ریه ها بعنوان یکی از اعضای بسیار حیاتی در بدن انسان ، وظایف مهمی را برعهده دارند . سلامت و پاکسازی ریه بر کارایی آن وعملکرد بهتر سایر اندام هایی که در ارتباط با ریه ها هستند،بسیارموثر می باشد. تقویت و پاکسازی ریه‌ ها با بهترین روش های طبیعی و موثر خانگی موضوعی است که در این مقاله به آن می پردازیم.

تقویت و پاکسازی ریه ها می‌تواند برای افراد سیگاری، افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن که بر دستگاه تنفسی تأثیر می‌گذارد همانند آسم، افرادی که به‌ طور مرتب در معرض آلودگی هوا قرار دارند، بیماری انسداد ریوی مزمن و فیبروز کیستیک بسیار مفید باشد.

تنفس در هوای آلوده، دود سیگار و سایر سموم می‌تواند به ریه‌ها آسیب برساند و مشکلاتی برای سلامتی انسان به وجود بیاورد. توجه داشته باشید ، که حفظ سلامت ریه‌ها برای سالم ماندن سایر اعضای بدن، ضروری است.

چرا پاکسازی ریه ‌ها مهم است؟

ریه ها، دو عضو بزرگ در قفسه سینه هستند، که هوای منتقل شده از نای و لوله‌های برونش را دریافت می‌کنند و اکسیژن موجود در هوای استنشاق شده را استخراج کرده وارد جریان خون می‌کنند. در همان زمان، دی‌اکسیدکربن از خون حذف شده و از طریق بازدم در هنگام تنفس، از بدن خارج می‌شود.

در واقع این ریه‌ ها هستند که اکسیژن لازم را به باقی اعضای بدن می‌رسانند، بنابراین سالم و قوی نگه ‌داشتن آن‌ها اهمیت زیادی دارد. زمانی ریه ‌های شما شرایط معمولی و ایده‌آل را دارند که از التهاب، تورم و انسداد ناشی از خلط و موکوس اضافی (خِلط) در ریه‌ها خبری نباشد.

آیا تقویت و پاکسازی ریه ها ممکن است؟

ریه ‌ها اندام‌هایی هستند ،که به‌ طور خودکار عمل پاکسازی را انجام می‌دهند و زمانی‌که تماس با مواد آلاینده متوقف شود؛ برای نمونه زمانی ‌که سیگار کشیدن تمام می‌شود، شروع به درمان خود می‌کنند. پس از اینکه ریه‌ ها در معرض تماس با آلاینده‌ها همانند دود سیگار یا آلودگی هوا قرار می‌گیرند، ممکن است قفسه سینه فرد دچار احساس سنگینی، گرفتگی یا التهاب شود.

جمع‌ شدن خلط در ریه ‌ها منجر به تجمع میکروب‌ها و پاتوژن‌ها در گلومی شود و فرد در قفسه سینه خود احساس سنگینی مضاعف کند. افراد می‌توانند به منظور تقویت و پاکسازی ریه‌ ها از مخاط  و مواد تحریک‌کننده، از روش‌های خاصی استفاده کنند ،تا گرفتگی سینه و سایر علائم ناراحت ‌کننده تا حد زیادی تسکین پیدا کند، برخی از روش طبیعی پاکسازی ریه که ممکن است، مجاری تنفسی را باز کنند، ظرفیت ریه را بهبود ببخشند و التهاب را کاهش بدهند.

راهکارهای تقویت و پاکسازی ریه‌ ها با بهترین روش های طبیعی و موثر خانگی

برخی تمرینات تنفسی و انجام تغییراتی در سبک زندگی، از قبیل : ورزش کردن ،یا مصرف مواد غذایی مفید برای ریه ، مصرف غذاهای ضد التهاب ،ترک سیگار و… جهت ازبین ‌بردن مخاط اضافه از ریه‌ها و بهبود تنفس بسیار مهم هستند. در ادامه به شرح آنها می پردازیم.

مصرف بهترین خوراکی ها برای پاکسازی ریه و تقویت سیستم ایمنی :

التهاب مجراهای هوایی می‌تواند تنفس را دشوار کند و باعث احساس سنگینی و گرفتگی در قفسه‌ی سینه شود. خوردن غذاهای ضدالتهاب  می‌تواند التهاب را کاهش داده و این علائم را تسکین دهد.و در واقع یک روش طبیعی پاکسازی ریه به حساب می آیند.

