مانور آگاه‌سازی جامعه در مواجهه با رانندگان ناشنوا و کم‌شنوا در بیرجند برگزار شد

به مناسبت روز جهانی ناشنوایان با حضور معاون توانبخشی بهزیستی خراسان جنوبی، مدیر و همکاران بهزیستی بیرجند و جمعی از مسئولان و تعدادی از رانندگان کم شنوا و ناشنوا مانور آگاه‌سازی جامعه در مواجهه با رانندگان ناشنوا وکم ناشنوا برگزار شد.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی اظهار داشت: مهمترین مشکل ناشنوایان عدم توانایی در برقراری ارتباط است که به منظور پیشگیری از حوادث در حین رانندگی و ضرورت آگاهی سایر رانندگان نسبت به تهیه و نصب برچسب ناشنوایان اقدام شد.

جمیله رضازاده افزود: در این مانور با نصب هولوگرام راننده ناشنوا بر روی شیشه عقب ماشین و پلاک موتورسیلکت این هشدار به دیگر رانندگان داده می‌شود که راننده جلویی آنها کم شنوا و ناشنواست و از بوق زدن بی‌مورد و هر کاری که باعث بر هم خوردن نظم عمومی و تمرکز راننده کم شنوا شود پرهیز کنند.

وی گفت: برای برقرای ارتباط با کم شنوایان شدید و ناشنوایان سعی شود حتی الامکان درخواست و یا موضوع نوشتاری عنوان شود و از ایجاد سرو صدا و جر و بحث خودداری شود چون سر و صدا باعث اختلال بیشتر در درک شنوایی می‌شود.

معاون توان‌بخشی بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: همیشه سعی شود شمرده شمرده و با حوصله با افراد دارای اختلال شنوایی صحبت شود و در بسیاری مواقع بلند صحبت کردن و یا ایجاد بوق ممتد موحب سردرگمی و برهم زدن آرامش روحی افراد شده که این امر به تدریج موجب انزوا، افسردگی و گاهاً پرخاشگری افراد کم شنوا می‌شود.

نجات غریق قهرمانی جهان| مدال‌آوری رئیس فدراسیون در روز طوفانی تیم ایران
مشاهده

رضازاده افزود: درصورت اطلاع از نحوه مواجه صحیح با افراد دارای اختلال شنوایی به بهبود زندگی آنان و افزایش اعتماد به تفس آنان کمک موثری می‌کنیم.