مطالبه اتحادیه ناشران از شهردار تهران برای پیگیری حقوق ناشران بستانکار از نشر شهر

نشر شهر، آخرین دوره نمایشگاه کتاب “یاد یار مهربان” را در آذرماه سال 1395 برگزار کرد و براساس انتخاب و بررسی کارشناسان خود، کتاب‌هایی را به ناشران سفارش داد و آنها را تحویل گرفت.

با اینکه قرار بود نشر شهر حداکثر بعد از گذشت 5 ماه از آغاز نمایشگاه (تا اردیبهشت ماه 96) با ناشران تسویه حساب کند، اما تاکنون تسویه حساب نکرده است. به دنبال اعتراض ناشران به این موضوع، نشر شهر ادعا کرد که فقط پیمانکاری برگزاری این نمایشگاه را به عهده داشته و کارفرما، معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران بوده است و چون بودجه مصوب این نمایشگاه به پیمانکار پرداخت نشده، لذا این مؤسسه توان بازپرداخت مالی خود به ناشران را ندارد.

در بهمن ماه 1396 تعدادی از ناشران شرکت کننده در این نمایشگاه با ارسال نامه‌ای به این اتحادیه جهت پیگیری احقاق حقوق خود و وصول مطالباتشان از نشر شهر اقدام کردند. در بخشی از این نامه آمده است: ” مطابق با اطلاعات دریافتی از معاون امور مالی نشر شهر، مجموع بستانکاری ناشران (250 نشر) در این دوره 13,000,000,000 ریال (سیزده میلیارد ریال) بوده است. این مطالبات از 800,000 (هشتصد هزار ریال) تا 900,000,000 ریال (نهصد میلیون ریال) برای ناشران متغیر است.”

با گذشت بیش از یک سال از این موضوع و عدم تسویه حساب مربوط و با توجه به وضعیت ناگوار اقتصادی بازار نشر کتاب، بنا به درخواست ناشرانِ معترض، مکاتباتی از طریق این اتحادیه برایِ استیفای حقوق ناشران بستانکار و تسریع در تسویه حساب و جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر آنها صورت گرفت.

مشکل سوخت شناورهای سنتی استان بوشهر برطرف شد
مشاهده

در تاریخ 29 بهمن 96 طی نامه‌ای به جناب آقای محمدعلی نجفی (شهردار وقت تهران) موضوع منعکس شد. رونوشت این نامه که منضم به درخواست تعدادی از ناشران معترض بود، به استحضار آقایان صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، هاشمی (رئیس شواری اسلامی شهر تهران)، حسینی (مدیر عامل نشر شهر) و  جوادی (معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) رسید.

پس از ارسال نامۀ یاد شده، در نهم بهمن 96 نامه‌ای از دفتر محمدمهدی احمدی (مشاور وزیر و مدیرکل حوزۀ وزارتیِ اداره کل امور اداری و منابع انسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) به آقای عبدالرحیم کرکه آبادی (مشاور و مدیر کل دفتر شهرداری تهران) ارسال و رونوشت آن به اتحادیه واصل شد.

اول خرداد 97 و با توجه به تغییر شهردار تهران، این اتحادیه نامه‌ای به آقای مسجد جامعی (عضو شورای شهر تهران) نوشت و به پیوست تصویر تقاضای ناشران بستانکار از نمایشگاه یاد یار مهربان و سابقه مکاتبه با شهردار تهران را جهت ارائه هرگونه دستور و پیگیری ارسال کرد.

با توجه به عدم وصول نتیجه، اخیراً (نهم مهر 97) نامه‌ای از سوی اتحادیه به آقای افشانی (شهردار تهران) ارسال شد و در آن بیان گردید: “به رغم پیگیری‌های انجام شده تاکنون اقدامی درخصوص تسویه دیون یاد شده به عمل نیامده است. با عنایت به مراتب یاد شده خواهشمند است دستور فرمایند که نسبت به تسویه مطالبات ناشران اقدام عاجل معمول گردد.”؛ رونوشت نامۀ اخیر جهت استحضار به آقایان  صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)   هاشمی (رئیس شواری اسلامی شهر تهران) حق‌شناس (ریاست کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران) ضرغامی (مدیر عامل سازمان زیباسازی) و جوادی (معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) ارسال شده است.

رادیو قرآن با «ایستگاه ۴۱» روانه اراک شد
مشاهده

لازم به ذکر است مکاتبات مطرح شده از سوی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران به جهت احقاق حقوق ناشران حاضر در نمایشگاه یاد یار مهربان بوده و این اتحادیه با پیگیری‌ موضوع در انتظار دریافت نتیجه از نشر شهر و شهرداری تهران جهت پاسخگویی به ناشران عضو و همکاران صنف است.