خوراکی های مفید برای تقویت و پاکسازی ریه

خوراکی های مفید برای تقویت و پاکسازی ریه

کلم :

کلم ها به دلیل داشتن آنتی اکسیدان، کلروفیل و ایزوتیوسیانات به از بین بردن سموم از بدن کمک می کنند و خون را تصفیه می کنند. بهترین انتخاب برای تقویت و پاکسازی ریه‌ ها گل کلم، کلم، کلم بروکسل، بروکلی هستند.

گشنیز:

یک روش طبیعی پاکسازی ریه مصرف گشنیز می باشد. گشنیز به دفع و کم کردن فلزات سنگین که موجب بیماری های ریوی و دیگر بیماری ها می شود کمک می کند.

سیر :

سیر یکی از درمان های موثر برای فشار خون، کلسترول بالا، بیماری های تنفسی و دیابت است. طبق مطالعات انجام شده مصرف هفتگی سیر خام ممکن است، خطر سرطان ریه را تا 44 درصد کاهش دهد. ترکیبات سولفوریک موجود در سیر هنگامی که خام مصرف می شود، به طور مستقیم به ریه ها وارد می شوند.علاوه بر این سیر حاوی فلانوئید است، که تولید گلوتاتیون را تحریک می کند، و باعث کاهش مواد سرطان زا و سموم می شود.

روش های طبیعی پاکسازی ریه ها

زنجبیل :

زنجبیل یکی از قوی ترین گیاهان درمانی است و سلامت کل بدن را بهبود می بخشد . این ادویه به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی و سم زدایی به ازبین بردن آلودگی های ریه ها کمک می کند. علاوه بر این، مولکول های زنجبیل آلاینده های هوا را از راه هوایی پاک می کند ، اخلاط را کاهش می دهند و گردش خون را به ریه ها افزایش و در نتیجه سلامت ریه را بهبود می بخشند.

گوشي موبايل Continuum سامسونگ داراي دو صفحه نمايش مجزا
مشاهده

منیزیم :

منیزیم یک ماده معدنی است و برای کسانی که مبتلا به آسم هستند توصیه می شود. منیزیم به افزایش ظرفیت ریه های شما کمک کرده و در فرآیند تنفسی موثر است و راه مناسب برای دریافت مواد معدنی از طریق مصرف آجیل، دانه ها و یا لوبیا است.

در واقع، غذاهای حاوی منیزیم یکی از بهترین غذاها برای  تقویت و پاکسازی ریه‌ ها هستند که باید بدانید و هرچه زودتر به رژیم غذایی اضافه کنید.

امگا3 :

اسید های چرب برای سلامت کلی بدن اهمیت دارد. غذاهایی که حاوی اسیدهای چرب بالایی هستند، اثرات مثبتی بر آسم دارند. در صورتی که نمی توانید اسیدهای چرب امگا را به مقدار کافی از طریق آجیل، بذر کتان و ماهی به دست آورید، بنابراین مکمل های موجود آن را مصرف کنید.

ویتامین ث :

غذاهای حاوی ویتامین ث می توانند یک روش طبیعی پاکسازی ریه باشند که کمک کنند، تا اکسیژن را به طور موثر در بدن حمل کنند. برخی از غذاهای حاوی ویتامین ث عبارتند از فلفل دلمه ای قرمز و سبز، مرکبات، لیمو، پرتقال، گریپ فورت ،گوجه فرنگی و سبزیجات، بروکلی، انبه، توت فرنگی، آناناس و هندوانه.

اسید فولیک :

غذاهای حاوی اسید فولیک برای جلوگیری از انواع سرطان و مبارزه با فرآیند سرطان ریه مناسب هستند. دانشمندان دریافتند که تنفس های کوتاه با مصرف کم اسید فولیک در ارتباط است. آن ها نتیجه گرفتند که افزایش مصرف اسید فولیک می تواند به پاکسازی ریه ها کمک کند. غذا های حاوی اسید فولیک مارچوبه، لوبیای سیاه، اسفناج، عدس، و چغندر هستند.

آب :

یک روش پاکسازی طبیعی ریه  مصرف آب می باشد. آب درتمام طول زندگی اهمیت دارد . نوشیدن مقدار زیادی آب می تواند فواید زیادی برای کل بدن از جمله ریه ها داشته باشد .بنابراین باید روزانه با نوشیدن حداقل 4 لیوان بزرگ آب خود را هیدراته کنید. علاوه بر کمک به هضم و دیگر عملکردهای بدنی، به شل شدن مخاط که ممکن است، ریه ها را مسدود کنند کمک می کند. طبق مطالعه ای دی هیدراته شدن می تواند باعث سفتی مخاط شده و در نتیجه منجر به مشکلات ریوی، دشواری در تنفس و ریسک بالاتر عفونت شود.

