دو بنیان‌گذار اسکایپ، شرکت جدیدی را تاسیس کردند. هدف این شرکت این است که با ارایه‌ی فناوری ارسال اقلام خریداری‌شده از فروشگاه‌های اینترنتی به‌وسیله‌ی یک ربات ویژه‌ی شش‌چرخ، هزینه‌ی نهایی ارسال خرید را کاهش دهد. به نظر می‌رسد این دو نفر قصد دارند تجربیات موفق خود در اسکایپ را به حوزه‌ی ارسال کالا آورده و انقلابی در این زمینه به‌پا کنند. آن‌ها در نظر دارند بسته‌های در اندازه‌ی متوسط را به‌صورت رایگان به مقصد برسانند.

‌‌    ‌‌‌

ربات ارسال کالا

با این‌که ارسال رایگان خرید مشتریان به آدرس آن‌ها، به‌ظاهر چندان مقرون‌به‌صرفه به نظر نمی‌رسد؛ اما «آهتی هینلا» (Ahti Heinla)، بنیان‌گذار و مدیر عامل اسکایپ، بر این باور است که این کار شدنی است. در واقع همان‌طور که اسکایپ توانست ارتباطات رایگان بین افراد در سراسر جهان را امکان‌پذیر کند، شرکت «استارشیپ» (Starship) که این فناوری رباتیک را در اختیار دارد نیز شاید بتواند چنین رویکردی را در ارسال مرسوله‌ها از فروشگاه اینترنتی پیاده کند.

اگر این طرح با موفقیت به اجرا برسد، روبات‌های شش‌چرخ جایگزین انواع خودروی حمل کالا شده و به‌این‌ترتیب امکان ارسال سریع بسته‌ها برای مشتریان فراهم می‌شود. در این صورت، اگر فرآیند حسابداری و بسته‌بندی محصولات خریداری‌شده زیاد طول نکشد، مشتریان می‌توانند طی مدت بسیار کوتاهی سفارش خود را دریافت کنند.

ربات استارشیپ

استارشیپ امیدوار است که این فناوری فقط به فروشگاه‌های کاملا اینترنتی محدود نشود و فروشگاه‌های خرده‌فروشی نیز از این پیشنهاد استقبال کنند. این فناوری قرار است در اوایل سال ۲۰۱۶ برای نخستین بار به‌صورت واقعی در انگلستان مورد استفاده قرار گیرد. بی‌تردید، ارسال کالا به‌وسیله‌ی ربات‌های شش‌چرخ ضدآب در شهرهای بارانی انگلستان، خبر خوبی برای شهروندان این کشور خواهد بود.

ساخت پهپادی توسط ناسا برای کاوش در قمر اروپا
مشاهده

ربات در خیابان

در سال ۲۰۱۱ بود که مایکروسافت، شرکت اسکایپ را به مبلغ ۸٫۵ میلیارد دلار خریداری کرد. اسکایپ تاکنون توانسته تحولی جدی در ارتباطات بین‌المللی ایجاد کرده و از هزینه‌های رایج آن بکاهد. با این وجود، مسیر پیش رو برای گسترش استفاده از ربات شش‌چرخ ویژه‌ی ارسال کالا، چندان هم هموار نیست. برای نمونه، طراحی الگوریتم ویژه‌ی این ربات به شکلی که بتواند موانع مختلف را شناسایی کرده و از آن‌ها عبور کند، کار دشواری خواهد بود. همچنین این ربات باید از سرعت کافی برخوردار بوده و در عین حال امنیت زیادی برای جلوگیری از سرقت‌های احتمالی نیز داشته باشد.

ربات‌های استارشیب می‌توانند باری به وزن ۲۰ پوند (۹ کیلوگرم) را طی ۵ تا ۳۰ دقیقه و با هزینه‌ای یک‌پنجم هزینه‌ی شیوه‌های رایج ارسال کالا به مقصد برسانند. این ربات‌های شش‌چرخ می‌توانند با هر بار شارژ باتری، فاصله‌ای ۴ مایلی را با سرعت ۴ مایل در ساعت طی کنند که تقریبا با سرعت پیاده‌روی سریع یک انسان برابر است.

همچنین مشتریان می‌توانند به‌صورت آنلاین، موقعیت مرسوله خود را به‌صورت آنی مشاهده کنند و پس از رسیدن ربات، درپوش آن را با وارد کردن گذرواژه‌ی مخصوص باز کنند.

‌‌

پهپاد یا ربات زمینی

پهپادها از مزیت‌های گوناگونی نسبت به ربات‌های زمینی برخوردارند. یک پهپاد می‌تواند مسیری مستقیم را بین نقطه‌ی ارسال و مقصد طی کند و درنتیجه، به عبور از مسیرهای پیچ‌در‌پیچ محدود نمی‌شود.

آمازون، گوگل و والمارت همگی به فکر استفاده‌ی گسترده از پهپاد برای ارسال کالا هستند.

استفاده از این فناوری نوین در برخی کشورها مورد استقبال قرار گرفته است. برای نمونه، مدتی است که در سنگاپور، استفاده از پهپاد برای ارسال نامه، بستنی و نیز غذاهای رستورانی آغاز شده است.

انتشار آخرین تئوری استیون هاوکینگ درمورد جهان هستی
مشاهده

با این وجود، استفاده‌ی گسترده از پهپاد نیازمند تدوین قوانین و مقررات جدید است. در حال حاضر دولت ایالات متحده در حال تدوین مقرراتی برای استفاده از این وسیله برای انتقال مرسولات خرید است. بی‌تردید، اگر این مقررات اجرایی شود، شاهد تحولی در زمینه‌ی انتقال انواع کالاها از طریق هوا خواهیم بود. تاکنون گوگل و آمازون سرمایه‌گذاری زیادی را برای استفاده از پهپاد به‌منظور انتقال انواع مرسولات انجام رسانده‌اند. البته دامنه‌ی علاقه‌مندی به این فناوری به این غول‌های دیجیتال محدود نمی‌شود و حتی «والمارت» (Walmart) (بزرگ‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای خرده‌فروشی جهان) نیز برنامه‌ای برای استفاده از این وسیله‌ی پرنده برای ارسال سفارش مشتریان دارد.