شاخص‌هایی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید میزان تعامل مخاطبان با یک صفحه‌ی اینستاگرام و کارایی آن صفحه را محک بزنید.

شبکه‌ی اینستاگرام با داشتن بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر فعال به‌طور روزانه، خود را به سطحی از اعتبار و کارایی رسانده که تقریبا محال است برندی پیدا شود که از کنار این شبکه و پتانسیلش به‌راحتی بگذرد. با این وجود، تمامی برندهایی که از اینستاگرام برای گسترش خدماتشان استفاده می‌کنند، این کار را به‌طور صحیح و اصولی انجام نمی‌دهند.

شما برای اینکه بتوانید ارزیابی درستی از میزان فعال بودن صفحه‌ی اینستاگرام و همچنین میزان تأثیرات مثبت حاصل از فعالیت در این شبکه داشته باشید، باید دستاوردها و نتایج به‌دست‌آمده از اینستاگرام را مورد سنجش قرار دهید. فرقی نمی‌کند که شما هنوز حسابی در اینستاگرام ندارید یا اینکه قصد ایجاد یک حساب تازه دارید؛ یا اینکه یک حساب در حال استفاده دارید و می‌خواهید برخی از رهیافت‌های نتیجه‌محور را روی آن اعمال کنید، در هر صورت ما در اینجا شاخص‌هایی ارائه می‌دهیم که می‌توانند شما را در رسیدن به موفقیت یاری کنند.

۱. فالوورها

تعداد اعضای صفحه یکی از ساده‌ترین و در عین حال حیاتی‌ترین شاخص‌هایی است که باید آن را رصد کنید. شاید شما در حساب شخصی اینستاگرام خودتان، تصمیم بگیرید که به‌سادگی و بدون توجه به موضوعی خاص، یک عکس جالب از حیوان خانگی‌تان را با شماری از دوستان یا اعضای خانواده‌تان به اشتراک بگذارید. اما اگر در حال مدیریت یک حساب اینستاگرام تجاری باشید، باید بتوانید محتوای خود را به سطحی برسانید که بیشترین افراد ممکن را از میان مخاطب‌های هدف به‌سوی صفحه بکشاند.

وقتی که در مورد اینستاگرام صحبت می‌کنیم، آن گفته‌ی قدیمی در مورد اینکه تعداد پست‌ها هر قدر بیشتر باشد، بهتر است، دیگر صادق نخواهد بود. شما می‌توانید با تگ کردن پست‌های خود با هشتگ‌های محبوب و مرتبط به صنعت یا کسب‌وکارتان، فالوورهای اینستاگرامی بیشتری جذب کنید. برای مثال تیم پایگاه آنترپرنر موفق شده‌ بودند مخاطبان اینستاگرامی خود را با استفاده از هشتگ‌های مرتبط business ،#startup# و entrepreneur# طی حدود شش ماه به ۵۰۰ هزار نفر برسانند.

بهترین توصیه بیل گیتس به ساتیا نادلا مدیرعامل شرکت مایکروسافت
مشاهده

استفاده از این هشتگ‌ها به افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی اجازه می‌داد که محتوای دلخواهشان را بهتر پیدا کنند و با آن پایگاه مرتبط شوند. شما حتما باید پست‌هایتان را با تگ‌هایی ارسال کنید که کاملا با کسب‌وکار شما مرتبط هستند. برای نمونه اگر شما در کار فروش کفش‌های ورزشی هستید، بهتر است از هشتگی همانند #دو، #تناسب ‌اندام یا #دونده‌های اینستا استفاده کنید. اگر شما می‌خواهید کفش‌های پاشنه‌بلند ارائه کنید، می‌توانید از هشتگ‌هایی در مورد مد و فشن و استایل استفاده کنید.

شما به‌سرعت می‌توانید هشتگ‌های محبوب مد نظر خودتان را با تایپ کردن کلمات کلیدی آن صنعت در قسمت جستجوی اینستاگرام شناسایی کنید. از پر شدن هشتگ‌ها نترسید. توییتر شمار کاراکترها را محدود می‌کند؛ اما اینستاگرام تا سقف استفاده از ۳۰ هشتگ را برایتان مجاز گذاشته است. در حالی که ما به‌طور متداول پست‌هایی را می‌بینیم که دارای هشتگ‌های زیادی هستند؛ اما به نظر می‌رسد که بین ۵ تا ۱۰ هشتگ برای یک پست رقم مناسبی باشد.

اگر مطمئن نیستید چه هشتگ‌هایی می‌توانند در زمینه‌ی فعالیت شما بیشترین جاذبه را ایجاد کنند، محبوب‌ترین پست‌ها را مد نظر قرار دهید یا اینکه نگاهی به کارهایی داشته باشید که سایر برندهای فعال در زمینه‌ی شما انجام داده‌اند.

۲. درگیر شدن ذهن مخاطب با پست

هنگامی که اکانت اینستاگرام شما شروع به رشد می‌کند، باید از این موضوع اطمینان حاصل کنید که کاربران واقعی با پست‌هایتان درگیر می‌شوند و آن را با لایک زدن یا کامنت دادن برای این پست‌ها نشان می‌دهند. استاندارد موجود در صنعت، حدود ۷۰ واکنش به ازای هر هزار فالوور است. سطح بالای درگیر شدن مخاطبان نشان‌دهنده‌ی این خواهد بود که محتوای شما در میان مخاطبانتان بازتاب دارد. حال اگر میزان درگیر شدن مخاطبان با پست‌هایتان کم باشد چه باید کرد؟ بر پایه‌ی تحقیق‌های نیل پاتل، کارشناس بازاریابی و کارآفرینی، بالاتر بردن تأثیرتان بر مخاطبان در اینستاگرام و به حد بیشینه رساندن آن یک علم است.