چای گیاهی :

انواع مختلف چای گیاهی در بازار وجود دارد و ممکن است برای خرید بهترین آن گیج شوید. برخی از آن ها می توانند به شما در تقویت و پاکسازی ریه و شل شدن خلط ریه ها کمک می کنند و بلغم آور هستند . علاوه بر این، گیاهان ضد میکروبی وجود دارند که به درمان عفونت که ممکن است موجب مشکلات ریوی شود کمک می کنند. برخی ازچای ها مثل زنجبیل، ریشه شیرین بیان و دارچین همگی می توانند موثر باشند.

روغن زیتون :

چربی های اشباع شده در روغن زیتون برای پوست، مو، قلب و ریه ها مناسب هستند. در حقیقت، روغن زیتون ممکن است با خطرات افزایش فشار خون و آسیب رگ های خونی که می تواند میزان اکسیژن را کاهش دهد، مبارزه می کند و باعث تند شدن ضربان قلب و تنفس سخت تر می شود.مصرف روغن زیتون یک راه پاکسازی طبیعی ریه  وسلامت کلی بدن می باشد.

قهوه :

قهوه می تواند علائم آسم را کاهش دهد. به این دلیل است که کافئین یافت شده در قهوه ممکن است به عنوان متسع کننده مجاری هوایی عمل کند و خستگی عضلات تنفسی را کاهش دهد. کافئین می تواند به بهبود سلامت ریه به مدت 4 ساعت کمک کند.

تمیز کردن ریه ها با مصرف چای سبز

تمیز کردن ریه ها با مصرف چای سبز

چای سبز :

چای سبز مملو از آنتی اکسیدان ها است، که التهاب را کاهش می دهند، بدن را آرام و درمان را بهبود می بخشد. پس یک روش طبیعی پاکسازی ریه مصرف چای سبز است. علاوه بر این، آب داغ برای تسکین گلو نیز مفید است و سپس با از بین بردن غشاهای مخاط به ریه ها کمک می کند. برای سالم نگه داشتن ریه ها و یا بهبود بخشیدن آن داشتن یک رژیم غذایی سالم بسیار مهم است. با این حال، برای به حداکثر رساندن سلامت ریه خود، رژیم غذایی به تنهایی کافی نیست.

علاوه بر مواد غذایی ذکر شده در بالا ،تعداد زیادی از خوراکی های مفید دیگر نیز برای  تقویت و پاکسازی ریه‌ ها وجود دارد.این مواد غذایی شامل کاروتنوئید ،غذاهای تازه، سیب ،کرفس ، زردچوبه، گیلاس، عدس ،قاصدک ،اسفناج ، بذر کتان،هویج ،آجیل ها مثل گردو وپسته،حبوبات ،سویا،فلفل قرمز،ماهی،مرغ خانگی، پیاز،انار ،انگور، آناناس و…هستند.

گلکسی اس 8 اکتیو از فردا پیش‌فروش خواهد شد
مشاهده

از شکر، محصولات لبنی و آرد سفید اجتناب کنید ،چون ترشح خلط را تحریک می کنند. اجتناب از استرس
ورزش منظم و…نیز مکمل تغذیه سالم هستند.

سرفه کنترل ‌شده راهی برای پاکسازی ریه ها

سرفه راهی است که بدن می‌تواند طی آن سموم موجود در مخاط را دفع کند. سرفه کنترل ‌شده موجب نرم شدن مخاط اضافه در ریه‌ها می‌شود و آن را از طریق مجاری تنفسی به سمت بالا می‌فرستد. پزشکان توصیه می‌کنند که افراد مبتلا به بیماری انسداد ریوی مزمن این تمرین را انجام بدهند؛ زیرا انجام این کار موجب پاکسازی ریه‌ ها می‌شود. به‌طور کلی، افراد می‌توانند برای پاکسازی ریه از مخاط اضافه، مراحل زیر را انجام بدهند:

شانه‌های خود را در حالت عادی و بدون فشار قرار بدهید، سپس روی یک صندلی بنشینید و هر دو پای خود را در حالت صاف روی زمین نگه دارید. دست‌هایتان را روی شکم جمع کنید. به‌آرامی از طریق بینی نفس بکشید.
درحالی‌که به سمت جلو خم شده‌اید، دست‌ها را به شکم بفشارید و عمل بازدم را انجام بدهید.

