شب گذشته در پی وقوع زمین لرزه 5.2 ریشتری که کانون آن مشکین‌دشت استان البرز عنوان شد اما دامنه لرزه‌های آن پایتخت را هم فراگرفت، بسیاری از مردم در هراس از این حادثه غیرمترقبه تلفنهای خود را در دست گرفتند و برای جویا شدن از احوال آشنایان و بستگان خود تماس گرفتند.

در حالیکه بسیاری از ما با آداب مواجهه شرایط بحران آشنایی داریم و می‌دانیم که در زمان وقوع زلزله باید چه اقداماتی را انجام دهیم، اما گاها با توجه به فشار عصبی و نگرانی از برخی نکات ریز غافل می‌شویم که در تضاد با آداب مربوط به آن زمان است.

به همین خاطر بارها از سمت مسئولان حوزه‌های مختلف در ارتباط با این ریزه‌کاریها اطلاع‌رسانی می‌شود تا در شرایط وقوع بحران، مردم بتوانند مدیریت رفتار خود را در دست گیرند.

یکی از بخشهای حساس که معمولا در شرایط حاد مورد توجه قرار می‌گیرد “ارتباطات” است و اگر هر زمان وقوع زلزله با ویرانی و خرابی همراه باشد، یکی از بسترهای کارا برای برقراری ارتباط با مناطق زلزله‌زده به حساب می‌آید.

بنابراین لازم است که هر بار پیش از وقوع چنین حوادثی، اطلاع‌رسانیهای لازم صورت گیرد تا آگاهی عمومی ارتقا یابد.

در همین راستا محمد جواد آذری جهرمی؛ وزیر ارتباطات در ساعات اولیه وقوع زمین لرزه با انتشار پیامی در صفحه اجتماعی خود گفت: با وقوع زلزله در تهران و کرج، به دلیل شلوغی زیاد کانالهای ارتباطی در برخی محله‌های شهر تهران امکان برقراری تماس سخت شده است.

وی گفت: همچنین با حضور مردم در خیابانها میزان مصرف دیتای موبایل رشد زیادی کرده است؛ از شهروندان تهرانی تقاضا داریم مکالمات تلفنی را کوتاه برقرار کنند.

کشف حفره امنیتی که تراشه‌های اینتل را ۳۰ درصد کُند می‌کند
مشاهده

ماهیت این پیام و توصیه، دقیقا شبیه آن چیزی است که در زمان وقوع زمین لرزه کرمانشاه اطلاع‌رسانی شد و مردم باید این آمادگی ذهنی را داشته باشند تا اگر در هر شرایطی، اتفاقی مشابه رخ داد به چه شکل به مدیریت ارتباطات خود بپردازند.

به گزارش تسنیم، شب گذشته به دلیل ترافیک ارتباطی ایجاد شده برخی شهروندان تهرانی در نقاط مختلف شهر، امکان برقراری ارتباطات تلفنی را نداشتند اما این موضوع سریعا برطرف شد.