امان الله شاهوزهی در مراسم تجلیل از فعالین گردشگری منطقه آزاد چابهار به مناسبت هفته گردشگری؛ اظهار داشت: صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، عشایر و کشاورزان ارزان‌ترین صندوق کشور برای بیمه است.

وی افزود: ما تنها 30 درصد حق بیمه را از کشاورزان،عشایر و روستاییان می‌گیریم و 70 درصد آن از بودجه عمومی دولت تامین می‌شود؛ هیچ یک از صندوق‌های کشور این ‌گونه نیست؛ ضمن آنکه سهم حق بیمه ما حداقل یک هفتم سایر صندوق‌های بزرگ کشور است.

مدیر صندوق اجتماعی روستاییان، عشایر و کشاورزان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: مستمری،بازنشستگی،از کار افتادگی و فوت جزو تعهدات صندوق است و هدف اصلی این صندوق نیز حمایت فراگیر از روستاییان، عشایر و کشاورزان به‌ویژه در مناطق محروم هم‌چون سیستان و بلوچستان است که بامشکلات کم‌آبی،حاشیه‌نشینی و خشک‌سالی فراگیر دست و پنجه نرم می‌کنند.

شاهوزهی با اشاره به ورود این صندوق به بیمه صنعتگران صنایع دستی سیستان و بلوچستان؛ گفت: با توجه به اینکه صنایع دستی سیستان و بلوچستان، هم‌چون سوزن دوزی،معرق صدف و ..بی‌نظیر است با حمایت منطقه آزاد چابهار 100 نفر از هنرمندان صنایع دستی بلوچستان را تحت پوشش صندوق آوردیم.

وی خاطرنشان کرد: ترویج هنردست زنان و مردان بلوچ با حمایت میسر است؛ برنامه داریم با حمایت منطقه آزاد چابهار 100 صنعتگر بیمه شده را به حداقل 500 صنعتگر افزایش دهیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار نیز در این مراسم گفت: کمک به بازاریابی و فروش صنایع دستی بی‌نظیر سیستان و بلوچستان هدف اصلی ماست؛ تلاش می‌کنیم با برگزاری دوره‌های آموزشی و هم‌چنین بیمه فراگیر برای صنعتگران،حمایتی در کوتاه مدت از صنعتگران داشته باشیم.

عربستان در هفته‌ای که گذشت|از زندان سرّی دربار سعودی تا شب‌های پراضطراب ولیعهد در قصرشناور
مشاهده

عبدالرحیم کردی افزود: صنایع دستی سیستان و بلوچستان نیاز به تجاری‌سازی دارند؛ هرچند در کوتاه مدت بیمه کنیم و یا حمایت کنیم اما در بلند مدت نیاز به بازاریابی برای فروش صنایع دستی به‌صورت مستمر و پایدار را داریم تا صنعتگر درآمدزا و به‌طور کامل خودکفا و حتی کارآفرین شود.

شورای توسعه گردشگری در منطقه آزاد چابهار تشکیل می‌شود

وی درباره برنامه‌های منطقه آزاد برای توسعه گردشگری چابهار نیز گفت: ما در چابهار با توزیع نامتوازن سفر رو به رو هستیم و در بخشی از سال پیک سفر داریم در بخش دیگر کمترین مسافر و گردشگر در چابهار حضور دارد،توزیع متوازن سفر با برگزاری رویداد و هم‌چنین ایجاد زیرساخت‌ها را در دستورکار داریم.

کردی ادامه داد: شورای توسعه گردشگری منطقه برای تعریف و برگزاری رویدادها با مشارکت همه فعالین،بازاریان،چاترکنندگان،رستوران‌داران و هتل داران منطقه تشکیل شده است تا با برگزاری رویدادها و ارائه تخفیف‌ها؛ چابهار را در همه سال مقصد کنیم، هم‌چنین با توجه به قیمت بالای بلیط هواپیما و فاصله طولانی آن از مرکز، برنامه‌ی ویژه برای برقراری خطوط منظم پروازی از چابهار داریم.

شایان ذکر است؛ سیستان و بلوچستان یکی‌از اصیل‌ترین صنایع دستی ایران و جهان را دارد و شهرستان ایرانشهر در جنوب این استان به قطب و شهر ملی سوزن‌دوزی از سوی سازمان میراث فرهنگی نام گذاری شده است؛ شاخص ‌ترین و مشهورترین سوزن‌ دوز بلوچ، مهتاب نوروزی است که آوازه‌ای جهانی دارد و اهل شهرستان ایرانشهر است.