نورپردازی اتاق نوزاد چطور باشد بهتر است؟

یکی از نکات کلیدی که خانم‌های باردار باید هنگام چیدمان سیسمونی به آن توجه کنند، نورپردازی اتاق نوزاد است. به نظر شما چه مقدار نور برای اتاق نوزاد کافی است و بچه‌های کوچک چطور از نورپردازی نامناسب آسیب می‌بینند؟ آگاهی از چگونگی نورپردازی به شما کمک می‌کند که هنگام تنظیم نور اتاق نوزاد و قبل از خرید لوستر و چراغ‌خواب، نسبت به اصول مهم نورپردازی آگاهی بیشتری داشته باشید و اتاقی با نور مناسب برای نوزاد فراهم‌سازید.

1- از نورپردازی شدید پرهیز کنید

نورهای ملایم هر اتاقی را لذت‌بخش‌تر می‌کند. ازاین‌رو اگر می‌خواهید در شرایط بهتری به نوزاد تازه متولدشده خوشامد بگویید، از نورپردازی شدید خودداری کنید. یکی از مزایای نورپردازی ملایم این است که کنتراست بین نور و تاریکی را کاهش می‌دهد. درنتیجه از تحریک بیش‌ازحد سلول‌های بینایی نوزاد پیشگیری کرده و سبب می‌شود که فرزند شما راحت‌تر استراحت کند. نکته دیگر این است که توصیه می‌شود جهت نورپردازی در اتاق نوزاد از لامپ هالوژن و همین‌طور لامپ‌های حبابی استفاده نکنید. این سبک نورپردازی اضطراب و ناراحتی نوزاد را به همراه دارد و شاید سبب شود که نوزاد شما به دلیل نداشتن خواب آرام، بی‌تاب و بی‌قرار شود. ازاین‌رو پیشنهاد می‌کنیم که برای آسایش نوزاد، نورپردازی را به کمک کلیدهای قابل تنظیم یا چراغ‌های خواب انجام دهید.

نورپردازی مناسب برای اتاق نوزاد

2- لامپ سقفی ممنوع

به این نکته توجه داشته باشید که نوزاد بعدازاینکه وارد خانه می‌شود بیشتر اوقات در تختش رو به سقف خوابیده و اگر لامپ پرنوری به سقف آویزان باشد، مدام چشمش به این نور ناخوشایند روشن می‌شود! پس فقط یک‌لحظه خودتان را جای این موجود کوچک و بی‌زبان بگذارید و چراغ‌ها را کم‌نورتر کنید. علاوه بر این از نصب لامپ‌های حبابی سقفی که مستقیم چشم کودک را نشانه می‌گیرند، پرهیز کنید.

مدل لباس بارداری 97؛ مصاحبه با مریم آقایی
مشاهده

3- نورپردازی لایه‌ای داشته باشید

حتماً پیش خودتان می‌پرسید که این سبک نورپردازی به چه شکل است؟ این سبک پاسخگوی نیاز مادران است. درواقع موضوع ازاین‌قرار است که نورپردازی ملایم و داشتن یک منبع نوری کم‌نور، همیشه هم خوب نیست. شاید برای زمان خواب نوزاد مناسب باشد اما گاهی اوقات- مثلاً زمانی که مشغول تعویض پوشک نوزاد هستید- احتمالاً به نور بیشتری نیاز دارید. چاره کار این است که چند منبع نورپردازی در اتاق‌خواب نوزاد داشته باشید. چراغ­های دیوارکوب و انواع چراغ­های خواب در کنار لوستر سقفی کم‌نور، پیشنهاد‌هایی هستند که جهت نورپردازی لایه‌ای به کارتان می‌آیند. به‌طور مثال می‌توانید بالای میز تعویض نوزاد یک چراغ دیوارکوب نصب کنید. به‌این‌ترتیب خیالتان راحت می‌شود که در هر شرایط می‌تواند به‌اندازه موردنیازتان نور داشته باشید.

نورپردازی مناسب اتاق نوزاد

4- نور طبیعی را کنترل کنید

نور طبیعی نعمت بزرگی است که می‌توانید جهت شادی و نشاط بیشتر از آن استفاده کنید. البته در مورد اتاق نوزاد لازم است که این نور کنترل شود؛ چراکه نور زیاد طبیعی هم می‌توانند درست مانند نور شدید مصنوعی، دردسرساز شود و اسباب ناراحتی نوزاد را فراهم سازد. ازاین‌رو استفاده از پرده‌های ضخیم و نازک در کنار هم کمک می‌کند در زمان بیداری نوزاد برای خوشحالی بیشتر خودتان و این فرزند کوچک، نور بیشتری را به اتاق راه دهید و در زمان استراحت پرده ضخیم را جلو بکشید تا به‌این‌ترتیب امکان تنظیم نور مناسب برایتان فراهم باشد و نوزاد بتواند با آرامش استراحت کند.

نورپردازی طبیعی در اتاق خواب نوزاد

5- لوستر فانتزی بخرید

اگر می‌­خواهید ظاهر اتاق برای کودک شما جذاب باشد لوسترهایی با طرح و اشکال کودکانه را انتخاب کنید. اجازه دهید که این اشکال سرگرم‌کننده توجه نوزاد یا کودک را به سمت خودشان جذب کنند. حتی آویزهای فانتزی سقفی هم می‌تواند برای بچه‌ها جذاب باشند. پس جهت تزئین اتاق نوزاد و کودکان، خودتان را جای فرزندانتان بگذارید و در نورپردازی سلیقه کودکان را دخالت دهید.

طرز تهیه ماسک صورت خانگی با آلوئه ورا
مشاهده

لوستر اتاق کودک

6- خلاق باشید

همیشه لازم نیست که برای نورپردازی به سراغ روش‌های معمول و رایج همیشگی بروید. این بار کمی هم از قوه تخیلتان کمک بگیرید! به‌طور مثال می‌توانید لامپ‌های LED را به‌صورت ستاره روی سقف نصب کنید. علاوه بر این می‌توانید لامپ‌های ریسه را هم برای نورپردازی اتاق کودک به کار ببرید و آن‌ها را به شکل اشیا جالب روی دیوار کنار هم قرار دهید.

ریسه های نور

7- چراغ‌خواب اتاق کودک را فراموش نکنید

حتی دل‌پذیرترین اتاق‌های خواب کودک هم در طول شب ممکن است ترسناک به نظر برسند. البته نوزاد تازه متولدشده هنوز مفهوم ترس را درک نمی‌کند اما پس از مدتی ممکن است به دلایل مختلف دلهره از تاریکی به سراغش بیاید. ازاین‌رو هنگام تصمیم‌گیری در مورد نورپردازی اتاق کودک، انتخاب یک چراغ‌خواب کوچک و مناسب را فراموش نکنید.

انتخاب چراغ خواب مناسب برای اتاق نوزاد