حسین سرابندی اظهار داشت: سالانه 20هزار جوجه خزک و در ماه حدود 2 هزار جوجه در منطقه سیستان به صورت رایگان بین روستائیانی که درخواست پرورش این نوع مرغ را دارند توزیع می‌شود.

وی گفت: پرورش و تولید مرغ بومی خزک به دلیل اینکه نیاز به تکنولوژی خاصی ندارد در اشتغالزایی روستائیان منطقه سیستان موثر است مرغ خزک جثه کوچکی دارد که به علت کوتاه‌بودن پاهایش به این نام خوانده می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در مورد خصوصیات این مرغ بومی ادامه داد: این نوع مرغ که بومی منطقه سیستان است تاکنون با شرایط سنتی پرورش داده شده ودارای نقاط قوتی از قبیل مقاومت در مقابل بیماری‌های منطقه با و جود انجام ندادن واکسیناسیون، مقاومت در برابر شرایط نامساعد زیستی و  بالابودن تعداد تخم در هر دوره تخم‌گذاری است.

سرابندی با اشاره به اینکه تهیه محل  پرورش مرغ، برای روستائیان آسان‌تر از فراهم کردن محلی برای پرورش دیگر حیوانات اهلی است تصریح کرد: خوشبختانه نگهداری و پرورش مرغ‌های بومی به دلیل نیاز نداشتن به امکانات و تجهیزاتی که در پرورش مرغ‌های صنعتی استفاده می‌شود و همچنین سازگاری این نوع مرغ با شرایط محیطی منطقه سیستان  آسان‌تر است.

وی عنوان کرد: به دلیل اینکه مرغ بومی خزک در سیستان در حال انقراض بود ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد مرغ بومی خزک در زاهدان حدود 10 سال پیش راه اندازی شد تا تولید آن بالا رود و از انقراض آن جلوگیری شود و بعد از گذشت این مدت می‌توانیم بگوییم نژاد خزک در سیستان احیا شده است.

پیکر شهید راه خدمت در ساری تشییع شد
مشاهده

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: به دلیل اینکه این مرغ نژاد بومی است نمی‌توان گفت همپای نژاد صنعتی تولید دارد اما تولید آن در حدی است که احتیاج برای روستائیان قابل قبول است.

سرابندی اضافه کرد: مرغ بومی خزک به مدت 3 سال بین روستائیانی که جایگاه پرورش مرغ بومی داشتند توزیع شد و حالا نزدیک به سه سال است که زیر نظر اداره ترویج جهاد کشاورزی این نوع مرغ به صورت رایگان بین زنان بی سرپرست، سرپرست خانوار و بد سرپرست توزیع می‌شود.