29 بهمن‌ماه سال 1396، ای.تی.آر 72 شرکت هواپیمایی آسمان که تهران را به مقصد یاسوج ترک کرده بود دقایقی پیش از فرود، با شرایطی که برای کاهش ارتفاع در فرودگاه یاسوج آماده می‌شد در اثر برخورد با کوه‌های دنا سقوط کرد و 65 سرنشین خود را به کام مرگ فرو برد.

سقوط هواپیمای آسمان علاوه بر اینکه تعداد زیادی از مردم این استان را داغدار کرد، پیامدهای سنگینی در حوزه‌های مختلف برای این استان به همراه داشت که تعطیلی پروازهای فرودگاه یاسوج را می‌توان اولین پیامد این سانحه تلخ دانست که صنعت حمل و نقل هوایی استان را به اغما فرو برد.

اگرچه این سانحه مسئولان کهگیلویه و بویراحمد را به جنب و جوش واداشت تا به فکر تغییر مسیر هوایی و رایزنی برای به‌کارگیری هواپیماهای جوان‌تری در فرودگاه یاسوج باشند، اما همه تلاش‌ها و پیگیری‌ها تنها به چند ماه نخست پس از حادثه ختم شد و شاهد بودیم که در این زمینه هیچ اتفاق خاصی رخ نداد تا این بار نیز شعارهای رنگارنگ مسئولان در حد حرف باقی بماند.

علی محسنیان مدیر فرودگاه یاسوج دهم اردیبهشت‌ماه امسال از شروع پروازهای فرودگاه یاسوج در روز 11 اردیبهشت‌ماه پس از یک وقفه 72 روزه خبر داد، اما پروازهای شرکت هواپیمایی آتا که قرار بود با هواپیماهای جوان‌تر و مدرن‌تر خود جایگزین شرکت آسمان شده و نبض آسمان کهگیلویه و بویراحمد را به دست بگیرد تنها کمتر از حدود دو ماه از شروع فعالیت لغو شد.

 در این بین، مهم‌ترین پیامدی که تعطیلی پروازهای فرودگاه یاسوج برای استان کهگیلویه و بویراحمد به همراه داشت، تحت تأثیر قرار دادن ورود گردشگران به استان با توجه به نقش مهم حمل و نقل هوایی در صنعت گردشگری است.

تکذیب حمله موشکی به فرودگاه بصره
مشاهده

صنعت گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد که در طرح آمایش سرزمین به عنوان یکی از سه محور اصلی توسعه استان قلمداد شده است، با تعطیلی فرودگاه یاسوج با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه شد و تأییدکننده این ادعا آمارهایی است که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از ورود گردشگران به استان داده است.

محمود باقری از کاهش 12 درصدی ورود گردشگران خارجی به استان در 6 ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داده و مهم‌ترین علت این کاهش را لغو پروازهای فرودگاه یاسوج عنوان می‌کند.

 وی با بیان اینکه گردشگران خارجی معمولا از طریق فرودگاه یاسوج وارد این استان می‌شدند، می‌افزاید: در 6 ماهه نخست سال گذشته حدود 900 گردشگر خارجی وارد استان شد که این آمار در 6 ماهه نخست امسال به حدود 770 نفر کاهش یافت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد به درآمد استان از صنعت گردشگری اشاره کرده و می‌گوید: به ازای ورود هر 6 گردشگر یک شغل ایجاد می‌شود و هر گردشگر خارجی که وارد استان می‌شود بین هزار تا 1500 دلار هزینه می‌کند.

باقری عنوان می‌کند: یکی از مشکلات حال حاضر حوزه گردشگری استان نبود حمل و نقل هوایی است که امیدواریم مسئولان ذی‌ربط تدبیری برای این موضوع بیندیشند.