به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی، محمد جمال‌زاده در آیین تکریم و معارفه مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه تعلیم و تربیت اساس حیات بوده و اگر از اساس گله‌مندی وجود دارد، باید به ریشه آنها توجه کرد،اظهار داشت: اگر نقیصه‌ای وجود دارد بایدبه ریشه آنها که نقیصه آموزشی است، نگریست و برای رفع آنها گام اساسی برداشت.

وی با اشاره به اینکه دو نوع آموزش اعم از آموزشی که در خدمت تربیتی است و آموزش بار آوردن، وجود دارد، توضیح داد: ذات و اساس آموزش باید منجر به تغییر و تحول شود و اگر آموزشی در نتیجه آنها نباشد از ذات خود منحرف خواهد شد.

معاون توسعه مدیریت، پشتیبانی و مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور اذعان داشت: آموزشی که در خدمت پرورش است با آموزش بار آوردن فرق دارد چراکه در آموزش بار آوردن، تحکم کردن و فرمان دادن همچنین امر و نهی کردن وجود دارد ولی آموزشی که در خدمت پرورش است بیشتر به استقلال و فطرت بچه‌ها نگاه می‌شود.

وی بیان کرد: اگر می‌خواهیم آموزشی که در مدارس وجود دارد و منجر به رفتار صحیح و مسوولیت‌پذیری باشد و رشد اجتماعی به همراه داشته باشد، باید آموزش در خدمت پرورش تبیین شود همان آموزشی که الان در کشور ژاپن اجرا می‌شود.

معاون رئیس سازمان نوسازی مدارس تاکید کرد: باید بازنگری جدی داشته باشیم تا بلکه بچه‌ها از مدرسه رفتن لذت ببرند نه اینکه به محفوظات آنها توجه کنیم.

وی متذکر شد: معنای واقعی تربیت رساندن آدمی به سوی ارزش‌های والای انسانی است که باید انسان این ارزش‌ها را دوست داشته باشد.

کاپیتان تیم فوتبال هفت نفره: ایران در آسیا رقیبی ندارد/ امیدوارم طلسم قهرمان نشدن در مسابقات جهانی را بشکنیم
مشاهده

جمال‌زاده با تاکید به اینکه اگر توسعه، رشد و بالندگی می‌خواهیم باید به تربیت اساسی بپردازیم، گفت: زمانی توسعه در ایران شروع می‌شود که کارمان را از مهدکودک و دبستان آغاز کنیم.

وی با بیان اینکه بدون آغاز آموزش از ابتدایی و بدون توجه به آن توسعه‌ای در کشور رقم نمی‌خورد، افزود: هنوز در ایران متوجه اهمیت و جایگاه مدارس در مقطع ابتدایی نشده‌ایم چراکه تا وقتی مدرسه‌ای نتواند فرزندان اجتماعی و ملزم به رعایت حقوق انسانی تربیت کند، حل مشکلات اقتصادی و رشد کشور محقق نمی‌شود.

جمال‌زاده ابراز کرد: سازمان نوسازی و تجهیز مدارس از افتخارات نظام جمهوری اسلامی بوده و حضور دستگاه‌های نظارتی در این مراسم نشان از اهمیت این دستگاه دارد.

وی با بیان اینکه سازمان نوسازی مدارس عموما جزو دستگاه‌های برتر است، گفت: سپردن احداث ساختمان استانداری، ساختمان‌های نظارتی و برنامه و بودجه در اختیار این مجموعه نشانه موفقیت این دستگاه است.

معاون رئیس سازمان نوسازی مدارس بیان کرد: حضور خیران شریف و نجیب که در سختی‌ها، 35 درصد مدارس کشور به همت این عزیزان به بهره‌برداری رسید، موجب دلگرمی است.

وی ابراز کرد: 4تا 5 برنامه در دستور اجرا قرار دارد  تا بتوان از طریق دستگاه‌های استانی و مجلس شورای اسلامی تا مهر سال آینده در استان‌های کشور مدرسه خشتی و گلی نداشته باشیم و این یک آرزویی است که هر وزیری آمده و  قول داده ولی به علت کمبود اعتبارات تحقق نیافته است.

معاون سازمان نوسازی مدارس خاطرنشان کرد: در حوزه مدرسه سبز، مطالعات خوبی در حال انجام است به طوری که مطالعات این طرح  در سه استان  شروع شده و امید است این مدارس در سراسر کشور گسترش یابد.

آذربایجان شرقی| تصادف دلخراش در جاده تبریز - اورمیه ۷ کشته بر جای گذاشت
مشاهده

وی  در پایان گفت: 30 درصد از مدارس کشور نیاز به تخریب و بازسازی دارد و  مقدمات فراهم شده تا به کمک دولت و مجلس شورای اسلامی اعتبارات مناسب‌تری جذب کنیم.