در سال ۲۰۱۶ بود که کشور چین از سریع‌ترین ابرکامپیوتر دنیا رو نمایی کرد. کامپیوتری با نام Sunway TaihuLight که کاملا توسط کشور چین ساخته شده بود. حالا این کشور قصد دارد مدل آزمایشی اولین کامپیوتر اگزااسکیل دنیا را هم تا پایان سال ۲۰۱۷ درست کند. کامپیوتری که می‌تواند میلیاردها میلیارد پردازش را در یک ثانیه انجام دهد.

براساس اطلاعات منتشر شده، مدل آزمایشی این کامپیوتر قطعا تا پایان سال ۲۰۱۷ ساخته می‌شود؛ اما مدل نهایی آن تا چند سال دیگر تکمیل نمی‌شود و برای ساخت آن به زمان بیشتری نیاز است. احتمال می‌رود که این کامپیوتر تا  سال ۲۰۲۰ به شکل کامل ساخته شود. براساس اطلاعات منتشر شده، قدرت این کامپیوتر ۲۰۰ برابر بیشتر از اولین کامپیوتر پتافلاپ این کشور است که در سال ۲۰۱۰ ساخته شده بود.

هنوز مشخص نیست که مدل آزمایشی به چه شکل می‌تواند به قدرت مدل نهایی دست پیدا کند؛ اما موضوع مهم اینجاست که چینی‌ها توانستند به  اولین قدم برای ساخت یک کامپیوتر اگزااسکیل دست پیدا کنند. البته کشورهای دیگر مانند آمریکا و ژاپن هم قصد دارند چنین کامپیوتری تولید کنند. به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها ساخت این کامپیوتر را در سال ۲۰۲۳ به پایان می‌رسانند.

گواهی نامه امنیتی " اس اس ال / ssl "
مشاهده