناوری خودران هم در نظر گرفته شده است تا هدایت قایق با‌کمک هوش مصنوعی، آسان‌تر باشد. مهندسان سولارایمپکت کف قایق را به‌گونه‌ای طراحی کرده‌اند که تکان‌های جانبی قایق تا ۹۰ درصد کاهش پیدا کند. ظرفیت قایق تفریحی سولارایمپکت که تنها یک مدل سه‌بعدی از آن ارائه شده، ۱۰ مهمان و یک خدمه است. ویدئوی کوتاهی از این قایق منتشر شده که در ادامه قابل مشاهده است.