جلال قلعه‌شاخانی امشب در نودویکمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان که در دفتر نماینده ولی فقیه در سنندج برگزار شد، ضمن عذرخواهی بابت تأخیر چهارماهه برگزاری این جلسه، اظهار داشت: امیدورایم با برنامه‌‌ریزی‌های انجام شده، این جلسات به‌صورت مستمر و ماهیانه برگزار شود تا بلکه بتوانیم در راستای رسالتی که پیش‌رو داریم، گام‌های راسخ‌تری برداریم.

وی گفت: شورای فرهنگ عمومی عالی‌ترین مرجع سیاست‌گذاری، هدایت و نظارت بر فرهنگ عمومی جامعه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان به برخی برنامه‌های کلان فرهنگی که در ایام پیش‌رو در استان در دست برگزاری است، اشاره و تصریح کرد: از سال 86 تا‌کنون، ده کنگره شعر عاشورایی به‌صورت کشوری در قروه برگزار شده و امسال نیز یازدهمین دوره آن از اول تا سوم آبان‌ماه سال‌جاری برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: در ده دوره‌ قبلی، این کنگره صرفاً در بخش شعر برگزاری می‌شد اما با توجه به اینکه کنگره‌های شعر با محوریت عاشورا در سراسر کشور برگزار می‌شود، یک خلاء‌ در حوزه‌های فرهنگی و هنری احساس می‌شد، سپس تصمیم گرفتیم که علاوه بر برگزاری بخش شعر، بخش عکس را نیز در نظر گرفتیم و به‌صورت استانی فراخوان داده شده است.

قلعه‌شاخانی افزود: بخش تعزیه یا نمایش‌ها مذهبی در سطح کشور قدمت دیرینه دارد اما در سطح استان خیلی به آن پرداخته نشده بود و به همین دلیل، به کنگره عاشورایی قروه اضافه شده و همزمان با ایام اربعین سه گروه مطرح کشوری در کنار سایر گروه‌های استانی در قروه، بیجار، کامیاران و سنندج برنامه خواهند داشت.

نمایشگاه کتاب با حضور ناشرین 15 کشور خارجی در سنندج برپا می‌شود

فعالان اقتصادی جمهوری چک: از تحریمهای آمریکا علیه ایران نمی‌ترسیم
مشاهده

وی در بخشی دیگر از سخنان خود از برپایی نمایشگاه کتاب از 18 تا 23 مهرماه‌جاری در سنندج خبر داد و اظهار کرد: ‌ سال گذشته این نمایشگاه با حضور ناشرین کشوری و ناشرین اقلیم کردستان حضور داشتند که امسال علاوه بر آنها، ناشرینی از 15 کشور خارجی حضور خواهند داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده گفت: قرار بر این است در ایام هفته وحدت، “هفته فرهنگی کردستان” در مشهد و بلعکس برگزار شود و این ضرورت از چند جهت شکل گرفته که یکی از مسائل اصلی آن مباحث مطرح‌شده در مورد خلاصه‌نکردن فرهنگ غنی کردستان در موسیقی و رقص بوده و این مطالبه به حقی است.

وی با تاکید بر اینکه باید فرهنگ غنی استان کردستان در همه حوزه‌ها به مردم کشور معرفی شود، اذعان کرد: متأسفانه در سنوات گذاشته، به یک‌سری از ظرفیت‌های شورای فرهنگ عمومی استان توجه نشده و باید در گام نخست، ماده 9 شورای فرهنگ عمومی را اجرایی کنیم.

قلعه‌شاخانی خاطر نشان کرد: باید شورای نظارت بر نام‌گذاری اماکن و شورای نظارت بر ساخت، طراحی، واردات و توزیع اسباب‌بازی کودکان نیز در سطح استان تشکیل و فعال شود.