مهم نیست چقدر سخت کار می‌کنید. همیشه احتمال اخراج شما وجود دارد و اکثر این اخراج‌ها هم بدون هیچ‌گونه هشدار قبلی اتفاق می‌افتد. با این حال وقتی رئیس شما خبر اخراج را اعلام کرد، می‌توانید با مرور گذشته، نشانه‌های آن را پیدا کنید.

اما بهتر نیست که این نشانه‌ها را قبل از وقوع حادثه کشف کنید؟ کسانی که دارای سابقه‌ی چندین بار اخراج شدن هستند، اغلب تجربه‌های مشابهی از آخرین ساعت‌ها، روزها و حتی هفته‌های پیش از اخراج دارند که در ادامه آن‌ها را به اشتراک می‌گذاریم:

۱. رئیستان به شما هشدار می‌دهد

مطمئنا رئیس شما پیش از موعد، تاریخ دقیق اخراج شما را اعلام نخواهد کرد؛ اما خیلی از کارکنان متوجه این هشدارها می‌شوند. اولین نشانه می‌تواند زیر سؤال بردن عملکرد شما باشد. حتی گاهی موضوع فراتر از آن می‌رود و تذکر شفاهی و کتبی دریافت می‌کنید. اگر این هشدارها را نادیده بگیرید و تغییری در عملکرد خود ندهید ممکن است برای کارفرمای شما راهی به جز اخراجتان باقی نماند.

۲. مرتکب جرم یا خطایی شده‌اید

 

قرار نیست هر کارمند اخراجی جرمی انجام داده باشد؛ اما اشتباهاتی وجود دارد که می‌تواند خطر اخراج شما را افزایش دهد. به‌عنوان مثال اگر همیشه دیر می‌رسید می‌توانید منتظر پایان کار خود باشید.

طی یک نظرسنجی که در سال ۲۰۱۷ انجام شد، ۴۱ درصد کارفرمایان، تأخیر و دیر کردن کارکنان‌ را دلیل اخراج آن‌ها عنوان کرده‌اند. نجام جرایمی چون رفتار نادرست با همکار یا مشتری یا افشا کردن اسرار شرکت می‌تواند از دیگر زنگ خطرهای اخراج قریب‌الوقوع باشد.

۳. با شغل خود سازگاری ندارید

گاهی اوقات به این علت در جایی مشغول به کار می‌شوید که مناسب شرایط شما است. اما گاهیفقط به علت نیاز مالی حاضر به قبول یک شغل می‌شوید. به هر حال، چنانچه شغلی مناسب شما نباشد در آن نمی‌توانید درخشش خاصی از خود نشان دهید. سعی کنید با ارتباطات دور و بر خود فرصت‌های مناسب‌تر را پیدا کنید و جایگاه مناسب خود را در بازار کار بیابید. در غیر این صورت، نه‌تنها ممکن است اخراج شوید بلکه زمان زیادی را صرف شغلی کرده‌اید که در آن پیشرفتی نخواهید داشت.

مدیران زن چگونه می‌توانند تاثیرگذار باشند
مشاهده

۴. در محیط کار نادیده گرفته می‌شوید

معمولا کارفرمایان به علت فشارهای حقوقی، برای اخراج یک نیرو بلافاصله عمل نمی‌کنند. در طول این دوره مدیر سعی می‌کند تا حد امکان از شما فاصله بگیرد و با شما رو در رو نشود. حتی ممکن است احساس کنید که دیگر در جلسات مهم دعوت نمی‌شوید. اگر چنین احساسی در شما شکل گرفت، آماده شوید تا رزومه‌ی خود را برای سازمان‌های دیگر ارسال کنید.

۵. رفتار رئیس شما تغییر کرده است

معمولا کارکنان در روزهای آخر قبل از اخراج متوجه تغییرات ناگهانی رفتار در رئیس یا کارفرمای خود می‌شوند. هر نوع تغییر ناگهانی رفتار رئیس، نمی‌تواند جنبه‌ی خوش خبری داشته باشد.

۶. شرکت شما تغییرات اساسی کرده است

تعدیل نیرو و اخراج‌ معمولا پیامد تغییرات صورت‌گرفته در تمام بخش‌های شرکت است. این مسئله می‌تواند دلایلی از قبیل از دست دادن یک مشتری بزرگ یا کاهش درآمد سازمان داشته باشد. گاهی اوقات ادغام شرکت‌ها هم باعث تغییراتی می‌شود که به دنبال آن وضعیت ادامه به کار افراد زیادی تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

 

البته تغییرات در همه‌ی شرکت‌ها منجر به اخراج کارکنان نمی‌شود. با این حال، کارفرمایان معمولا تلاش زیادی صرف اطمینان بخشیدن به کارکنان خود می‌کنند تا آن‌ها را قانع کنند چیزی تغییر نخواهد کرد. اما پس از این که آب‌ها از آسیاب افتاد، اقدام به اعمال تغییرات خواهند کرد.

در هر صورت، اخراج شدن از کار اتفاق ناخوشایندی است که معمولا زمانی که انتظارش را نداریم، اتفاق می‌افتد و ما را ناراحت و نگران می‌کند. شاید بهترین راهکار در این خصوص این باشد که رزومه‌ی خود را همواره به‌روز نگه داریم.

چگونه سطح تلاش و تعهد کارمندان جدید را کشف کنیم
مشاهده

اخراج شدن به هر شکلی افراد را شوکه خواهد کرد؛ حتی اگر متوجه علایم آن شده باشند. از این رو، چنانچه احساس کردید که در محیط کار فعلی امنیت شغلی لازم را ندارید به دنبال کار جدیدی باشید که بتوانید هر چه سریع‌تر خود را از این موقعیت ناخوشایند دور کنید.