بیماری التهاب روده دو نوع شایع کولیت اولسراتیو (التهاب روده بزرگ) و کرون (هر بخشی از دستگاه گوارش، از دهان تا مقعد) را شامل می‌شود. معمولاً این بیماری با علائمی مانند احساس درد، کوفتگی، تورم شکم، اسهال‌های مکرر خونی، کاهش وزن و احساس خستگی مفرط همراه است. آزمایش PH Stool با استفاده از نمونه مدفوع بیمار به تشخیص این بیماری کمک کرده تا پزشک معالج بتواند شیوه درمانی مناسبی را انتخاب کند. اگر قصد دارید در ارتباط با آزمایش pH stool موارد دقیق‌تری را بدانید، ادامه مطالب را دنبال نمایید.

pH Stool در آزمایش خون به چه معناست؟

تجزیه و تحلیل مدفوع مجموعه آزمایش‌هایی است که بر روی نمونه مدفوع انجام می‌شود تا به تشخیص برخی از بیماری‌های مؤثر بر دستگاه گوارش کمک کند. این شرایط می‌تواند شامل عفونت‌های انگلی، ویروسی و باکتریایی باشد که موجب جذب ضعیف مواد مغذی برای بدن شده و در نهایت می‌تواند به سرطان منجر شود.

آزمایش PH Stool با هدف بررسی مدفوع از نظر اسیدیته و شناسایی بیماری توسط پزشک معالج تجویز می‌شود. مدفوع انسان به طور معمول حالت خنثی دارد. میانگین PH برای یک فرد سالم ۶/۶ است. مدفوع اسیدی می‌تواند نشان دهنده یک مشکل گوارشی مانند عدم تحمل لاکتوز، عفونت‌های ویروسی یا رشد بیش از حد باکتری‌های تولید‌کننده اسید مانند اسید لاکتیک باشد.

بهترین زمان برای انجام آزمایش pH Stool

هرگاه فرد با علائمی مانند احساس درد در ناحیه شکم، متورم شدن آن، اسهال‌های پی در پی و خونی، خارش مقعدی و کاهش وزن ناگهانی که همگی از نشانه‌های بروز بیماری التهاب روده هستند مواجه شد، نیاز است تا به پزشک مراجعه کند. در این حالت انجام آزمایش مدفوع برای تشخیص بیماری تجویز می‌شود.

تفسیر آزمایش pH stool چطور انجام می‌شود؟

نتیجه نهایی آزمایش PH Stool به پارامتر‌های متعددی مانند جنسیت، سن، محل آزمایشگاه، نحوه دریافت نمونه و تعداد دفعات تکرار آزمایش بستگی دارد. پزشک معالج مقدار PH مدفوع درج شده در نتیجه آزمایش را مورد بررسی قرار می‌دهد. مقدار نرمال و طبیعی PH مدفوع مقداری بین ۷ تا ۵/۷ است که با توجه به این عدد اگر پایین‌تر باشد در نتیجه مدفوع حالت اسیدی پیدا کرده و در صورتی که از این مقدار بیشتر باشد، مدفوع حالت قلیایی پیدا کرده است که هر کدام علل و شیوه‌های درمانی متفاوتی را خواهند داشت.

در تفسیر آن دو حالت ایجاد می‌شود:

۱. نتیجه PH مدفوع خیلی پایین

PH خیلی پایین (کمتر از مقدار عددی ۶) ممکن است به دلیل جذب ضعیف کربوهیدرات، چربی‌ها و مواد مغذی بدن ایجاد شود. در این حالت مقدار PH مدفوع زیر ۶ ممکن است به دلایل مختلفی مانند اسهال و مدفوع شل باشد. در این صورت برای تعیین علت بیماری ممکن است آزمایش‌های جانبی دیگری نیز تجویز شود. زیرا دلیل اینکه PH مقدار کمی را نشان دهد می‌تواند آلرژی، عفونت باکتریایی، ویروسی، انگل، سندروم روده تحریک‌پذیر و… باشند.

