یک مقام آمریکایی گفته این کشور در حال بررسی آثار تحریم‌های این کشور علیه ایران بر پروژه بندر چابهار است.

یک مقام آمریکایی گفته واشنگتن تأثیر تحریم‌های یکجانبه این کشور علیه ایران را بر بندر چابهار به عنوان  یکی از مهمترین پل های ارتباطی برای ترانزیت کالاهای کشور هندوستان به افغانستان در نظر می‌گیرد.

رسانه‌های هند و افغانستان به نقل از “آلیس ولس”، معاون وزیر خارجه امریکا در جنوب آسیا نوشته‌اند: “در موضوع چابهار، ما در حال بررسی مسئله اعمال تحریم‌ها هستیم.”

مقام آمریکایی در ادامه گفت: “این بررسی در جریان است و ما نگرانی‌ها و منافع هند را از لحاظ امکان گسترش صادرات به افغانستان و افزایش صادرات افغانستان به هند را به صورت بسیار جدی در نظر می‌گیریم.”

هند و افغانستان پیشتر درباره آثار تحریم‌های امریکا بر سرمایه‌گذاری‌هایشان در بند چابهار ابراز نگرانی کرده‌اند.

در ماه فوریه، هند یک قرارداد موقت 18 ماهه برای نظارت بر فعالیت بندر منعقد کرد و متعهد شد که برای ساخت دو لنگرگاه در این بندر 500 میلیون دلار سرمایه گذاری نماید.

هند متعهد شده تا برای پروژه چابهار، از منابع دیپلماتیک و سیاسی خود هزینه کند و امیدوار است این بندر با بندر گوادر پاکستان که توسط چین توسعه یافته است رقابت نماید.

به علاوه، چابهار فرصتی برای هند و ایران است تا مبادلات تجاری خود را به فراتر از تجارت نفت گسترش دهند.

هند که 80 درصد از انرژی مورد نیاز خود را از خارج وارد می کند، دومین وارد کننده بزرگ نفت ایران است و ایران نیز سومین تامین کننده بزرگ هند محسوب می شود. گزارش ها نشان می دهد که هند ممکن است برای راضی کردن آمریکا 50 درصد از خرید نفت خود از ایران را کاهش دهد.

کشتی آزاد قهرمانی زیر ۲۳ سال جهان| مشخص شدن حریفان نمایندگان ایران در ۵ وزن دوم
مشاهده

دور دوم تحریم های امریکا علیه ایران که از روز 5 نوامبر به اجرا گذاشته خواهد شد، تجارت نفتی میان ایران و هند را تحت فشار خواهد گذاشت و این موجب اهمیت بیش از پیش بندر چابهار به عنوان یک موضوع مهمی غیرنفتی همکاری میان دو کشور می شود.

از این جهت، هند در حال انجام مذاکرات فشرده با دولت ترامپ است و تلاش می کند بندر چابهار را از تحریم ها معاف سازد.

چین نیز تحولات مربوط به بندر چابهار را از نزدیک دنبال می کند، زیرا ایران از تمایل خود برای حضور چین در این پروژه سخن گفته است. ایران به دلیل قرار گرفتن در نقطه اتصال شرق و غرب، بخش مهمی از پروژه «کمربند و راه» چین به شمار می رود که هدف آن ارتقاء ارتباطات تجاری و زیرساختی میان آسیا، آفریقا و اروپاست.

درووا جایشانکار، کارشناس مسائل سیاست خارجی در انستیتوی بروکینگز هند پیشتر گفته تاثیرات تحریم های آمریکا ممکن است توسط هند مهار شود.

هند ممکن است ترتیبات جایگزینی نظیر بهبود کوریدور حمل بار هوایی برای کاهش تاثیر تحریم ها پیشنهاد نماید. «بنابراین، هرچند هند تاثیرات تحریم ها را احساس خواهد کرد، اما این تاثیرات آنگونه که برخی نگران اند نخواهد بود.»

هند در زمینه نگرانی از تحریم های آمریکا علیه ایران تنها نیست. در صورت لغو یا تاخیر این پروژه، منافع افغانستان نیز ممکن است به خطر بیافتد. بندر چابهار موجب دسترسی افغانستان به آبهای آزاد خواهد شد و این کشور امیدوار است بتواند از این طریق حجم تجارت خارجی خود را گسترش دهد. صادرات به کشورهایی نظیر هند به افغانستان اجازه خواهد داد تا وابستگی خود به پاکستان را کاهش دهد.

شجاعی خبر داد:‌ راه‌اندازی آکادمی داستان‌نویسی در انتشارات نیستان/ ثبت‌نام از هفته آینده
مشاهده

هارش پانت، استاد روابط بین الملل کالج کینگز لندن در این باره می‌گوید: «برای ایران پروژه چابهار یک پروژه مهم است زیرا این پروژه نشان می دهد که این کشور منزوی نیست. از نظر هند، چابهار یک پروژه حیاتی است زیرا موجب دسترسی به افغانستان و آسیای میانه می شود. این بندر برای هر دو طرف مهم است.»