سیدمحمدهادی ایازی ظهر امروز در کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان مرکزی در شهر مهاجران اظهار داشت: استان مرکزی نخستین استانی بود که حدود 60 کانون سلامت محله را در آن راه‌اندازی کردیم، اقدام فوق‌العاده ارزشمندی بود و امیدواریم که این اقدام باارزش به کل شهرستان‌های استان تسرّی پیدا کند و در ادامه در سطح کشور شاهد این موضوع باشیم.

وی افزود: در ارتباط با شورای عالی سلامت و امنیت غذایی که  از سال 96 به‌عنوان قانون دائمی مطرح شد فرصتی را برای مردم ایجاد می‌کند که در مسائل مربوط به سلامت در عالی‌ترین سطوح چه در مقیاس کشوری با حضور رئیس جمهور و 9 تن از اعضای هیئت وزیران و غیره تشکیل می‌شود به موضوعات مربوط به سلامت بپردازند و همچنین در سطح استان‌ها با حضور مسئولان استانی و شهرستانی مشکلات مربوط به حوزه سلامت را مورد بحث قرار دهند و دغدغه‌های مربوطه را برطرف کنند.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت تصریح کرد: خوشبختانه در مدت این دوره مصوبات خوبی را شاهد بودیم که بخش زیادی از مسائل و مشکلات مردم را برطرف می‌کند، از جمله تصویب تشکیل مجمع ملی سلامت در سطح کشور، تصویب تشکیل مجمع سلامت استان‌ها و شهرستان‌ها و مجامع سلامت محلی و همچنین تشکیل کانون‌های سلامت در سطح محلات کشور که زمینه مشارکت مردم را افزایش می‌دهد.

ایازی بیان کرد: ساختارمند کردن زمینه مشارکت مردم در حوزه سلامت که درراستای سیاست‌های مقام معظم رهبری است، از جمله مصوباتی بود که به‌تازگی مصوب شد، از سوی وزیر کشور و وزیر بهداشت دو آئین‌نامه اجرایی این کار را تنظیم و ابلاغ کرده‌اند که استانداران و فرمانداران به‌عنوان رئیس مجمع سلامت استان و شهرستان این موضوع را دنبال کنند و دیگر تشکیل مجمع سلامت محله بود که در شهریورماه 97 ابلاغ شد که باید از سوی استانداران و فرمانداران دنبال شود.

وی ادامه داد: در سال 95 حدود یک‌هزار و 500 میلیارد تومان و در سال 94 هم حدود یک‌هزار میلیارد تومان کمک‌های مردم به ما بوده که بیمارستان ساخته‌‌اند و فعالیت‌های دیگر را انجام داده‌اند، متأسفانه در مدت این 4 دهه در تهران حتی یک تخت دولتی هم اضافه نشده و هرچه بوده تخت خصوصی بوده است که یکی از مشکلاتی بوده که مردم با آن مواجه هستند.

خوزستان| روایتی از اسماعیل‌های که برای وطن ذبح شدند
مشاهده

معاون اجتماعی وزیر بهداشت عنوان کرد: کمک مردم تا حدود زیادی از این مشکلات را برطرف کرده و در شهرستان‌ها خوشبختانه فعالیت‌ها در حوزه زیرساخت‌ها خیلی خوب بوده گرچه در این حوزه هم یک توازن منطقی وجود نداشته، که امیدواریم این مشکل با سازوکارهای پیش‌بینی‌شده برطرف شود، در عین حال در دولت یازدهم حدود 25هزار تخت بیمارستانی جدید ساخته شد و حدود 48هزار تخت بیمارستانی مرمت و بازسازی شد که بخش عمده آن با مشارکت مردم انجام شده است.

ایازی خاطرنشان کرد: در خمین هم امروز به مجموعه‌ای می‌رویم که توسط خیران قرار است ساخته شود و در هر نقطه از کشور این کمک و مشارکت مردم را می‌توان مشاهده کرد، اما نوعی دیگر از مشارکت وجود دارد که به آحاد مردم برمی‌گردد و همه مردم می‌توانند حضور داشته باشند که آن کانون‌های سلامت محله است، یعنی هر فرد بنا به فراخور موضوعی که مرتبط با وی است یا علاقمندی که دارد می‌تواند عضو این کانون‌ها شود.

وی افزود: در کشور نزدیک به 5میلیون افراد مبتلا به دیابت و 5میلیون افراد در آستانه ابتلا به دیابت داریم و نکته‌ مهمی که وجود دارد این‌که نزدیک به نیمی از این افراد نمی‌دانند که دیابت دارند، به پزشک هم مراجعه نکرده‌اند و چک‌آپی انجام نشده اما اگر این کانون‌ها ایجاد شود و افراد عضو این کانون‌ها شوند به‌دنبال آموزش‌ها شاید زودتر متوجه شوند که جلوگیری از شدت بیماری و خطرات دیگر می‌شود.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت تصریح کرد: مادرانی که در دوره بارداری هستند یا فرزند آنها در دوره نوزادی به‌سر می‌برد در کانون‌های مادر و کودک شرکت کنند که وظیفه داشته باشند مادران را توانمند کنند، 90 درصد رشد جسمی و عقلی انسان از زمان انعقاد نطفه تا پایان دوسالگی اتفاق می‌افتد اما چه‌اندازه روی این موضوع کار کرده‌ایم، امروز 9.25 درصد جامعه ما سالمند هستند اما با روندی که پیش می‌رویم به جایی می‌رسیم که 22 درصد جمعیت جامعه ما سالمند باشند و سالمندی یک پدیده اجتماعی است که در دو سه دهه اخیر با آن مواجه می‌شویم و اگر از همین الآن به‌فکر نباشیم با معضلات بسیاری مواجه می‌شویم.

