به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران، مسأله هنر و تأثیرگذاری آن در فضای روحی و فکری انسانها امری غیر قابل انکار است که این امر همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است تا جایی که در دیدار هنرمندان و دست‌اندرکاران امور فرهنگی و هنری در سال 73 فرمودند: «مفاهیم‌ مذهبی‌ و ارزشهای‌ دینی‌ را به گونه‌ای‌ به‌ تصویر بکشید که‌ در نظر بیننده‌، جذاب‌تر و دلنشین‌تر جلوه‌ کند». بی‌تردید در این مسیر علما، اندیشمندان و متفکران دین نقش بسزایی در جهت‌دهی و ارائه محتوای صحیح به هنرمندان برای ترسیم مفاهیم و ارزشهای دینی دارند.

در همین راستا «محمدهادی همایون»، دانشیار دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) در حاشیه سومین همایش ملّی «از غدیر تا اربعین» در گفت‌وگویی با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، با اشاره به ضرورت تصویرسازی مفاهیم دینی با استفاده از ظرفیت توأمان علما و هنرمندان گفت: به عنوان یک سنت حاکم بر نظام خلقت، اساساً ساز و کار نظام جهان اینچنین است که اگر قرار است تحولی در جهان رخ دهد، به ویژه تحولی که ماندگار باشد، باید مبنای علمی داشته باشد. تحولاتی که پایه و اساس علمی نداشته باشند، معمولاً ماندگار نخواهد بود و در طول زمان از بین خواهند رفت.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: اگر قرار باشد جریانات علمی منحصر در قشری باقی بماند و به عرصه عمومی مردم وارد نشود، هیچگاه موثر نخواهد بود، اما آن چیزی که مباحث و جریانات علمی را سر سفره مردم می‌آورد و وارد فضای فرهنگی مردم می‌کند، مسأله «هنر» است.

همایون بیان کرد: این هنرمندان هستند که می‌توانند با فهم حقایق علمی و با نگاه دقیق و روح لطیف خود، مفاهیم و ارزش‌های دینی را به زبان تصویر در بیاورند و اینچنین مردم را به درک بالاتر از مفاهیم دینی دعوت کنند.

تشکیل جلسه فوق‌العاده باشگاه ملوان برای فرار از بحران
مشاهده

وی یادآورد شد: بی‌تردید برای تحقق این امر اگر علما، اندیشمندان و هنرمندان دست به دست یکدیگر ندهند، اثر ماندگاری در طول تاریخ تولید نخواهد شد. در مقابل، زمانی که این همدلی و اتفاق نظر میان علما و هنرمندان رخ داده است، شاهد شکلگیری یک تمدن بوده‌ایم.