در هنگام بازدم دو تا سه بار سرفه کنید و دهانتان را کمی باز نگه دارید.به‌آرامی عمل دم را از طریق بینی انجام بدهید.استراحت کنید و در صورت لزوم حرکات فوق را تکرار کنید.

پاکسازی ریه از خلط

تخلیه وضعیتی به حالتی گفته می‌شود، که طی آن فرد به منظور استفاده از جاذبه برای بیرون راندن خلط از ریه‌ها، در پوزیشن­‌های مختلف قرار می‌گیرد. انجام این کار می‌تواند تنفس را بهبود ببخشد و به درمان و پیشگیری از عفونت ریه کمک کند و باعث  تقویت و پاکسازی ریه‌ ها شود. تکنیک‌های تخلیه‌ وضعیتی براساس پوزیشن، متفاوت هستند، که درادامه به معرفی انواع آن خواهیم پرداخت:

تخلیه به کمر

روی تخت یا زمین دراز بکشید.
بالشتی زیر باسن خود قرار بدهید، تا مطمئن شوید که قفسه سینه پایین‌تر از باسن قرار گرفته است.
به ‌‌آرامی از طریق بینی نفس بکشید و از طریق دهان عمل بازدم را انجام بدهید. هر بازدم باید دو برابر دم طول بکشد که این عمل، تنفس ۱ به ۲ نامیده می‌شود. این کار را به مدت چند دقیقه ادامه بدهید.

تخلیه به پهلو

روی پهلو دراز بکشید و سر خود را روی بازو یا بالشت قرار بدهید. یک بالشت را زیر باسن خود بگذارید.
الگوی تنفسی ۱ به ۲ را انجام بدهید. این کار را به مدت چند دقیقه انجام بدهید. برای طرف دیگر پهلو هم این مراحل را تکرار کنید.

تخلیه به شکم

چند بالشت روی زمین قرار بدهید. طوری روی زمین دراز بکشید که شکمتان روی بالشت‌ها قرار بگیرد. فراموش نکنید که باسن شما باید بالاتر از قفسه سینه‌ قرار بگیرد. دستان خود را به‌عنوان تکیه‌گاه در زیر سرتان بگذارید.
الگوی تنفسی ۱ به ۲ را انجام بدهید. این کار را به مدت چند دقیقه انجام بدهید.

ورزش کردن و تاثیر آن در پاکسازی ریه

یک روش طبیعی پاکسازی ریه  ورزش منظم است که می‌تواند سلامت جسمی و روانی افراد را بهبود ببخشد و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله سکته مغزی و بیماری‌های قلبی را کاهش بدهد. ورزش کردن، عضلات بدن را مجبور به کار بیشتر می‌کند ،که این مسئله به نوبه خود می‌تواند موجب افزایش تنفس شود و در نتیجه اکسیژن بیشتری به عضلات برسد. ورزش کردن گردش خون را بهبود می‌بخشد و بدن را در ازبین‌بردن دی‌اکسید کربن اضافه که هنگام ورزش تولید می‌شود، کارآمدتر می‌کند.

در این مرحله، بدن شروع به سازگاری با نیازهای ورزش منظم می‌کند. عضلات یاد می‌گیرند که به‌ طور مؤثرتری از اکسیژن استفاده و دی‌اکسید کربن کمتری تولید کنند. ممکن است ورزش کردن برای افرادی که دچار بیماری ریوی مزمن هستند دشوارتر باشد؛ اما این افراد هم می‌توانند از ورزش منظم بهره ببرند. افرادی که به بیماری ریوی مزمن، فیبروز کیستیک یا آسم مبتلا هستند باید قبل از شروع برنامه ورزشی منظم با یک متخصص مشورت کنند.

ضربه زدن به قفسه سینه

ضربه زدن به قفسه سینه یک روش مؤثر دیگر برای ازبین ‌بردن خلط اضافه از ریه‌ها به شمار می‌رود. در این روش درمانگران مشکلات تنفسی، دست خود را به‌ شکل فنجان درمی‌آورند و به ‌صورت ریتمیک به دیواره‌ قفسه‌ سینه ضربه می‌زنند تا مخاط گیرافتاده را از ریه‌ ها بیرون بکشند. توجه داشته باشید که ترکیب ضربه زدن به قفسه‌ سینه و تخلیه وضعیتی می‌تواند در پاکسازی ریه‌ از مخاط اضافه مؤثر باشد.

