ما هرروز بیشتر و بیشتر با چالش‌های متوالی زندگی دست به گریبانیم. به نظر می‌آید حجم مسائلی که باید به آن‌ها فکر کنیم، از مسائل کاری گرفته تا خانواده، سلامتی، وظایف خانه، ناآرامی‌های سیاسی و اجتماعی، بی‌پایان است و همه‌ی آن‌ها هم از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردارند. به‌علاوه هرکدام از اتفاقات روزانه، همه‌ی تلاش و توجه ما را می‌طلبند و اگر قبلاً انرژی خودمان را بابت فعالیت دیگری صرف کرده باشیم، دیگر اداره کردن این چالش‌ها تقریباً غیر ممکن است.

طرف روشن قضیه این است که بسیاری از استرس و اضطراب‌ها، در ذهن ما به وجود می‌آیند. البته نمی‌توانیم به‌آسانی آن‌ها را از فکرمان بیرون کنیم و کنار بگذاریم، اما گام‌های ملموسی برای کاهش اضطراب و تنش وجود دارد. این گام‌ها به ما کمک می‌کنند اولویت‌بندی‌های بهتری داشته باشیم و راحت‌تر با مسائل روبه‌رو شویم:

به‌جای قضاوت کردن، خودتان را بپذیرید

یکی از اثرات مخرب استرس این است که مردم خودشان را به خاطر احساسی که دارند، سرزنش می‌کنند. شما در حال حاضر موضوعات استرس‌زای مختلفی در ذهن دارید و آخرین چیزی که نیاز دارید، یک صدای سرزنش درونی است.

در عوض احساس خود را بپذیرید. بابت آن از خودتان متنفر نباشید؛ زیرا این واقعیت شما است. به‌این‌ترتیب انرژی منفی قضاوت‌کننده را کنار می‌زنید. این کار به شما اجازه می‌دهد احساستان را درک کنید. درنتیجه، می‌توانید موارد تأثیرگزار بر احساسات و عوامل آن‌ها را کشف کنید.

در طول زمان، این عادت را توسعه دهید و الگوهای مبتنی بر استرس را بیابید. شناخت الگوها به شما کمک می‌کند اجتناب و پیشگیری از این احساسات منفی را یاد بگیرید.

مدیران زن چگونه می‌توانند تاثیرگذار باشند
مشاهده

 

آنچه می‌خواهید از ذهنتان بیرون کنید، بنویسید

شما به کمتر از پنج دقیقه نیاز دارید تا ذهنتان را خالی کنید. هر چیزی که آزارتان می‌دهد، روی کاغذ بنویسید. هر چیزی که به شما استرس وارد می‌کند، هر فکر و ایده‌ای که ذهنتان را مشغول کرده است، بنویسید. نوشتن باعث می‌شود مجبور نباشید همه‌چیز را درون سرتان نگه‌دارید. خواهید دید که این کار، بلافاصله استرس شما را کاهش می‌دهد. ذهنتان بازتر می‌شود و آماده می‌شوید به سایر وظایف و ایده‌های دیگر فکر کنید.

کمی استراحت کنید

اگر تحت‌ فشار روحی قرار دارید و باید کوهی از وظایف مختلف را اجرا و تکمیل کنید، ابتدا به خودتان کمی استراحت بدهید. حتی ممکن است با چند دقیقه استراحت، احساس بهتری داشته باشید و بهره‌وری شما افزایش پیدا کند. پس از یک استراحت مؤثر، تمرکز بیشتری خواهید داشت و وظایفی را که به عهده‌ دارید، بهتر به انجام می‌رسانید.

فرم این استراحت، برای هر فرد متفاوت است. می‌توانید موسیقی گوش دهید، تمرینات تنفسی انجام دهید، کتاب بخوانید، با بچه‌ها یا حیوان خانگی خود بازی کنید یا کمی پیاده‌روی کنید. اگر دقیقاً نمی‌دانید چه‌کاری به شما احساس بهتری می‌دهد، گزینه‌های مختلف را امتحان کنید. هر چیزی را که باعث می‌شود آرام‌تر شوید، بعداً بیشتر تکرار کنید.

