صادق نجفی ظهر امروز در بازدید از شهرک صنعتی شکوهیه در گفت‌وگو با خبرنگاران با تأکید بر برخی از مهم‌ترین مشکلات صنایع کوچک کشور اظهار داشت: کمبود مواد اولیه و مشکل اعتبار و تسهیلات دو مشکل عمده و اصلی صنایع کوچک و متوسط کشور است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: باید سطح رقابت در بازار مواد اولیه پتروشیمی را کنترل و در اختیار استان‌ها قرار دهیم، یکی از کارهای موفق انجام‌شده عرضه مواد اولیه واحدهای صنعتی و پتروشیمی به‌صورت رقابتی در بازار معامله‌های بورس و اوراق بهادار تهران است.

نجفی با تأکید بر تلاش دولت برای کل مشکل اعتباری و منابع واحدهای کوچک ادامه داد: آییننامه پرداخت 340 میلیارد ریال تسهیلات تبصره 18 به صنایع کوچک و همچنین آییننامه پرداخت 13 هزار میلیارد ریال به‌عنوان مشوق صادرات تبصره 46 ابلاغ‌شده است.

وی عنوان کرد: آییننامه برپایی نمایشگاه و اعزام هیئت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های خارجی ابلاغ‌شده است، با تفاهم‌نامه منعقده بین شهرک‌های صنعتی کشور و بانک صنعت و معدن امکان پرداخت 2 هزار میلیارد ریال تسهیلات با نرخ سود 10 الی 13 درصد به‌صورت سرمایه در گردش توسط بانک صنعت و معدن به صنایع کوچ و متوسط در جوار روستا ممکن شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ابراز کرد: بسیاری از واحدهای صنعتی کوچک و متوسط کشور برای پویایی تولید و اقتصاد به حمایت و اعطای تسهیلاتی بین یک تا 5 میلیارد تومان نیازمند هستند.

نجفی با اشاره به برخی از مشکلات صنایع کوچک و متوسط کشور تأکید کرد: مشکلات مربوط به ارزش‌افزوده، مالیات و تأمین اجتماعی از مهم‌ترین چالش‌های صنایع کوچک است و برای این منظور نیز بسته‌های حمایتی بین سازمان صنایع کوچک و کمیسیون صنایع و معادن مجلس در نظر گرفته‌شده است، پرداخت تسهیلات یک تا 5 میلیارد تومانی از هفته قبل آغازشده است.

نامه ۲۴ تشکل انقلابی به سران قوا درباره مشکلات معیشتی مردم
مشاهده

وی با بیان برخی از اقدامات صورت گرفته برای حمایت از صنایع کوچک و متوسط خاطرنشان کرد: پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت به صنایع کوچک و متوسط به همراه قرار گرفتن این صنایع در اولویت و مشوق‌های صادراتی از دیگر اقدامات حمایتی از صنایع کوچک است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: سازمان صنایع کوچک کشور برای حمایت از واحدهای صنعتی و تولیدی کوچک و متوسط برای بدهی این واحدها تا سقف 80 درصد بخشودگی و برای پرداخت بدهی‌ها نیز مهلتی 60 ماهه ارائه داده است.

نجفی عنوان کرد: برای توسعه و جذب سرمایه‌گذار در واحدهای استارت آپی و دارای مجوز کسب و کاررنوپا و سایر کسب‌وکارهای جدید بین 5 تا 50 درصد تسهیلات تشویقی در نظر گرفته‌شده است، واحدهای صنعتی کوچک و متوسط قم که بیش از 90 درصد از صنایع صنعتی این استان را تشکیل می‌دهند به اقدامات بی‌نظیر خود حوزه صادرات را به کشورهای اروپایی و آسیایی گسترش داده‌اند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم نیز تأکید کرد: تقویت و توسعه مبحث ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست شهرک‌های صنعتی یکی از اولویت‌ها و سیاست‌های کاری شرکت شهرک‌های صنعتی است.

امیر طیبی نژاد با اشاره به مجاهدت‌های آتش‌نشان‌های شهرک‌های صنعتی و روز آتش‌نشان ادامه داد: توسعه ایمنی واحدهای صنعتی و شهرک‌های صنعتی استان مسئله‌ای بوده که مقدم بر هر امر دیگری است، اما متأسفانه نوعاً مجاهدت‌های این قشر فداکار فراموش می‌شود.

وی تصریح کرد: با وجود برخی تحریم‌ها و شرایط ویژه کشور شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم تلاش می‌کند و تمام سعی خود را به‌کاربرده تا با ارائه تسهیلات و رسیدگی به وضعیت صاحبان صنایع و تعامل با واحدهای صنعتی و تولیدی پویایی اقتصادی استان را حفظ کند.

رحمانی فضلی: هدف ما هماهنگی در پاسخگویی به موقع مسئولان است
مشاهده