برای رسیدن به عادت‌های بهتر باید از تکرار دوری کرد و در عادت‌ها و برنامه‌های روتین، تغییرات اساسی اعمال کرد.

انسان‌ها خالق عادت هستند و همیشه تمایل به تکرار بعضی فعالیت‌ها دارند. این تکرار می‌تواند به سود یا زیان انسان باشد؛ اما باید در طول کارهای روزمره کمی توقف کرده و از خود بپرسید: آیا این عادت‌ها به بهتر شدن کارهایم کمک می‌کنند؟ یا منجر به شکست من می‌شوند؟

۱. حداکثر استفاده از ساعت‌های صبحگاهی

اولین قدم در رسیدن به عادت‌های بهتر، حداکثر استفاده از ساعت‌های صبح‌ است؛ به این صورت می‌توانید بازدهی و کارایی خود را در طول روز بالا ببرید. مطالعات نشان می‌دهند بهره‌وری و کارایی انسان در طول صبح بیشتر است و داشتن برنامه‌ی منظم صبحگاهی به افزایش آن کمک می‌کند.

اگر برنامه‌ی منظمی برای ساعت‌های صبحگاهی خود دارید، نیازی نیست به مسائل پیش‌پا‌افتاده‌ای مثل غذا یا لباس فکر کنید و وقت آزاد بیشتری برای اتخاذ تصمیم‌های مهم خواهید داشت. برنامه‌ی ورزشی صبحگاهی منظم قبل از کار به افزایش بهره‌وری انسان در زمینه‌های مدیریت زمان، عملکرد و کارایی فردی کمک می‌کند.

سرمایه‌گذاری روی سلامتی به‌ویژه اگر در قالب بخشی از زندگی روزمره‌ وارد ناخودآگاه شود می‌تواند نتایج خوبی به دنبال داشته باشد. یک ابزار مؤثر برای حداکثر استفاده از زمان صبح، تقویم است. مردم به‌ندرت به تقویم نگاه می‌کنند؛ اما بررسی مداوم تقویم و تمرکز روی افراد، ایمیل‌ها، شماره‌ تماس‌ها و پلتفرم‌های شبکه‌ی اجتماعی می‌تواند به افزایش دقت و استفاده‌ی بهینه از زمان کمک کند.

استفاده از تقویم باعث افزایش آگاهی و جذب خواسته‌ها می‌شود. آماده‌سازی و برنامه‌ریزی اولیه برای هر کاری، چشم‌انداز موفقیت را افزایش می‌دهد؛ کارایی و اثربخشی و موفقیت آماری شما برای انجام کارها در زمان حال افزایش می‌یابد. به این صورت می‌توانید موانع و اهداف خود را بهتر شناسایی کنید، شفافیت و آگاهی شما نسبت به انجام کارها افزایش می‌یابد و خواهید فهمید به چه نوع تغییراتی نیاز دارید.

راهنمای جامع برنامه وفاداری مشتری
مشاهده

۲. عادت‌های بد را ترک کنید

قدم بعدی برای رسیدن به عادت‌های خوب آگاهی از نقاط ضعف است. اغلب افراد به این نقاط ضعف عادت‌های بد می‌گویند؛ اما می‌توان نام آن‌ را فهرست پیشرفت تغییر داد. درنتیجه هنگام جایگزینی و بهبود کارها و فعالیت‌های مورد نیاز خود برای پیشرفت، رسیدن به عادت‌های خوب آسان‌تر می‌شود.

به لطف ۴۰ هزار فکر روزانه‌ی تکراری، تقریبا چهل درصد از فعالیت‌های روزانه‌ی افراد را عادت‌ها تشکیل می‌دهند. با اعمال تغییرات اندک در عادت‌های خود می‌توانید به نتایج خوبی دست پیدا کنید. برای شناسایی عادت‌های بیهوده باید تا حدودی به درک و شناخت از خود برسید؛ یعنی باید برای تحلیل عادت‌هایی که بیشترین زمان و انرژی را از شما می‌گیرند وقت بگذارید؛ یا اگر رفتارتان مطابق میلتان نیست، می‌توانید دیدگاه دیگران را نسبت به خود بپرسید.

برای افزایش کارایی، لازم است عادت‌های مهم خود را بشناسید. این عادت‌ها می‌تواند شامل چک کردن ایمیل‌ها، انجام چند کار به‌صورت هم‌زمان، صحبت‌های بیهوده یا غیر ضروری، اتلاف وقت در ملاقات، وظایف یا تماس‌های تلفنی غیر ضروری یا افزایش بی‌هدف این تماس‌ها باشند.

