یک نشریه آمریکایی آزمایش جنگنده «F-۳۵» رادارگریز و ۱۱۵ میلیون دلاری توسط ارتش آمریکا برای هدف قرار دادن انبار تسلیحات طالبان به عنوان یک هدف ثابت را مورد انتقاد قرار داد.

نشریه «تسک اند پرپس» ارتش آمریکا را برای استفاده از جنگنده رادارگریز و 115 میلیون دلاری «F-35B» برای نخستین بار در افغانستان مورد انتقاد قرار داد.

این نشریه افزود که جنگنده مذکور از روی یک ناو ارتش آمریکا در دریای عرب و در فاصله بیش از هزار و 500 کیلومتری هدف برای از بین بردن یک هدف ثابت و زمینی مورد استفاده قرار گرفت.

«گرنت نیلی» سخنگوی نیروهای آمریکایی در افغانستان گفت که این جنگنده یک انبار تسلیحات مخالفان مسلح دولت افغانستان را هدف قرار داده و برای این هدف از یک بمب «A GBU-12» (19 هزار دلاری) و یک بمب «GBU-32 JDAM» (22 هزار دلاری) استفده کرده است.

این نشریه در انتقاد از استفاده از این جنگنده گران‌قیمت برای حمله به چنین هدفی نوشت که چرا این جنگنده فوق‌العاده گران‌قیمت، نسل پنجم و رادارگریز برای انداختن بمب بر روی مقداری کلاشنیکوف و آر.پی.جی مورد استفاده قرار گرفته است؟ با توجه به طی فاصله بیش از هزار و 500 کیلومتری نیز احتمالا این جنگنده مجبور به  سوخت‌گیری هوایی شده است که افزایش هزینه را بدنبال دارد.

از سوی دیگر جنگنده‌های جت بسیار و هواپیماهای بدون سرنشین زیادی در پایگاه هوایی بگرام و دیگر پایگاه‌های آمریکایی در افغانستان وجود دارد که هر کدام قادر به انجام این ماموریت بودند و یک خلبان نیروی هوایی افغانستان نیز می‌توانست این حمله را انجام دهد اما به گزارش تسک اند پرپس پنتاگون قصد آزمایش این جنگنده را داشته است.

فوتبال جهان| کریستیانو رونالدو در یک‌‌قدمی رسیدن به رکورد رائول
مشاهده

خبر استفاده از جنگنده F-35 در بین جامعه خبرنگار افغانستان نیز واکنش‌هایی را در پی داشت. «سید صلاح‌الدین» خبرنگار «واشنگتن پست» در کابل در واکنش به این موضوع در توئیتر خود نوشت که آمریکا یک فروند F-35 را به ناوگان هوایی خود در افغانستان افزوده است و آن را دستاویز جدیدی برای آزمایش ماشین جنگی واشنگتن در افغانستان دانست.