مزیت شتاب‌دهنده‌های کارآفرینی نسبت به شتاب‌دهنده‌های کسب‌وکار
مشاهده

۳۸ درصد لایک‌ها برای پست‌هایی زده می‌شود که دارای عکس از پدیده‌ها باشند.

۳۰ درصد افزایش در میزان درگیری مخاطبان برای پست‌های عکس‌دار، نشان می‌دهد که مشتریان و مخاطبان واقعی در حال استفاده از سرویس هستند.

۲۹ درصد لایک‌ها برای پست‌هایی با فضای پس‌زمینه‌ی زیاد ثبت می‌شوند.

۲۴ درصد از لایک‌ها برای تصاویر روشن در برابر تصاویر تیره به ثبت می‌رسند.

شما باید پست‌های اینستاگرامتان را به نحوی برنامه‌ریزی کنید که میزان تأثیرشان به ماکزیمم برسد. این هدف و کار برای آن هیچ تفاوتی با تلاش برای پردازش مفهوم‌ و مفهوم دهی به یک پرینت یا بیلبورد تبلیغاتی ندارد. بهتر است یک تقویم ادیتوریال ویژه برای کسب‌وکارتان در اکانت اینستاگرام در نظر داشته باشید. نوع تصاویری را که هرروز می‌خواهید پست کنید، یک هفته زودتر مشخص و برنامه‌ریزی کنید. سپس یک بعدازظهر را به‌طور کامل به گرفتن عکس از محصولات و ادیت تمامی آن‌ها اختصاص دهید؛ به‌طوری که تصاویر شما دارای جلوه‌های کامل و مناسب و در زمان معین‌شده برای ارسال پست‌ها، آماده باشند.

ارائه‌ی فیلترهایی برای تصاویر ثابت، دلیل اصلی شهرت اینستاگرام در روزهای اول ورود بود. از آن زمان تا به امروز ما شاهد معرفی و به‌کارگیری پست‌های ویدیویی نیز از جانب شبکه بوده‌ایم و اکنون کاربران می‌توانند استوری‌های مورد نظرشان را هم در اینستاگرام ایجاد کنند. افراد و برندهای مختلف چندین عکس یا ویدیو از یک روز را کنار هم می‌گذارند و آن را به‌صورت استوری در اینستاگرام قرار می‌دهند. شما حتما باید شمار بازدیدهای استوری‌های خود را پیگیری کنید؛ درست همان‌طور که شاخص‌های درگیر شدن مخاطب را برای پست‌های معمولی‌تان بررسی می‌کنید. شمار بالای بازدیدها (بسته و مرتبط با وسعت مخاطبان) به این معنی است که استوری‌های شما کاربران را تحت تأثیر قرار می‌دهند. شمار پایین‌تر بازدیدها نیز این پیام را به شما می‌رساند که زمان انجام تجربه‌ای جدید با محتوای جدید برای استوری‌ها فرا رسیده است.

چگونه از توصیه‌های مربی کسب‌ و کار بیشترین بهره را ببریم
مشاهده

سعی کنید به آپدیت‌های استوری‌تان تنوع ببخشید و در آن‌ها مجموعه‌ای از نکات شاخص محصولات، پشت صحنه‌ی عکس‌ها و همچنین ترفندهای سریع جای دهید. سعی کنید از پست‌هایتان لذت ببرید و به خودتان هم خوش بگذرد و در مورد اشتراک‌گذاری بیش از حد پست در این بخش نیز نگران نباشید. استوری‌‌ها در واقع برای برندها ایده‌آل هستند؛ زیرا چنین قابلیتی امکان و فرصت برقراری ارتباط‌های کوتاه با مخاطب را در طول روز و بدون پر کردن فیدهای آن‌ها از پست‌های یک صفحه فراهم می‌کند.

۴. بازدید‌های وب‌سایت

پست‌های اینستاگرام به کاربران اجازه نمی‌دهند که به‌طور مستقیم و با کلیک وارد آن سایت شوند؛ مگر اینکه آن پست به‌عنوان یک تبلیغ (ad) ارسال شده باشد. با این حال هر اکانت اینستاگرامی به دارنده اجازه می‌دهد که در بخش بیو یک لینک قرار دهد.

بسیاری از برندها در بخش بیو تنها به وارد کردن لینک اصلی وب‌سایتشان اکتفا می‌کنند و هرگز آن را تغییر نمی‌دهند. تصور کنید که شما چطور می‌توانید با ایجاد تغییر در لینک اصلی و تبدیل آن به لینکی مرتبط با پست اخیرتان، بازدید وب‌سایتتان از طریق اینستاگرام را افزایش دهید. اندکی زحمت اضافه می‌تواند شما را قادر کند که در پست و کپشن خودتان به‌نوعی یک فراخوان بگذارید؛ برای مثال با این مضمون که «برای اطلاعات بیشتر روی لینک بیو کلیک کنید». سپس می‌توانید از سرویس گوگل آنالیتیکز استفاده کنید و میزان بازدیدهای سرازیر شده به سایت از طریق اینستاگرام را مشاهده کنید.