غلامرضا سلیمانی با اشاره به دیدارهای اخیر خود با مقامات کشور ترکیه اظهار داشت: در قالب این دیدارها توافقات اولیه‌ای برای احداث شهرک صنعتی مشترک با ترکیه در منطقه آزاد ماکو انجام شده و علاوه بر آن هزار هکتار زمین با امکانات جانبی نیز برای ساخت این شهرک اختصاص پیدا کرده است.

وی گفت: منطقه آزاد ماکو با 220 کیلومتر مرز مشترک با ترکیه، به‌زودی امکان تبدیل به یک قطب تولید مشترک ایران و ترکیه را دارد و برای جامه عمل پوشاندن به این هدف با آقای امیت کیلر، رییس شورای روابط بازرگانی ترکیه-ایران توافقاتی حاصل شده است که بهره‌مندی از ظرفیت‌های منطقه، افزایش همکاری‌های مشترک و حضور سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای در بخش‌های تجاری و اقتصادی این منطقه از جمله آنهاست.

وی تصریح کرد: منطقه آزاد ماکو می‌تواند در تحقق تعاملات تجاری 30 میلیارد دلاری که روسای جمهور ایران و ترکیه هدفگذاری کرده‌اند نقش برجسته‌ای ایفا کند چون موقعیت ژئواستراتژیک منطقه آزاد ماکو به عنوان نقطه کانونی برای اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب و همچنین دروازه ورودی ایران به اروپا از طریق ترکیه تنها مرز زمینی است که همه این ویژگی‌ها را باهم دارد.

سلیمانی از امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های ترانزیتی ماکو با منطقه آزاد مرسین ترکیه در آینده نزدیک خبر داد و اظهار داشت: منطقه آزاد ماکو ظرفیت‌های گردشگری بکری دارد که می‌تواند بستر همکاری در این زمینه با کشور ترکیه باشد و با توجه به زیرساخت‌های مناسب و وجه اشتراکات تاریخی و فرهنگی می‌توان به ایجاد ظرفیت گردشگری ترکیبی بین ایران و ترکیه در این منطقه اقدام کرد.

فوتبال جهان| پپ گواردیولا: خوش‌شانس بودیم که رقبا بازی‌هایشان را نبردند/ هیچ‌کس نمی‌تواند تضمین بدهد با یک سبک خاص قهرمان می‌شود
مشاهده