عادت‌ها تقریبا چهل درصد از فعالیت‌های روزانه‌ را تشکیل می‌دهند

تمام عادت‌های ما یک ماشه دارند؛ یک محرک که باعث می‌شود به آن‌ها عمل کنید. شناسایی محرک‌ها برای تغییر عادت ضروری است. وقتی محرک خود را شناختید، می‌توانید نقاط ضعف را با عادت‌های سودمندتر جایگزین کنید. برای مثال احساس اضطراب یا استرس (محرک) منجر به حواس‌پرتی و انجام کارهایی مثل نگاه کردن به ویدئوهای بامزه یا جالب در اینستاگرام (رفتار تصاعدی و بیهوده) می‌شود؛ درحالی‌که باید یک پروژه‌ی عقب‌مانده را به پایان برسانید. با آگاهی از محرک (احساس اضطراب) به‌جای انجام کارهای قدیمی و استمرار عادت‌های غلط (تماشای چند ویدئو برای آرام شدن) می‌توانید یک دقیقه توقف کنید، چشم‌های خود را ببندید یک نفس عمیق بکشید (عادت خوب) و سپس دوباره کار خود را ادامه دهید.

برندهایی که در لوگوی خود به‌صورت هوشمندانه از رنگ استفاده کرده‌اند
مشاهده

۳. بر اساس برنامه عمل کنید

یک روش دیگری برای بهبود عادت‌های روزمره، داشتن مجموعه اهداف و برنامه است. مشخص کنید دقیقا چه می‌خواهید و چگونه می‌خواهید به هدف خود برسید. البته مطمئن شوید خوشبختی شما به این اهداف وابسته نیست؛ سعی کنید خوشحالی و خوشبختی را درونی کنید تا اینکه بخواهید با اهداف بیرونی به آن برسید. سعی کنید در هدف خود ثابت‌قدم باشید و مطمئن شوید اهداف با ارزش‌های شما سازگار هستند. به‌بیان‌دیگر، هدف شفافی داشته باشید.

سعی کنید چشم از خواسته‌های خود برندارید؛ سعی کنید هر روز به اهداف خود فکر کنید حتی اگر زمان کمی را به آن اختصاص دهید. در طول مسیر به شکست‌ها و موفقیت‌های خود فکر کنید و در صورت نیاز برنامه‌های خود را تغییر دهید.

۴. فهرست انجام کار

وقتی برنامه و اهداف منسجمی داشته باشید، لازم است روند پیشرفت اهداف خود را نمایش دهید. برای ماندن در مسیر و افزایش انگیزه، سعی کنید فهرستی از اهداف مورد نیاز خود تهیه کنید.

استفاده از فهرست وظایف از طرفی می‌تواند نشان‌دهنده‌ی تواضع و تأکید شما بر این مسئله باشد که همه چیز را نمی‌دانید. فهرست‌های انجام وظیفه در زمینه‌های مختلف به کمک افراد آماده و منجر به موفقیت آن‌ها در انجام کارها شده است. حتی می‌توانید برای کارهای روزمره هم فهرست تهیه کنید.

برای مثال تهیه‌ی فهرست وظایف به افزایش امنیت بیمار در یک عمل جراحی یا پیشگیری از خطای خلبان در طول پرواز کمک می‌کند. فهرست وظایف به سرمایه‌‌دارها در ارزیابی شرکت‌ها کمک می‌کند؛ بنابراین چرا از این روش را به یکی از عادت‌های خود تبدیل نکنید؟ استفاده از فهرست وظایف در اجتناب از خطاهای غیر ضروری و انجام به‌موقع کارها کمک می‌کند و درعین‌حال حواس را به سمت پاداش و نتیجه‌ی کار متمرکز می‌کند.

ارزیابی کارمندان و راه حلی برای کاهش تعصب و تناقض در آن
مشاهده

پیشرفت را به عادت خود تبدیل کنید

استفاده از این چهار استراتژی به شما کمک می‌کند موفقیت را به ناخودآگاه خود تزریق کنید. هر روز را با یک برنامه‌ی عملی شروع کنید، سعی کنید عادت‌های غیرضروری خود را بهبود بدهید یا جایگزین کنید. یک ایده‌ی منسجم از خواسته‌ی خود در زندگی داشته باشید و از فهرست وظایف برای ردیابی پیشرفت خود استفاده کنید.

با انجام این کارها فقط به عادت‌های خوب نمی‌رسید بلکه به موفقیت عادت می‌کنید!