در زمان بارداری یا بعد از زایمان هنگامی که دوران شیردهی را شروع کرده‌اید فقط پوشیدن یک پیراهن یا بلوز راحت نیست که اهمیت دارد؛ بلکه مهم‌ترین چیزی که باید علاوه بر لباس و کفشتان به آن توجه کنید، لباس زیر مناسب بارداری و شیردهی است.

سنگینی سینه سلامت شما را به خطر می‌اندازد

هم‌زمان با اضافه‌وزن در ناحیه شکم، پهلو، ران‌ها یا حتی سایز پاهایتان، بافت سینه نیز در دوران بارداری و خصوصاً در دوران شیردهی حجیم‌تر و سنگین‌تر می‌شود. این اضافه‌وزنی که در قسمت جلوی بدنتان تجربه می‌کنید باید توسط یک لباس زیر مناسب دوران بارداری و یا شیردهی متعادل شود. در غیر این صورت فشاری که به خاطر سنگینی سینه‌ها ایجاد شده باعث کمردرد شما می‌شود.
اما به خطر افتادن سلامتی‌تان فقط یک روی سکه است؛ زیرا حتی تصورش را هم نمی‌توانید کنید که دلبند شما کجا و چه زمانی قرار است به شیر نیاز پیدا کند؛ وسط یک خیابان شلوغ یا مطب دکتر. در این شرایط اگر از قبل به فکر یک لباس زیر مناسب شیردهی نبوده‌اید شیر دادن به نوزاد تبدیل به یک کار سخت و پر چالش می‌شود.

لباس زیر مناسب شیردهی

چه زمانی لباس زیر بارداری بخرم؟

ممکن است بعضی از خانم‌ها در دوران بارداری خصوصاً ماه‌های اول تفاوت زیادی در بافت سینه‌های خود احساس نکنند؛ اما این موضوع در مورد همه زنان باردار صدق نمی‌کند و خیلی‌ها بعد از هفته چهارم و ششم به صورت محسوسی افزایش سایز سینه‌ها را تجربه می‌کنند.
بنابراین اگر احساس کردید که در لباس زیر فعلی‌تان احساس راحتی نمی‌کنید، حتماً به فکر خرید یک لباس زیر مناسب بارداری باشید. همان‌طور که گفتیم اهمیت لباس بارداری و شیردهی مستقیماً با سلامت شما در ارتباط است و به‌هیچ‌وجه نباید سرسری از آن بگذرید.

چه زمانی باید لباس زیر شیردهی بخرم؟

سایز سینه‌ها قبل از به دنیا آمدن نوزاد و اوایل بارداری، چند ماه بعد از بارداری، بلافاصله بعد از تولد نوزاد و در دوران شیردهی با یکدیگر متفاوت است. به همین دلیل اگر هنوز زایمان نکرده‌اید نمی‌توانید از همین حالا لباس زیر شیردهی را که قرار است چند ماه بعد از آن استفاده کنید، از الان بخرید و باید قدری منتظر بمانید.
بعد از دوران شیردهی ابتدا چند روزی باید صبر کنید تا ببینید میزان شیری که نوزاد از سینه‌های شما دریافت می‌کند، چقدر است. بعد از مشخص شدن این مقدار آنجاست که بافت سینه‌ها به صورت طبیعی خودش را با آن وفق داده و بالاخره وقت مناسب برای خرید یک لباس زیر مناسب شیردهی می‌رسد.

آیا پوشیدنش واقعا سرطان زاست؟
مشاهده

خرید لباس زیر مناسب بارداری

بهترین ویژگی‌های یک لباس زیر مناسب بارداری و شیردهی

  • محافظت بالا

مهم‌ترین ویژگی برای لباس زیر بارداری و شیردهی قابلیت محافظت بالای آن از بافت سینه‌هاست. این نکته را در نظر بگیرید که سایز سینه شما افزایش پیدا کرده و مقداری سنگین‌تر از قبل شده است. خیلی مهم است که از لباس زیری استفاده کنید که همه بافت سینه‌ را پوشش دهد. لباس زیر بارداری و شیردهی نه باید آن‌قدر بزرگ باشد که سینه‌ها در آن محکم قرار نگیرند و نه آن‌قدر کوچک که به سینه فشار بیاورد. مخصوصاً اگر از پد مخصوص شیردهی استفاده می‌کنید، باید از لباس زیری استفاده کنید که بتواند این پدها را به‌راحتی داخل خود جای دهد و فشاری به سینه‌ها وارد نکند.

یادتان باشد استفاده از یک لباس زیر نامناسب چه در دوران بارداری و چه شیردهی باعث آویزان شدن و شل شدن سینه‌ها شده و بدون تردید این اتفاقی نیست که خانم‌ها تمایلی به تجربه کردن آن داشته باشند؛ بنابراین جدا از مسئله سلامتی اگر از لحاظ زیبایی به زیبا ماندن بدنتان اهمیت می‌دهید؛ انتخاب لباس زیر مناسب بارداری و شیردهی باید یکی از دغدغه‌های شما در کنار موضوعات دیگر مربوط به بارداری باشد.

