«خونه‌،‌ قد یه غربیل». بچه که بودیم این عبارت را که در کتاب «مهمان‌های ناخوانده»‌ می‌خواندیم، به نظرمان خانه‌های کوچک فقط مال داستان‌ها بود. اما حالا همه‌چیز رنگ واقعیت گرفته و بیشتر ما در خانه‌های زندگی می‌کنیم که کوچک و به قول قدیمی‌ها نقلی هستند،‌درست «قد یه غربیل».
این خانه‌ها خوب و جمع‌وجورند، تمیز کردن و رسیدگی‌شان راحت‌تر است اما نور ندارند و دلباز نیستند. این موضوع به خصوص برای بانوانی که مدت بیشتری را در خانه می‌گذرانند یا خانم‌هایی که در دوران پس از زایمان هستند و عملا فرصت یا توانی برای خارج شدن از خانه ندارند، مهم‌تر است. در بسیاری اوقات خانه را که نمی‌شود عوض کرد اما با یک سری راه‌حل ساده می‌توان کاری کرد که این غربیل کوچک‌ بزرگتر و دلبازتر به نظر برسد.
در این مطلب چند فوت و فن ساده و کم‌خرج برای تغییر نورپردازی خانه را آموزش داده‌ایم که می‌تواند حال و هوای محل زندگی‌تان را دلپذیر کند و خانم‌های خانه را از شر تاریکی بیرون بکشد.

حباب‌ها را مدیریت کنید

لوسترهای حباب‌دار یکی از مهمترین کارهایی که می‌کنند، مدیریت نور و روشنایی خانه است. حباب‌ها به نوری که در لامپ تولید می‌شود، رنگ و سایه‌ می‌دهند، بخشی از خانه را روشن می‌کنند و جایی دیگر را تاریک‌تر. موقع خرید لوستر باید حواس‌تان به این حباب‌ها باشد. شاید برداشتن حباب یا تعویض آن بتواند بخش‌هایی از خانه را روشن کند و جلوه‌ی بیشتری به فضا بدهد. به طور مشخص، رنگ حباب‌ها تاثیر زیادی در دلباز شدن خانه دارند، به خصوص اگر روی بخش‌های روشن‌تر خانه تمرکز کنند.

هر لوستری خوب نیست

وسایل دکوراسیونی بزرگ با خانه‌های نقلی جور نیستند. این وسایل شامل مبل،‌میز، صندلی و حتی لوستر و آباژور هم هست. اگر خانه‌تان کوچک است، نیازی نیست برای پرنور نشان دادنش از چلچراغ یا چند آباژور بزرگ استفاده کنید. این‌طوری نه تنها به مقصودتان نمی‌رسید که خانه‌تان دلگیرتر هم به نظر می‌رسد چون بزرگ بودن این اجسام فضا را بیش از اندازه اشغال می‌کند. خلاصه این‌که، کاری می‌کند که آدم دلش بگیرد.

کاردستی با دور‌ریختنی‌ها
مشاهده

پرده‌ی کلفت موقوف

نور طبیعی را در دکوراسیون تان جدی بگیرید. دوره‌ی پرده‌های مخمل، پرچین و شکن و بلند گذشته. هرچیزی که فضای زیادی اشغال کند و جلوی ورود نور طبیعی به خانه‌تان را بگیرد، باید کنار بگذارید. پرده‌ها فقط باید در حد معقولی فضای داخل خانه را استتار کنند اما نباید فضای خانه را دلگیر نشان بدهند. پس به جز کنار گذاشتن رنگ‌های تیره،‌حواستان به جنس پرده هم باشد. اگر پرده‌ای جلوی نور را می‌گیرد،‌ آن را نخرید.

آینه‌ها را جدی بگیرید

آینه‌ها نور را منعکس می‌کنند و باعث می‌شوند خانه‌تان دلباز و روشن به نظر برسد. بهترین کار این است که آینه‌ را روبروی پنجره بگذارید تا مستقیما نور بیرون به درون خانه منعکس شود. اما اگر نمی‌توانید هم مهم نیست. هر جایی که می‌توانید آینه کار بگذارید، روی قفسه‌های کتابخانه یا دیوار و…محل‌های خوبی برای قرار دادن آینه‌ها هستند . آینه‌ها را به چشم پنجره‌های جدید ببینید چون می‌توانند نور را بازتاب داده، چشم‌انداز جدیدی را ایجاد کنند. اگر آنها را در جای درست و روبروی پنجره نصب کرده باشید، منظره‌ی خوب بیرون را نیز به شما نشان می‌دهد. آینه‌ی انتخابی شما می‌تواند هر اندازه‌ای داشته باشد، بزرگ یا کوچک اما آینه‌های بزرگ و قدی لزوما همیشه مفید نیستند.

رنگ روشن را درست انتخاب کنید

همه‌ ما خوب می‌دانیم که رنگ روشن باعث می‌شود فضای خانه بزرگ و دلباز به نظر بیاید. از همه بیشتر هم سراغ رنگ سفید می‌رویم. غافل از این‌که هر رنگ سفیدی لزوما باعث نمی‌شود فضا بزرگ و دلباز به نظر برسد. رنگی که انتخاب می‌کنید باید صاف‌ترین، روشن‌ترین و در یک کلام، سفیدترین رنگی باشد که در بازار وجود دارد. با این حساب، رنگ‌های استخوانی و کرم کنار می‌روند.