حضور یک شرکت در شهر یا محله‌ای گران و معروف می‌تواند مزایای خودش را داشته باشد؛ اما این همه‌ی ماجرا نیست و شهرهای کوچک هم مزایای خود را دارند.

 

تاد اولسون، پایه‌گذار و مدیرعامل شرکت Pendo، در مقاله‌ای از روزهای نخست آغاز کسب‌وکار خود صحبت کرده است. وی در صحبت‌های خود اشاره می‌کند که در اولین روزهای شرکت، به‌خاطر موقعیت‌ و محل کار خودشان احساس شرمندگی می‌کرده. او رالی کارولینای شمالی را خانه‌ی خود می‌داند و حتی این را هم می‌گوید که زادگاه خانگی خود را با هیچ جایی در دنیا عوض نمی‌کند؛ اما معتقد است وقتی بحث کار و امور کاری و به‌طور خاص، بحث از شرکت و سرمایه‌گذاری به میان‌ می‌آید، کد پستی و آدرس یک محل می‌تواند محدودیت‌هایی ایجاد کند.

تاد اولسون و همکارانش در آغاز کار دست به یک اقدام عجیب زده‌اند. آن‌ها در وب‌سایت شرکتشان، آدرس محل فعالیت را به‌جای کارولینای شمالی، کالیفرنیا اعلام کرده‌اند. این در حالی است که هیچکدام از اعضای شرکت نه در کالیفرنیا فعالیتی داشته و نه در آنجا زندگی می‌کرده‌ است. اکنون کسب‌وکار تاد و همکارانش به‌جایی رسیده‌ است که به‌گفته‌ی خودش، دیگر از محل شرکتشان شرمنده یا خجالت‌زده نمی‌شوند.

البته یافتن دلیل منشأ نگرانی‌های چنین افرادی بسیار ساده است. تاد توضیح می‌دهد که او و گروهش برای سال‌ها نگاهی پیچیده به سیلیکون ولی داشته‌اند:

از یک طرف عاشق کارهای آن‌ها بودم، و از طرف دیگر نمی‌دانستم که چرا نمی‌توانند کارشان را در اینجا (در واقع همه‌جا) انجام دهند. دلیل اینکه من مکانم را تغییر ندادم شاید کمی با چاشنی شانس و البته کله‌شقی‌های کارآفرینانه همراه بود. من برای اینکه ثابت کنم مکان دورافتاده‌ی ما نسبت‌به سیلیکون ولی دلیلی برای جلوگیری از موفقیت ما نیست و درواقع یکی از نقاط قوت ما است، تلاش زیادی کردم.

شک همیشه وجود دارد؛ ولی این حقیقت است که درنهایت پیروز می‌شود. اولسون از شرایط بسیار مساعد سیلیکون ولی و سیستم آن بی‌اطلاع نیست. ولی هنوز هم آنجا را بهترین مکان روی زمین برای کسب‌وکار درزمینه‌ی فناوری می‌داند:

نمی‌توان مزایای بودن در محل سیلیکون ولی را نادیده گرفت؛ شاید این دره‌ی معروف بهترین مکان روی کره‌ی زمین از نظر سرمایه، استعداد و مشتریان مورد نظر برای کارهای این‌چنینی باشد. وقتی در فرودگاه بین‌المللی سان‌فرانسیسکو از هواپیما پیاده می‌شوم (کاری که چندین بار در ماه انجام می‌دهم) شک به دلم می‌افتد که این مکان، بهترین مکان برای کارآفرینی در فناوری است. اما با این حال برای ما، رالی انتخاب بهتری است.

 

چرا باید در کسب و کار خود صبور باشید
مشاهده

 

داشتن چنین شکی کار را بر هر فردی سخت می‌کند. تا جایی که اولسون می‌گوید این شک گاهی شب‌ها پیش از خواب به ذهنش می‌آید و خوابیدن را هم برای او دشوار می‌کند. اینکه شروع کار و داشتن شرکت در سیلیکون ولی مزایای زیادی دارد برکسی پوشیده نیست؛ ولی نمی‌توان گفت افراد نمی‌توانند جاهای دیگر در دنیا را برای شروع کار انتخاب کنند. درواقع خود رالی کارولینای شمالی، مزایای خاصی دارد که در جای دیگری پیدا نمی‌شود. در ادامه به برخی از فاکتورهایی که با تغییر محل شرکت، می‌تواند دستخوش تغییر شود اشاره می‌کنیم:

هزینه های زندگی

وقتی هزینه‌های یک خانه‌ی متوسط در طبقه‌ی متوسط شهر و در جاهایی مثل سان‌متیو بسیار زیاد باشد، شما تعجب می‌کنید که چگونه افراد غیر پولدار می‌توانند در چنین جاهایی زندگی کنند. اما در شهرهایی مثل رالی که البته ارزان‌ترین هم نیستند، می‌توان بدون فرو رفتن در قرض، یک زندگی مرفه و آسان داشت.