  • بند محافظ لباس زیر

در قسمت زیرین لباس زیر یک بند کشی وجود دارد که در هنگام خرید لباس زیر بارداری و شیردهی باید به آن توجه کنید. اگر نمی‌دانید سایز شما چقدر تغییر کرده با یک متر از روی لباس زیری که در حال حاضر به تن دارید دور این قسمت را اندازه گرفته و یادداشت کنید. سپس دور سینه را از قسمت کاپ لباس زیر تا پشت کمرتان اندازه‌گیری کنید. هنگام خرید لباس زیر این اندازه‌ها را نشان فروشنده دهید تا در انتخاب مناسب‌ترین گزینه کمکتان کند.

7 پیشنهاد برای ساماندهی کیف‌های بی‌سامان
مشاهده

فراموش نکنید بند زیرین لباس زیر نباید خیلی سفت باشد و هنگام پوشیدن آن باید کاملاً احساس راحتی کنید. منظور از راحتی این است که این بند نباید آن‌قدر سفت باشد که به بدن شما فشار بیاورد. به همین اندازه که سفت نبودن این قسمت اهمیت دارد، بند کشی زیرین لباس زیر نباید خیلی شل باشد. بهتر است به دنبال خرید لباس زیر با بند پهن باشید.
علاوه بر این بند، دو بند دیگر لباس زیر را به قسمت شانه‌ها متصل می‌کند که این دو بند هم نباید آن‌قدر سفت باشد که باعث ایجاد فشار در ناحیه شانه شود یا روی شانه‌ها رد بندها به جا بماند.

  • کاپ لباس زیر

همان‌طور که قبلاً هم توضیح اشاره کردیم، لباس زیر بارداری و شیردهی باید تمام سینه را بپوشاند و سینه‌ها از قسمت پهلو یا قسمت بالا بیرون نزند.
اگر در دوران بارداری هستید با خرید یک لباس زیر با سایز بزرگ‌تر می‌توانید مسئله افزایش حجم سینه را حل کنید؛ اما در دوران شیردهی داستان قدری متفاوت است. برای این دوران لباس زیرهایی طراحی شده که قسمت کاپ آن به راحتی باز و بسته می‌شود و به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید. با این حال در انتخاب لباس زیر دوران بارداری و شیردهی دقت کنید که کاپ‌ها خیلی کوچک یا خیلی بزرگ نباشد.

 

  • لباس زیر فنردار انتخاب نکنید

شاید بتوان در دوران بارداری همچنان لباس زیرهای فانتزی یا فنردار خرید؛ اما در دوران شیردهی انتخاب لباس زیر مناسب شیردهی کاملاً متفاوت است. بهتر است لباس زیر شیردهی فنردار نباشد. لباس زیرهای بدون فنر که قابلیت انعطاف‌پذیری بالایی دارند، بهترین انتخاب ممکن برای لباس زیر دوران شیردهی یا حتی در دوران بارداری است. خصوصاً اینکه این لباس زیرها خیلی راحت بوده و هنگام ورزش یا موقع شب احساس راحتی زیادی در آن خواهید کرد.
سعی کنید همیشه لباس زیری انتخاب کنید که بند پشتی آن یعنی جایی که دو طرف لباس زیر به یکدیگر قلاب می‌شود حداقل سه و حداکثر شش رابط داشته باشد؛ زیرا با بزرگ و کوچک شدن سینه‌ها می‌توانید به راحتی با تنظیم این قلاب‌ها اندازه لباس زیر را تنظیم کنید.

  • به جنس لباس زیر توجه کنید
ترمیم سایه چشم شکسته با 2 راهکار ساده!
مشاهده

جنس لباس زیر دوران بارداری و شیردهی بسیار مهم است. حتی‌الامکان به دنبال خرید لباس زیرهایی باشید که از نخ کامل باشند. روی بعضی از لباس زیر‌ها عبارت «صد در صد کتان» وجود دارد که بهترین انتخاب ممکن است و می‌توانید مطمئن باشید به آن هیچ حساسیتی پیدا نخواهید کرد.

  • لباس زیر اضافه بخرید

بهتر است زمانی که می‌خواهید برای خرید لباس زیر بارداری و شیردهی اقدام کنید حداقل خرید سه عدد را در نظر داشته باشید. یکی در کشوی لباس، یکی دیگر داخل ماشین لباسشویی و آماده برای شستن و آخری هم که در حال استفاده آن هستید. به این صورت همیشه لباس زیر تمیز و آماده برای استفاده در دسترستان هست. با اینکه بعضی از خانم‌ها در اوایل بارداری افزایش سایز سینه را تجربه نمی‌کنند؛ اما بعد از طی شدن ماه هشتم خرید یک لباس زیر مناسب بارداری و شیردهی چیزی است که اکثر زنان به آن فکر می‌کنند.

نکته تکمیلی؛ انتخاب شورت مناسب

علاوه بر لباس زیر مناسب سینه‌ها در دوران بارداری و شیردهی بهتر است در انتخاب شورت نیز دقت کنید. قسمتی از شورت باید روی شکم را بپوشاند؛ مگر اینکه این حالت اذیتتان کند.
جنس شورت نیز باید حتماً نخی باشد که از هرگونه حساسیتی در شما جلوگیری کند.
شورت بارداری به هیچ وجه نباید تنگ باشد.