اگر یک برند بتواند از نیازهای مشتری قبل از مطرح کردن مطلع شود، می‌تواند محصول خود را با آمادگی بیشتری عرضه کند و درنتیجه میزان فروش محصولات بالا برود.

مطمئنا یکی از بهترین راه‌ها برای شناخت نیاز مشتری برقرار ارتباط مستقیم با او است. معمولا اغلب استراتژیست‌های بازاریابی از این روش استفاده می‌کنند. اما اغلب اوقات زمانی که از مشتری در مورد نیازهایش سؤال می‌شود، نمی‌تواند پاسخ مناسبی ارائه دهد. این افراد ممکن است فن بیان قوی داشته باشند؛ اما زمانی که صحبت از بیان نیازهای اصلی به میان می‌آید نمی‌توانند منظور خود را به‌طور شفاف و واضح بیان کنند. بنابراین وظیفه‌ی شما این است که به‌عنوان یک بازاریاب نیازهای مشتری را بهتر از خودش و به‌طور واضح و مختصر پیش‌بینی و بیان کنید. هرقدر این کار با دقت بیشتری انجام شود میزان وفاداری مشتری به برند بیشتر خواهد شد. این کار چالش بزرگی است اما دو راه برای انجام آن وجود دارد.

اولین راه پرسش مستقیم است. به این صورت که با برگزاری یک نظرسنجی ساده از آن‌ها بپرسید در مورد محصولاتتان چه فکر می‌کنند. این نظرسنجی را می‌توانید در پایین ایمیل‌های بازاریابی یا در صفحه‌ی خرید سایت درج کنید و از مشتری‌ها بخواهید به آن‌ها پاسخ دهند. مطمئنا این تلاش برند از چشم مشتری‌های دور نمی‌ماند؛ زیرا نتیجه‌ی مطالعات نشان داده است ۶۲ درصد مشتری‌ها تمایل به خرید از شرکت‌هایی دارند که از مشتری‌های خود نظرسنجی می‌کنند و بیش از نیمی از آن‌ها به برند وفادار خواهند ماند. این راه حل معمولا جواب می‌دهد و میزان فروش محصول یا خدمات را بالا می‌برد؛ اما ایده‌آل‌ترین حالت و روش دوم این است که نیازهای مشتری را خودتان و پیش از اعلام آن‌ها حدس بزنید. این کار نه‌تنها نیازهای مشتری را مشخص می‌کند بلکه اعتماد آن‌ها به برند را نیز افزایش می‌دهد. در ادامه‌ی این مقاله‌ به چگونگی انجام این کار می‌پردازیم.

سؤالاتی که باید از حسابدار شرکت بپرسید
مشاهده

استفاده از سایت آمازون

مدلی که شرکت آمازون روی بازار خرده‌فروشی پیاده‌سازی کرده است باعث می‌شود این پلت‌فرم ابزارهای دقیقی برای نیازسنجی مشتری‌ها به بازاریابان باهوش ارائه دهد. یعنی به آن‌ها کمک می‌کند نیازهای مشتری را پیش از اینکه حتی خودشان متوجه باشند، پیدا کنند و درنتیجه محصولات موفقی به بازار ارائه دهند. برای انجام این کار، در سایت آمازون به‌عنوان مثال وارد قسمت کتاب‌ها شوید. داخل سایت گروه‌هایی وجود دارند که مردم نظراتشان را در آن‌ها بیان می‌کنند. در این قسمت به عناوین کتاب‌های پرفروش و نظر مردم توجه کنید. این کتاب‌ها بسیار موفق هستند و فروش بالایی دارند؛ زیرا توانسته‌اند نیاز مخاطب را برطرف کنند. در این گروه‌ها به عباراتی که توسط کاربران استفاده می‌شود دقت کنید. این‌ها کلماتی هستند که مخاطبان دوست دارد بشوند و ارزش‌هایی هستند که برایشان اهمیت بسیار زیادی دارند.

سپس وارد قسمت بررسی محصول یا کتاب مورد نظر شوید. سعی کنید تمام نظرهایی که گذاشته شده است بخوانید. زمانی که شخصی محصولی را برای اولین بار امتحان می‌کند، دوست دارد احساسات خود را هر چه سریع‌تر با دیگران به اشتراک بگذارد. بنابراین نظرهایی که در مورد هر محصول گفته می‌شود، احساس واقعی خریدار و از هر نظرسنجی تأثیرگذارتر اهستند. هیچ دست‌کاری روی این اطلاعات نشده است و تمام کامنت‌ها نظرهای واقعی مشتری‌ها هستند. بنابراین بازاریابی که باهوش باشد از این اطلاعات به نفع شرکت خود استفاده خواهد کرد. شرکتی که از کارآمدی محصولات خود مطمئن باشد، به مخاطبان می‌گوی ویژگی‌های مورد نظرشان در مورد محصولات را می‌داند و همچنین از ویژگی‌هایی که دوست ندارند، مطلع است. روش‌های زیادی برای انجام این کار وجود دارند؛ به‌عنوان مثال می‌توان این پیغام را با عبارات دقیقی که توسط خود کاربران استفاده شده است مطرح کرد تا تأثیر مثبت‌ بیشتری روی آن‌ها بگذارد. اینکه مخاطب ببیند نیازهایش را بدون مطرح کردن متوجه شده‌اید، فروش محصولات را به میزان قابل توجهی بالا خواهد برد.

تعامل و الهام بخشی به کارمندان در فضای غیر رسمی
مشاهده