اگر جزو افراد شاغل هستید همین حالا که پشت میز نشسته‌اید به محیط کارتان نگاه موشکافانه‌ای بیندازید. ببینید که از کدام بخش محیط کار ناراضی هستید. آیا اتاق شما نور خوبی دارد؟ نظم و ترتیب مناسبی در فضا دیده می‌شود؟ رنگ‌های محیط به شما انرژی می‌دهند؟ اگر می‌بینید که از وضعیت محیط چندان راضی نیستید وقتش رسیده که به کمک چند تغییر ساده فضای دلپذیرتری را برای خودتان فراهم سازید. روز جهانی بهبود محل کار بهانه خوبی است تا به عنوان یک کارمند وظیفه‌شناس به کاستی‌های موجود در دفتر کار بیشتر توجه کنید و برای شادی بیشتر همکاران، در فکر تغییراتی باشید. گاهی اوقات یک تغییر کوچک و جزئی تاثیرات بزرگی به همراه دارد.

به فکر ورود رنگ‌های تازه باشید

تحقیقات پژوهشگران نشان می‌دهد که استفاده از رنگ‌های مناسب در افزایش خلاقیت و بالابردن میزان بهره‌وری کارمندان تاثیرگذار است. اما چه رنگ‌هایی بهتر هستند؟ پژوهشگران و روانشناسان بر این باورند که رنگ آبی مغز را بهتر به‌کار می‌اندازد، زرد خلاقیت را افزایش می‌دهد و سبز شرایط متعادل و آرامش‌بخشی ایجاد می‌کند. پس در اولین اقدام رییس شرکت را در جریان این تحقیقات قرار دهید. اگر تحت‌تاثیر قرار گرفت و برای تغییر رنگ محل کار دست به کار شد که چه بهتر؛ در غیر این صورت خودتان می‌توانید با همکاری سایر همکاران پوستر و عکس‌های جالبی تهیه کنید یا به شیوه‌های مختلف این رنگ‌ها را به دفتر کاری راه دهید. اگر هیچ امکانی در اختیار ندارید از کاغذ‌های رنگی استفاده کنید. به هر حال با کمی خلاقیت می‌توانید رنگ‌های مناسب بیشتری را در اطرافتان داشته‌باشید تا به این ترتیب کارآیی شما و همکاران‌تان افزایش یابد و ازکارکردن بیشتر لذت ببرید.

اسرار دکوراسیونی یک «آبان ماهی»
مشاهده

به سراغ یک راه حل اورژانسی بروید

استفاده از گیاهان سبز یک راه اورژانسی برای افزایش احساسات خوب در محیط کاری است. با توجه به میزان نور میزکار، گیاه مناسبی را انتخاب کنید و در گلدانی کوچک روی میزتان قرار دهید. انجام این کار را به سایر همکاران هم پیشنهاد دهید. به این ترتیب هر بار با نگاه کردن به این گیاه حس خوبی به سراغ‌تان می‌آید، خوشحال‌تر می‌شوید و علاوه بر این کارآیی شما افزایش می‌یابد. ضمن اینکه گیاهان سبز فیلتر خوبی برای تصفیه هوا هستند و با تولید اکسیژن بیشتر و جذب باکتری‌ها و دی‌اکسید کربن، بهبود وضعیت سلامتی و افزایش شادمانی را به همراه دارند. توجه به این نکته بویژه در مورد افرادی که در مناطق آلوده‌تر شهر کار می‌کنند اهمیت بیشتری دارد.

نورپردازی را جدی بگیرید

وجود نور کم و ناکافی نه‌تنها کارآیی شما را پایین آورده و چشم‌هایتان را زود خسته می‌کند، بلکه سبب افزایش غم و اندوه افراد بویژه در فصول سرد سال می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد ورود نور کافی انرژی و خلاقیت را در محیط‌های کاری افزایش داده که البته در این زمینه استفاده از نور طبیعی اثرات به مراتب بهتری دارد. از این رو توصیه می‌شود که در اولین گام اگر امکان دارد میز کارتان را به کنار پنجره‌ منتقل کنید. این تغییر دکوراسیون یکی از مفیدترین کارهاست. در صورتیکه افزایش نور طبیعی به مقدار زیاد مقدور نیست به کمک نورپردازی مصنوعی، نور را در فضا بیشتر کنید. اگر کسی به درخواست‌های کتبی و شفاهی شما مبنی بر افزایش نورپردازی محیط توجهی نمی‌کند چاره‌ای نیست جز اینکه خودتان به فکر سلامتی‌تان باشید و با خرید یک چراغ مطالعه کوچک به جنگ کم‌نوری بروید. در صورتیکه در اطراف میز‌های کاری پارتیشن‌های جدا‌کننده ای وجود دارد نصب چراغ‌ مطالعه‌های گیره‌ دار بهترین گزینه برای شماست؛ چرا که فضای مفید روی میز را اشغال نمی‌کند.