انجام فعالیت‌های آرامش‌بخش، حتی اگر فقط چند دقیقه طول بکشد، راهی عالی برای از بین بردن استرس و بازگشت به کار است.

 

۱۰ دقیقه را به اولویت‌بندی مسائل بگذرانید

علاوه بر یادداشت کردن همه‌ی مواردی که از ذهنتان می‌گذرد، ۱۰ دقیقه را هم به اولویت‌بندی وظایف خود اختصاص دهید. ضروری‌ترین کار شما چیست؟ چه‌کاری را می‌توانید تا یک هفته‌ی آینده به تعویق بیندازید؟ چه‌کاری را می‌توانید کلاً از لیست خط بزنید؟ این پروسه به شما کمک می‌کند زمانتان را به امور مهم‌تر اختصاص دهید.

اجبار به پیروزی عموما منجر به شکست می‌شود
مشاهده

زمانی که لیست وظایفمان بسیار طولانی است، معمولاً از ساده‌ترین کارها یا وظایفی که بیشتر به آن‌ها علاقه داریم، شروع می‌کنیم. اما این روش همیشه درست نیست. ممکن است ساعت‌ها وقت خود را صرف کاری کنید که تا چندین هفته‌ی بعد به نتایج آن نیازی ندارید و از طرف دیگر مسائل ضروری امروز را نادیده بگیرید. اولویت‌بندی به شما کمک می‌کند به اهداف مهم‌تر توجه کنید.

با دوستانتان بخندید

خنده، یک داروی بسیار قدرتمند محسوب می‌شود. این موضوع بخصوص وقتی تحت‌ فشار روحی هستید، بسیار صادق است. با یکی از عزیزانتان یک فیلم، سریال یا میان‌پرده کمدی نگاه کنید یا راهی برای خندیدن پیدا کنید! این کار استرس شما را در یک تم قوی‌تر قرار می‌دهد و ذهن شما را روشن می‌کند.

 

ورزش کنید

حتی اگر در اتاق کمی نرمش کنید یا حرکات کششی انجام دهید، استرس ذهنی و تنش بدنی شما کاهش پیدا می‌کند. حتماً متعجب می‌شوید وقتی ببینید که بدن تا چه حد استرس را درون خود نگه می‌دارد. اگر در برخی از نواحی بدن، احساس تنگی یا فشار می‌کنید، حرکات کششی راهکار بسیار خوبی برای شما خواهد بود.

اگر زمان بیشتری در اختیار دارید، تمرین‌ طولانی هورمون‌ اندورفین را در بدن آزاد می‌کند که استرس را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود انرژی بیشتری درون خود احساس کنید.

به یک تصویر بزرگ‌تر فکر کنید

سعی کنید کمی از همه‌ی موضوعاتی که شما را در بر گرفته‌اند، جدا شوید. همه‌ی وظایف سخت، ترسناک یا مهمی که پیش روی شما است، احتمالاً آخر دنیا را رقم نمی‌زنند. حتی اگر نتوانید همه‌ی وظایفتان را به‌موقع تکمیل کنید، بازهم اوضاع به‌خوبی می‌گذرد. گاهی اوقات فکر کردن به بدترین سناریو ممکن، به برخی از مردم کمک می‌کند: همیشه بدترین نتایج، به آن اندازه که تصور می‌کنید بد نیست.

پنج تغییر ساده برای افزایش بهره‌وری در محیط کار
مشاهده

اجازه ندهید نوسانات زندگی، روحیه، انرژی و انگیزه‌ی شما را نابود کند. احساس خود را تشخیص دهید، آن را بپذیرید، از افق وسیع‌تری به زندگی نگاه کنید. به خودتان یادآوری کنید که تا به این نقطه، چقدر خوب پیش‌ آمده‌اید. این گام‌ها به شما کمک می‌کند خیلی زود احساس بهتری داشته باشید.