عربستان به قتل خاشقجی در بازجویی اعتراف می‌کند
مشاهده

ایازی بیان کرد: لازم است کانون سالمندان راه‌اندازی کنیم، این افراد را توانمند بسازیم و زیرساخت‌ها را آماده کنیم، کانون‌های متعددی که در سطح محلات پیش‌بینی شده اگر شکل بگیرد معطوف به گروه‌های هدف بوده و در مرحله نخست تمام مردم درگیر موضوع سلامت می‌شوند و مشارکت ساختارمند است، همچنین مردم می‌توانند خیلی از مسائل و مشکلات را برطرف کنند.

وی ادامه داد: کار این کانون‌ها چیست، در تهران 354 محله داریم، 354 خانه سلامت ایجاد کرده‌ایم و 3هزار و 540 کانون سلامت معطوف به موضوعات مختلف ایجاد شده که این کارها را باید در سطح تمام محلات انجام دهیم.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت عنوان کرد: در حوزه اجتماعی اگر به‌عنوان یک دیالوگ جدید در رابطه با اجتماعی شدن سلامت بخواهم مطلبی بگویم این است که اگر بتوانیم این کانون‌ها را در سطح محلات ایجاد کنیم بزرگترین خدمت را به نظام سلامت انجام داده‌ایم که به‌سبب آن سلامت مردم افزایش پیدا می‌کند، مشارکت ساختارمند را داریم و مردم خود به‌فکر سلامت خود بوده و نه این‌که بیمار شوند و بعد ما بخواهیم درمان آنها را پیگیری کنیم.

ایازی اضافه کرد: به استان مرکزی در این حوزه تبریک می‌گوییم که استان پیشگام در این امر بوده که امیدواریم این رتبه نخست خود را حفظ کند و شاهد نتایج مطلوب آن باشیم.

وی ادامه داد: موضوع دیگر این که شورای عالی سلامت و کارگروه سلامت و امنیت غذایی در استان‌ها زمینه همکاری بین بخشی در حوزه سلامت را فراهم کنند که این فوق‌العاده موثر است، همان طور که گفته شد ما به‌عنوان مدیران نظام سلامت 25 درصد در حوزه سلامت می‌توانیم دخالت داشته باشیم، درحالی که 75 درصد از حوزه‌های سلامت خالی از مدیران حوزه سلامت بوده و یا مردم در ان نقش دارند و یا این که دستگاه‌های دیگر در انها نقش ایفا می‌کنند.

رشد ۲۰ درصدی منابع بودجه کشور با وجود تحریم‌ها
مشاهده

معاون اجتماعی وزیر بهداشت عنوان کرد: سه هفته پیش تفاهمنامه‌ای بین وزارت بهداشت و وزارت خارجه به ما داده شد خلاف این که تصور می‌شد ارتباطی ندارد وقتی بررسی شد مشخص شد که چقدر موضوعات مشترک میان این دو وزارتخانه وجود دارد، از جمله این که بسیاری از پزشکان ما در خارج از کشور هستند که باید زمینه طبابت انها در داخل را فراهم کنیم، یا دانشجویانی که در خارج از کشور هستند و باید زمینه تبادل علم برای آنها فراهم شود، یا افرادی که در خارج از کشور بوده و علاقه به کمک به زیرساخت‌ها در داخل کشور هستند، سازمان‌های مردم‌نهادی که مقام مشورتی سازمان ملل را پیدا کرده‌اند و می‌توانند به ما کمک کنند.

ایازی اضافه کرد: بنابراین یکی از کارهایی که کارگروه سلامت و امنیت غذایی می‌تواند انجام دهد همکاری بین بخشی است که اگر نوتان این را ایجاد کرد، خیلی از مسائل و مشکلات نظام سلامت عملا ابتر می‌ماند، مسئله تبادل تفاهمنامه بین دانشگاه علوم پزشکی و دستگاه‌های دیگر استان به‌عنوان یک موضوع جدی و ضروری و مورد اعتماد کارگروه سلامت و امنیت غذایی باید مورد توجه باشد.

وی افزود: هیچ دستگاهی نیست که بگوییم در حوزه سلامت مسئولیت نداشته باشد، خوشبختانه در دوره اخیر، به‌ویژه وزارت کشور، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها در حوزه سلامت اهتمام جدی‌تری داشته‌اند، البته دستگاه‌های دیگر هم کارهای ارزشمندی داشته‌اند.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت تصریح کرد: اگر ما بتوانیم برای کانون‌های سلامت به یک مدل اجرای برنامه برسیم که تمام دستگاه‌ها انتظاراتی را که دارند مطرح کنند و این مدل تنظیم شود و دراختیار کانون‌های سلامت قرار گیرد ابتدا جلوی تغییرات گرفته می‌شود،

ایازی بیان کرد: خوشبختانه استان مرکزی در این زمینه توفیقات خوبی را داشته است و دست تک تک فرمانداران را برای این اقدام ارزشمند به گرمی می‌فشاریم.