سیدمجتبی علوی‌مقدم در کارگروه تخصصی پسماند استان خراسان جنوبی با اشاره به وظایف حساس این کارگروه اظهار داشت: می‌توان با راه‌اندازی خوشه‌های وابسته به زباله، فرآوری محصولات مرتبط با آن را ایجاد کرد.

سیدمجتبی علوی‌مقدم علوی‌مقدم با بیان اینکه امروز از زباله در دنیا به عنوان یک ظرفیت استفاده‌های متعدد می‌شود افزود: می‌توان با فعال‌سازی واحدهای فرآوری زباله در زمینه ایجاد اشتغال پایدار، ایجاد منابع درآمدی و ارزش افزوده برای فعالین در این بخش اقدامات مناسبی را انجام داد.

وی با بیان اینکه 80 درصد از زباله‌های تولیدی در کشور جزو زباله‌های غنی محسوب می‌شود افزود: گرچه این امر بیانگر بد مصرف بودن و پرمصرف بودن ما است اما می‌تواند در ایجاد خوشه‌های فرآوری زباله کمک شایانی باشد تا بتوان از آنها دوباره در چرخه تولیدات مختلفی همچون کمپوست، گاز و صنایع کف پوش استفاده کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: زباله‌ها در شهرها و روستاهای استان باید تجمیع شود و مسئولین باید در کمیته‌ای تخصصی این موضوع را مورد بررسی قرار دهند و در قالب یک برنامه زمانی مشخص تلاش کنند تا زباله‌های تولیدی در شهرها و روستاها در اماکن مشخصی جمع‌آوری شده و برای ورود به چرخه تولید مجدد آماده و محیا شود.

علوی‌مقدم تصریح کرد: کمیته‌ای تخصصی ذیل کارگروه مدیریت پسماند استان باید تشکیل شود و مباحث در آن کمیته به صورت تخصصی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه وظیفه این کارگروه سیاست‌گذاری و ریل‌گذاری اقدامات است افزود: مباحث اولیه باید در کمیته تخصصی مورد بررسی دقیق قرار گرفته و در نهایت برای اخذ تصمیم‌نهایی و نهایی کردن موضوعات به این کارگروه در قالب دستورکار ارائه شود.

فوتبال جهان| نیوکاسل در زمین برنلی به برتری دست یافت
مشاهده

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر استقرار ناظر علمی در این کمیته گفت: باید از افراد صاحب‌نظر و کسانی که در این زمینه تخصص کافی دارند به نحو مطلوب استفاده کرد تا بتوانیم ضمن جلوگیری از اشاعه زباله‌ها در سطح شهرها و روستاها که موجب شیوع بیماری‌های متعددی می‌شود از این ظرفیت مهم به نحو بهینه نیز استفاده کرد.