علاوه بر این مقدار عددی پایین PH مدفوع در آزمایش PH Stool به معنای رشد بیش از حد باکتری‌های روده کوچک است. فاکتور‌های مختلفی در ایجاد آن از جمله رژیم‌های غذایی پر کربوهیدرات، اسید معده کم یا کاهش ایمنی روده تأثیرگذار خواهد بود. در صورتی که اسهال و یا مدفوع شل به صورت مکرر داشته باشید، برای بررسی علت باید از آزمایش مدفوع استفاده کرد تا بتوان راه درمانی مناسب را انتخاب و اجرا کرد.

هرگاه مدفوع دارای بوی بد شیرینی داشته باشد می‌توان گفت اسید‌های چرب فرار و لاکتوز هضم نشده در آن وجود دارد. این مورد بیشتر در کودکان و بزرگسالان دیده می‌شود. علت آن هم PH پایین مدفوع است که باید درمان شود.

۲. PH مدفوع خیلی بالا

هرگاه مقدار عددی PH مدفوع بالاتر از ۸ باشد این به عنوان یک مشکل اساسی باید بررسی گردد. شایع‌ترین علل PH بالا یا قلیایی مدفوع، کمبود باکتری‌های مفید و استفاده از رژیم‌های غذایی فاقد فیبر است. این وضعیت باید با استفاده از مکمل‌های پروبیوتیک و رژیم‌های غذایی با فیبر بالا اصلاح شود زیرا میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا مانند باکتری‌ها و مخمر‌ها تمایل دارند در محیط قلیایی روده رشد کنند و همین عامل اصلی ایجاد بیماری می‌شود که در صورت عدم رسیدگی و درمان می‌تواند منجر به سرطان شود.

تست PH Stool

تست‌های مرتبط با آزمایش pH Stool

انجام آزمایش PH Stool کمک می‌کند تا پزشک معالج بتواند بیماری را شناسایی کند اما برای یافتن علت و تشخیص راه درمانی نیاز به انجام آزمایش‌های دیگر نیز است.

هرگاه با علائم بیماری التهاب روده مواجه شدید بهتر است آزمایش مدفوع را انجام دهید. ارائه این تست به پزشک در شناسایی عفونت دستگاه گوارشی کمک می‌کند. هرگاه مقدار آن از حد نرمال و طبیعی خارج شده باشد احتمال بروز بیماری‌های مختلف دستگاه گوارش مانند عفونت گوارشی یا دفع گلبول‌های سفید، دفع خون، انگل و… وجود دارد.

هومکا و آزمایش pH Stool در منزل!

آزمایش PH Stool از مواردی است که با دریافت نمونه مدفوع بیمار به منظور بررسی میزان اسیدیته آن به کار برده می‌شود. برای شناسایی انواع بیماری‌های عفونتی دستگاه گوارش، باکتری‌ها، انگل‌ها و ویروس‌ها از این آزمایش استفاده می‌شود تا در صورت بروز التهاب روده و مشکلات جدی‌تر بتوان آن را در مراحل اولیه درمان کرد تا از بروز بیماری‌های دیگر مانند سرطان جلوگیری کرد.

سامانه هومکا با ارائه خدمات آزمایش در منزل به شما کمک می‌کند تا ضمن تماس با کارشناسان و دریافت مشاوره بتوانید یک آزمایشگاه سیار در محل خود داشته باشید. انجام خدمات آزمایشگاه در ولنجک تهران و همچنین داشتن همکاری با دیگر آزمایشگاه‌های استان‌ تهران و شهرهای قزوین، کرج، اصفهان، شیراز، اهواز، مشهد، رشت و تبریز موجب شده تا افراد به راحتی آزمایش‌های خود را انجام دهند. شما می‌توانید از طریق سایت  www.homeca.ir و یا تماس با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ درخواست خود را در هومکا ثبت کرده و از خدمات آن مانند پوشش بیمه‌های پایه و تکمیلی بهره‌مند شوید.

آزمایش مدفوع در منزل

سلب‌ مسئولیت: مجله اینترنتی بازدید-ایده در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.