باحد جودی عصر امروز در جلسه شورای فرهنگ عمومی آذربایجان شرقی که در بیت امام جمعه تبریز برگزار شد، با اشاره به اینکه در دهه 60 نرخ رشد جمعیت 4 بود اظهار داشت: اگر برنامه مدون کنترل داشتیم و به صورت علمی کار می‌کردیم، حتما عملکرد بهتری داشتیم ولی اکنون نرخ رشد جمعیت به عدد 1 رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های دهه 80 تا نیمه دهه 90 به دلیل رسیدن جمعیت دهه 60 به سن ازدواج، ازدواج افزایش یافته بود، افزود: باید در آمار، وضعیت جمعیتی لحاظ شود و در مورد کاهش شدید آمار ازدواج در کشور، سیاه نمایی نکنیم.

مدیرکل ثبت احوال آذربایجان شرقی با بیان اینکه کاهش جمعیت موجود در سن ازدواج، منجر به کاهش آمار ازدواج شده است گفت: کاهش ازدواج و افزایش سن ازدواج دلایل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی هم دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی میزان ازدواج ثبت شده در 5 ماهه نخست امسال را یادآور شد و گفت: 30891 ازدواج در این مدت ثبت شده که 13 درصد کاهش یافته و عمده دلیل آن می‌تواند به علت کاهش نرخ رشد جمعیت در کنار عوامل اقتصادی و فرهنگی باشد.

جودی با تاکید بر اینکه تحلیل آمار نشان می‌دهد که باید به طلاق به عنوان واقعیت نگاه کنیم و از بروز آن پیشگیری کنیم، ابراز داشت: بچه‌های طلاق معمولا رها می‌شوند و آسیب‌های اجتماعی را شدت می‌بخشند که باید این روند کنترل شوند.

مدیرکل ثبت احوال آذربایجان شرقی طرح موضوع کودک همسری در مجلس را خارج از اولویت‌ها دانست و گفت: در اسلام سن ازدواج تعیین نشده و ازدواج را بر مبنای بلوغ تعیین کرده‌اند در حالی که قانون منع ازدواج کمتر از سن 15 سالگی در  مجلس تصویب شد و سن ازدواج را 2 سال کاهش دادیم.

برگزاری نشست «مجمع گفت‌وگوهای آسیا» در نیویورک به ریاست ظریف
مشاهده

وی با اشاره به اینکه ازدواج‌هایی که در دانشگاه‌ها و بالاتر از 25 سال رخ می‌دهد، بعضا تا 50 درصد به طلاق منجر می‌شود، ابراز داشت: در شان جمهوری اسلامی نیست که از هر 4 ازدواج 1 طلاق ثبت شود که قبل از سال 86 این آمار 10 به 1 بود.

جودی با تاکید بر اینکه اولویت‌ها باید درست تعیین شود و برای آن برنامه ریزی کنیم، خاطرنشان کرد: کودک همسری اولویت چندم است، امروز باید برای سراشیبی سخت جمعیتی که در پیش رو داریم برنامه ریزی کرده و ازدواج‌های آسان و ساده را ترویج کنیم.

وی با بیان اینکه میانگین سن ازدواج مردان در سال 91 حدود 27 سال بود که در سال 96 به 29.3 رسیده است، ادامه داد: سن ازدواج زنان هم از 22 سال به 23 سال رسیده است.

مدیرکل ثبت احوال آذربایجان شرقی بیشترین طلاق را در بین زوجین همسن عنوان کرد و گفت: 49 درصد طلاق‌ها زیر 5 سال است که تبریز با میانگین 9.2 سال بالاترین و چاراویماق با 3.6 کمترین ماندگاری ازدواج و وقوع طلاق را به خود اختصاص داده است.