هر چند استارت کاهش قیمت دلار و سایر ارزهای معتبر از نهم مهر ماه زده شد ولی ادامه مدار نزول قیمت ها در 10 مهر موجب شد تا بعد از مدت ها مردم و رسانه ها شاهد خبرهایی باشند که حکایت از کاهش قیمت ها داشتند.

مدتهاست که هر روز و هر ساعت یک خبر از رسانه ها بیرون می آید که دلار گران شد، خودرو گران شد، سیب زمینی و گوجه گران شد، رب گوجه گران شد و … هزاران کالای دیگر که گران شد و کمتر صدایی از دولت محترم درباره چرایی آنها بیرون آمد.

انصافاً خبرنگاران نیز از انتشار این اخبار ناامید کننده خسته و کلافه شده بودند تا اینکه بالاخره بعد از چند ماه یک خبر خوب برای همه مردم آمد و آن این بود که دلار ارزان شد.

ارزانی دلار هر چند برای افرادی که سرمایه های خود را در قیمت های 17-18 هزار تومان، به دلار تبدیل کرده بودند، خبر خوشی نبود اما برای اغلب مردم خوشحال کننده بود.

البته ما می دانیم که نباید برای دلار در این قیمت (حتی بعد از ارزان شدن) خوشحالی کرد و هنوز فراموش نکرده ایم که دلار از 3500 تومان به مرز 20 هزار تومان رسید. ولی همین که بالاخره بانک مرکزی خودی نشان داد و وارد بازار شد برای ما جای امیدواری دارد که هنوز بازار رها نشده است.

با آغاز سیر نزولی قیمت ها در بازار، جمع زیادی از مردمی که دلار در خانه هایشان دپو کرده بودند، فروشنده شدند و همین موضوع موجب استمرار سیر نزولی در بازار شد.

مصلح و علوان‌زاده تست دوپینگ دادند
مشاهده

مشاهدات میدانی از شهرهای مختلف کشورمان نشان میدهد که مراکز خرید و فروش ارز در دو روز اخیر، مملو از جمعیتی بود که به قصد فروش ارزهایشان به آنجا رفته بودند و به ندرت خریداری برای ارزهای خود پیدا می کردند.

با ارزانی دلار، سوال اول و مهمی که در اذهان عمومی شکل گرفت، این بود که آیا حالا که دلار ارزان شده، قیمت کالایی که به بهانه دلار، گران شده بودند نیز کم می شود؟

در همین هیاهو، خبر آمد که قیمت خودروی داخلی و خارجی نیز کاهش یافته است؛ گزارش های رسیده از بازار موبایل نیز بیانگر آغاز سیر نزولی انواع گوشی تلفن همراه بوده است. همچنین قیمت گوجه و سیب زمینی که هنوز برای ما روشن نشده به چه دلیل گران شده بودند، نسبت به روزهای قبل، کاهش یافت.

البته هنوز شمار اقلام و کالاهایی که شیب گرانی شان از دلار هم بالاتر بود به انگشان یک دست هم نرسیده است اما باز جای امیداوری باقی است که اگر دولت و بانک مرکزی همین خط را طی کنند به طور حتم با ورود دستگاه های مربوطه، موج کاهش قیمت ها در تمامی بازارها فراگیر خواهد شد.