میلیاردر ژاپنی، نخستین مسافر برنامه فضایی اسپیس ایکس برای گردش به دور ماه

ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‌ایکس، اعلام کرد که موسس شرکت زوزو قرار است نخستین توریستی باشد که با پرداخت هزینه‌ای هنگفت، در برنامه‌ی سفر به‌دور ماه SpaceX شرکت می‌کند. گفتنی است که طبق ادعای ماسک، برنامه‌ی یادشده یک سفر ۲۴۰ هزار مایلی است و داوطلبان از طریق موشک فالکون بزرگ (Big Falcon Rocket یا به‌اختصار BFR) به‌سمت ماه فرستاده خواهند شد.

ظاهرا یوساکو مائه‌زاوا، موسس شرکت بزرگ Zozo که به‌صورت آنلاین در زمینه‌ی مد فعالیت می‌کند، قرار است نخستین مسافر این سفر مهم باشد. گفتنی است که مائه‌زاوا یکی از شناخته‌شده‌ترین افراد در حوزه‌ی جمع‌آوری آثار هنری است.

مدیرعامل اسپیس‌ایکس در جریان برگزاری رویدادی ویژه در دوشنبه‌ی گذشته در لس آنجلس این خبر مهم را مخابره کرد؛ با این‌حال وی ترجیح داد به هزینه‌ی دقیق پرداخت‌شده توسط مائه‌زاوا برای این سفر اشاره‌ای نکند. بد نیست بدانید که طبق ادعای فوربس، دارایی موسس شرکت زوزو به‌صورت تخمینی نزدیک به ۳ میلیارد دلار است. ماسک گفته است که یوساکو مائه‌زاوا مبلغ قابل‌توجهی را برای انجام این سفر پرداخت کرده است؛ احتمالا مبلغی در حدود ده‌ها یا حتی صدها میلیون دلار!

ماسک در رویداد روز دوشنبه گفت «یوساکو برای این سفر، هزینه‌ی زیادی را متقبل شده است؛ هزینه‌ای که می‌تواند کمک شایانی به کم‌کردن هزینه‌های مربوط به BFR و پیشرانه‌ی آن بکند».

جالب است بدانید که در این رویداد، مائه‌زاوا نیز برای دقایقی به‌صحبت‌کردن پرداخت. وی با اشتیاقی بالا گفت که رویای طولانی‌مدتش به‌حقیقت پیوسته است.

تولید دقیق‌ترین تصویر از شکل‌گیری ستارگان توسط سوپرکامپیوتر
مشاهده

یوساکو مائه‌زاوا / Yusaku Maezawa

یوساکو مائه‌زاوا

مدیرعامل اسپیس‌ایکس روز گذشته در گفتگو با وب‌سایت The Verge، از طراحی جدید موشک BFR نیز پرده برداشت؛ بر این اساس، مدل جدید قرار است به‌جای داشتن ۶ موتور، از ۷ موتور بزرگ رپتور بهره‌مند باشد. در کنار این‌ها، موشک یادشده در قسمت زیرین دارای اتاقی اضافی برای حمل بار خواهد بود و به‌جای دو باله، از سه‌باله بهره‌ خواهد گرفت و در قسمت‌های جلویی نیز دارای چند باله‌ی محرک خواهد بود.

ماسک تا به‌حال بارها از پتانسیل بالای موشک بی‌اف‌آر برای انجام سفرهای اکتشافی فضایی سخن به‌میان آورده است. طبق ادعای وی، مدل جدید موشک BFR، تقریبا ۱۱۸ متر ارتفاع دارد و می‌تواند بالغ بر ۱۰۰ تن بار با خود حمل کند؛ این موضوع بدان معنا است که می‌توان از این موشک برای سفرهای استعماری آینده‌ی انسان به‌مریخ، استفاده‌ی بسیار زیادی کرد.

ماسک گفته است که طی دو یا سه‌سال آینده، اسپیس‌ایکس دو مرحله‌ی نخستِ آزمایش‌های مخصوصش برای فرستادن انسان‌ها به فضا را عملی خواهد کرد و سفر مائه‌زاوا احتمالا در تاریخی نامشخص در سال ۲۰۲۳ میلادی، انجام خواهد شد. تاکنون بخش اعظم کار اسپیس‌ایکس، روی تجهیزات فضاپیما معطوف بوده است و لازم است روی موشک، کارهای بیشتری انجام بگیرد.

با این‌همه، نباید فراموش کنیم که هنوز زمان زیادی تا عملی‌شدن این اتفاقِ مهم باقی مانده است و ماسک نیز همواره تاریخ حدودی آن را تغییر می‌دهد. بنابراین، فعلا نمی‌توان تاریخ دقیقی را برای سفر انسان به‌دور ماه اعلام کرد.

Yusaku Maezawa

طبق گزارش منتشر‌شده در وب‌سایت New York Times، مائه‌زاوا بیشتر از همه برای خرید نقاشی ۱۰۰ میلیون‌دلاری «جمجمه» اثر ژان میشل باسکیت، بین مردم شناخته‌شده است. مائه‌زاوا گفته است که تمایل دارد ۵ تا ۸ هنرمند (شامل یک نقاش، یک موسیقی‌دان، یک کارگردان سینما، یک طراح مد و…) را نیز برای خلق اثری هنری جدیدی که وی از آن به‌عنوان Dear Moon یاد می‌کند، با خود به فضا ببرد.

بررسی فرضیه ای جامع برای حل پنج معمای اصلی دنیای فیزیک
مشاهده

ماسک گفته است که مائه‌زاوا یکی از آن دو نفری است که قرار بود با موشک فالکون هوی به‌فضا سفر کنند؛ البته این پروژه در ماه ژوئن لغو شد. مدیرعامل اسپیس‌ایکس گفته است که پیش از فرستادن انسان به‌ فضا با موشک BFR، چندین آزمایش مخصوص روی آن انجام خواهد گرفت. گفتنی است که وب‌سایت The Atlantic به‌نقل از ایلان ماسک گفته است که گردش به‌دور ماه، یک سفر ۴ یا ۵ روزه خواهد بود.

دیدگاه شما در این زمینه چیست؟