نکات مهم برای انتخاب بهترین صندلی ماشین وکالسکه
مشاهده

نظم دهنده‌ها را افزایش دهید

اگر می‌بینید که کاغذهای پراکنده بر روی میز فراوان است و بی‌نظمی زیادی در دفتر موج می‌زند شاید وسایل نظم دهنده اداری به اندازه کافی در محیط کار شما موجود نیست. نمی‌توانید به همه فرمان دهید که هر روز میزشان تمیز و مرتب باشد اما با خرید نظم‌دهنده‌ها این مشکل تا حدودی برطرف می‌شود. پوشه، پاکت دکمه‌دار، جا کتابی‌های چند طبقه و همینطور کشوهایی که قابلیت جابه‌جا شدن دارند، در افزایش نظم و ترتیب در دفتر تاثیرگذار هستند. علاوه‌بر‌این نام‌گذاری پوشه‌ها، دور ریختن فایل‌های اضافی و محدود کردن استفاده از کاغذ در برنامه کاری با ایجاد نظم و ترتیب ظاهری دفتر کار همراه است و به این ترتیب محیط خلوت‌تر به آرامش بیشتر کارکنان کمک می‌کند. همه این موارد را با مدیر مجموعه در میان بگذارید و خودتان در چیدمان و تهیه بعضی از موارد همکاری داشته‌باشید تا فضا هر چه سریع‌تر تغییر کند.

به وضعیت میز و صندلی‌ها نگاهی بیندازید

میز و صندلی مناسب از ارکان اساسی هر دفتر کاری است. اگر ارتفاع میز مناسب نبوده یا صندلی شما بر اساس استاندارهای موجود ساخته نشده باشد بدون شک دردهایی در کمین شماست که می‌تواند ناراحت‌کننده و مزمن شود. از این رو توصیه می‌شود که اگر شما و همکاران‌تان بر روی صندلی‌های فرسوده و غیر استاندارد کار می‌کنید پیگیری‌هایی جهت تعویض صندلی‌ها انجام دهید. علاوه بر این به ارتفاع مانتیور هم توجه داشته‌باشید. بهترین حالت این است که مرکز مانتیور مماس بر خط دید شما قرار داشته باشد و برای خواندن و تایپ کردن لازم نباشد سرتان را خم کنید. اگر ارتفاع پایین است با قرار دادن یک جسم مناسب ارتفاع را بالا بیاورید تا دچار گردن درد نشوید. نکته دیگر این است که پاها باید به موازات هم روی سطح زمین قرار گیرند و برای تنظیم ارتفاع وجود زیرپایی کمک‌کننده است. در مجموع شرایط باید طوری باشد که بعد از ساعت‌ها نشستن بر روی صندلی دچار خستگی یا درد عضلانی نشوید. در صورتیکه گودی کمر دارید یک بالش کوچک در پشتی صندلی قرار دهید تا فاصله میان کمر شما و صندلی پر شود.
نکته: اگر هر روز مشاهده می‌کنید که همکاران شما درست بر روی صندلی نمی‌نشینند یا بیش از حد خم می‌شوند شاید چندان مناسب نباشد که در محیط کاری این موضوع را مستقیم به آنها گوشزد کنید. در عوض می‌توانید طرز نشستن صحیح بر روی صندلی را بر روی کاغذی با ابعاد بزرگ پرینت گرفته و روی دیوار نصب کنید. دراین صورت نشان می‌دهید که سلامت همکاران برای شما مهم است و به این موضوع اهمیت می‌دهید.

آموزش کاردستی با شانه تخم مرغ
مشاهده