محمدرضا جهانگیری با اشاره به اینکه اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمان اقدامات خوبی ‌در راستای مهارت‌آموزی و ترویج این فرهنگ در میان نسل جوان و خانواده‌ها انجام داده است اظهار داشت: برای 20 هزار نفر دوره در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی و و همین تعداد هم در مراکز خصوصی ما دوره‌های مهارتی ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه از ابتدای مهر طرح “ایران‌ مهارت” در دبیرستان‌های دوره اول سراسر استان اجرا می‌شود گفت: این طرح ویژه دانش‌آموزان کلاس‌های هفتم، هشتم و نهم در استان کرمان برگزار می‌شود.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمان هدف از اجرای این طرح را مهارت‌آموزی در کنار یادگیری درس عنوان کرد و افزود: به دنبال آن هستیم تا جوانان ما در مدارس همزمان با تحصیل و فراگیری دروس تئوری یک مهارت را به صورت عملی آموزش ببینند.

وی با اشاره به جزئیات اجرای این طرح عنوان کرد: در این طرح دانش‌آموزان ما در مقطع دبیرستان دوره اول در هفته هشت ساعت یک مهارت را یاد گرفته و در پایان همزمان با کسب مدرک دیپلم یک مهارت را هم به صورت کامل یاد گرفته‌اند.

جهانگیری با بیان اینکه این طرح برای نخستین بار در استان کرمان اجرا می‌شود گفت: از آنجا که این طرح، طرح جدید و نویی است و ممکن است که با اشکالاتی هم مواجه باشد از خانواده‌ها، مدیران و مربیان مدارس تقاضا می‌شود تا نهایت همکاری را با اجرای این طرح داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه این طرح طرح بسیار خوب و ارزشمندی است و نمونه این طرح در سطح دنیا هم اجرا می‌شود عنوان کرد: همه باید همکاری و کمک کنند تا این طرح به خوبی در استان اجرا شده و به اهداف خود در اجرای این طرح برسیم.

زائرانی که دینار نگرفتند "کمک‌هزینه سفر زیارتی" دریافت می‌کنند
مشاهده

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمان با تاکید بر اینکه بزرگترین مشکل ما در طرح مهارت‌آموزی فرهنگ‌سازی در این حوزه است افزود: متاسفانه یک شکاف بین نسلی برای مهارت آموزی در کشور ما وجود دارد.

وی با بیان اینکه در گذشته مهارت به صورت استاد شاگردی از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شده تصریح کرد: متاسفانه ما با نسلی مواجه هستیم که در بین آنها روش‌های استاد شاگردی و دیگر روش‌های انتقال و فراگیری مهارت کنار گذاشته شده است و نسلی وارد بازار کار می‌شود که عمدتا فاقد مهارت هستند.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمان افزود: ضروریست خانواده‌ها از سنین پایه و حتی از دوران پیش‌دبستانی کودکان را با مهارت‌آموزی آشنا کنند تا در تمامی نسل‌ها مهارت را داشته باشیم تا بتواند چرخ‌های اقتصاد کشور را بچرخانند.