«سیاست خارجی آمریکا و انقلاب ایران»؛‌ نگاهی به خط‌مشی کارتر به انقلاب اسلامی

سیاست خارجی آمریکا و انقلاب ایران «تعامل و تقابل در دوره پهلوی و پس از انقلاب»  اثر کریستین امری با ترجمه محمد شمس‌الدین عبداللهی نژاد از سوی انتشارات ققنوس منتشر شد.

کریستین اِمری در این کتاب ارزیابی تاریخی مختصری را از سیاست ایالات متحده پس از جنگ جهانی دوم ارائه می‌دهد. این کتاب به سه بخش تقسیم می‌شود؛ بخش نخست با عنوان «ریشه‌های سیاست تعامل» به ارزیابی‌ها، کاستی‌ها و فعل و انفعالات تلاش‌های ایالات متحده برای تعامل با ایران اختصاص دارد.

فصل دوم این موضوع را بررسی می‌کند که سیاست‌گذاران ایالات متحده از پیامدهای انقلاب ایران برای موازنه قدرت و روابط ابرقدرت‌ها چه برآوردی داشتند؛ و فصل سوم به این موضوع می‌پردازد که کنش و واکنش‌های نخبگان سیاسی ایران و ایالات متحده آمریکا را چگونه می‌توان به جای تقابل به تعامل سوق داد.

این کتاب یکی از معدود آثار محققانه درباره خط‌مشی دولت کارتر در قبال انقلاب اسلامی ایران است. نویسنده معتقد است آمریکا انقلاب ایران را به منزله واقعیتی موجود و پیچیده پذیرفته بود، اما کارتر و مشاورانش برداشتی پراکنده و سطحی از آن داشتند. اِمری در این کتاب علت این کاستی را برمی‌شمرد.

انتشارات ققنوس «سیاست خارجی آمریکا و انقلاب ایران» را در 375 صفحه شمارگان 1100 نسخه به قیمت 35 هزار تومان منتشر کرده است.

لیبرمن: حماس راهپیمایی بازگشت را به سلاحی استراتژیک تبدیل کرده است
مشاهده