 

رقابت برای استعداد

در منطقه‌ی خلیج سان‌فرانسیسکو، دستمزدها و حقوق‌ها با رقابتی نه‌چندان تمیز برای جذب استعداد مهندسی بالا می‌رود. اما مکان‌هایی مثل رالی بدون اینکه درگیر چالش‌های تورم دستمزد و نگهداری و ابقا باشند، به‌راحتی و بسیار سیستماتیک از دانشگاه‌های محلی مثل دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی، دانشگاه کارولینای شمالی در چَپـِل هیل، و دانشگاه دوک، استعدادهای فنی را جذب می‌کنند. زمانی هم که شهر رالی به مدیر اجرایی و استعدادهای فروش مجرب نیاز داشته باشد، آن‌ها چنین افرادی را به‌طور موفقیت‌آمیز به منطقه‌ی خود جذب و استخدام می‌کنند.

هزینه‌های عملیاتی

هر موردی از مزایای کارکنان گرفته تا رویدادهای مختلف در مکان‌هایی مثل رالی ارزان‌تر از بقیه‌ی جاها است. چنین موردی به‌همراه دستمزد نسبتا کم، مسلما سود خالص و درآمد شرکت را بالا می‌برد.

چگونه یک برند ماندگار داشته باشیم؟
مشاهده

زندگی خارج از کار

منابع (افراد) تأمین استعدادهای مورد نیاز ما، رالی را به هدف رسیدن‌ به رؤیاهای بزرگ‌تر ترک می‌کنند و در شهرهای دیگر شروع‌ به تحصیل می‌کنند. آن‌ها بعد از گذراندن یکی دو سال در محل‌هایی مثل سان‌فرانسیسکو و نیویورک مانند بومرنگ مشتاق برگشتن‌ به خانه می‌شوند. با اینکه رالی موقعیت مکانی خاصی مانند سان‌فرانسیسکو ندارد؛ ولی با قرار داشتن در بین کوه و ساحل، جو خاص خودش را دارد و می‌تواند برای زندگی مناسب باشد.

حقیقی و واقعی نگه داشتن آن

احتمالا موفق‌ترین شرکت‌ها در مدت‌زمان طولانی، آن‌هایی هستند که احساس مشتریان را به‌ سمت خود جلب کرده باشند. با اینکه نمی‌توان دستاوردهای نوآورانه‌ی سیلیکون ولی را دست کم گرفت؛ ولی باید دید این دستاوردها تا چه اندازه نیازهای انسان‌های عادی و انگیزش‌های آن‌ها را سیراب می‌کنند. در جاهایی مثل رالی چنین مواردی را نیز در نظر می‌گیرند. زندگی تنها مسائل مربوط‌ به پول و سرمایه‌گذاری را در بر نمی‌گیرد. اولسون از این نگرش دفاع می‌کند و می‌گوید:

من معتقدم که ما با داشتن چنین نگرشی، مشکلات را به‌صورت احساسی و با همدلی حل خواهیم کرد.

 

حمایت و پشتیبانی جامعه

یک شرکت دارای سرمایه و درحال رشد هنوز هم در خلیج سان‌فرانسیسکو مهم تلقی می‌شود؛ اما نمی‌توانم تصور کنم همین‌گونه که در رالی مورد توجه قرار داریم، در آنجا هم مورد توجه قرار بگیریم. با اینکه رالی، خانه‌ی غول‌های نرم‌افزار مثل رد هت و چندین شرکت بیوتکنولوژی بزرگ است؛ ولی آن سابقه‌ی خروجی را که مختص بازارهای بزرگ است، ندارد. البته خروجی‌ها برای خلق اکوسیستم‌های پایدار لازم هستند. اولسون در این مورد معتقد است:

ما در حال حاضر می‌دانیم که در حال خلق موردی مهم و واقعی هستیم؛ ولی چه بهتر می‌شود اگر در هر جایی مانند جامعه‌ی رالی، حمایت دریافت کنیم.

اینکه از کجا شروع کنید، به اندازه‌ی انتخاب تیم و نحوه برخورد با مشکلات برای رسیدن‌به هدف مهم نیست؛ ولی قطعا انتخاب مکان مناسب مزیت‌های خاص خودش را خواهد داشت. شاید عقل هرکسی بگوید که سیلیکون ولی نتایج بهتری برای شما به‌ همراه خواهد داشت؛ ولی به‌ نظر می‌رسد که این همه‌ی ماجرا نیست. دلایل خوب زیادی وجود دارند که موفقیت سیلیکون ولی، لزوما به دلیل آدرس و مکان آن نیست. اولسون هم به این موضوع اشاره می‌کند و درمورد موفقیت خودشان می‌گوید:

وقتی به عقب نگاه می‌کنم، موفقیت ما به‌ دلیل مکان ما نبوده است؛ ولی مکان ما تأثیر زیادی روی آن گذاشته است.

 

انتخاب هیئت مدیره توسط کارمندان، راهکاری برای داشتن محیط کار سالم
مشاهده