نیمی از ماهواره‌های مدار زمین استفاده از داده‌های اقلیمی را محدود می‌کنند
مشاهده

بخاردرمانی

یک روش طبیعی پاکسازی ریه می باشد. بخاردرمانی شامل استنشاق بخار آب برای باز کردن مجاری تنفسی و کمک به ریه‌ها در تخلیه مخاط است. افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی ممکن است در هوای سرد یا خشک علائم بدتر و شدیدتری تجربه کنند. آب و هوای خشک می‌تواند غشای مخاطی مجاری تنفسی را خشک و جریان خون را محدود کند.

در مقابل، بخار عواملی همانند گرما و رطوبت به همراه دارد که می‌تواند باعث بهبود تنفس و جاری شدن مخاط در داخل مجاری تنفسی و ریه‌ ها شود. بد نیست بدانید که استفاده از برخی گیاهان در بخار آب و استنشاق آن، می‌تواند عمکرد بهتری در تقویت و پاکسازی ریه‌ ها و تنفس داشته باشد. استنشاق بخار آب می‌تواند باعث تسکین فوری شود و به افراد کمک کند راحت تر تنفس کنند.

تمیز نگه‌ داشتن هوای داخل خانه

هوای که شما تنفس می‌کنید تاثیر بسیار زیادی بر سلامت ریه‌ها دارد. آلاینده‌های هوا شامل مونوکسیدکربن، گاز رادون، فرمالدئید، بنزن، آمونیاک و تری کلرواتیلن (در میان دیگران) می‌تواند آسیب به ریه های شما را ایجاد کند. شما ممکن است کنترلی بر روی آلودگی هوای بیرون از خانه نداشته باشید، اما می‌توانید کیفیت هوای داخل ساختمان را بهبود ببخشید.

یکی از روش‌های تمیزکردن هوای داخل خانه، تمیز کردن و از بین ‌بردن گردوغبار است. خوب است که به طور منظم از جاروبرقی استفاده کنید، از پاک‌کننده‌های قوی و شیمیایی با رایحه‌های تند کمتر استفاده کنید. همچنین می‌توانید برای تمیز کردن هوای داخل خانه از گیاهان استفاده کنید.این کار به  تقویت و پاکسازی ریه های شما کمک میکند.

این 7 گیاه هوای خانه‌تان را پاک و تمیز می‌کند :

نخل بامبو؛ فیکوس؛ پیچک انگلیسی؛ سرخس بوستون؛ پاتوس طلایی؛ گیاه عنکبوتی؛ نخل خرمای کوتوله.

اما این روزها همه مردم دنیا با بیماری به نام ویروس کرونا دست وپنجه نرم میکنند.بنابراین به شرح کوتاهی از نحوه ورود این ویروس به ریه و آسیب های ناشی از آن می پردازیم.

تاثیر تمیز نگه‌ داشتن هوای داخل خانه در سلامت

نحوه ورود ویروس کرونا به ریه

ساده ترین راه ورود این ویروس به بدن از طریق قطرات سرفه و عطسه است. در واقع هنگامی که فردی از فاصله ای نزدیک سرفه یا عطسه کند و ناقل آن بیماری باشد، به راحتی به فرد مقابل خود انتقال می دهد. همچنین ممکن است این قطرات در سطوح قرار گیرد. اگر فردی با سطوح آلوده تماس داشته باشد و دهان یا بینی خود را با دستان آلوده لمس کند، دچار این بیماری خواهد شد.

در نهایت با تماس ذرات آلوده، ویروس وارد بدن شده و از راه بینی بر روی غشاهای محیطی آن تجمع می کند. در واقع از این طریق به راحتی می تواند وارد گلوی شما شود. ویروس به سلول هایی که در قسمت پشت گلو وجود دارند، متصل می شود و کار خود را آغاز می کند. ویروس ها پروتئین های سطح آن را دریافت می کنند و این امر سبب می شود که به سلول ها راه پیدا کنند. پس از ورود به سلول ها به راحتی وارد ریه فرد بیمار می شوند.

ویروس کرونا چگونه سبب ایجاد تنگی نفس در فرد می شود؟

هنگامی که ویروس ها وارد سلول های سالم بدن می شوند، پس از مدتی در بدن تکثیر خواهند شد. ویروس های تکثیر شده به دیگر سلول های سالم موجود در بدن نیز آسیب وارد می کنند. علائم این تکثیر در بدن، گلودرد و سرفه خشک است.

کرونا به تدریج از راه گلو به لوله های برونشیت در بدن راه پیدا می کند و در این مواقع ویروس ها به ریه می رسند. غشاهایی در ریه وجود دارد، که پس از ورود کرونا دچار التهاب خواهد شد. در نهایت این امر موجب می شود که فرایند اکسیژن رسانی و خارج شدن دی اکسید کربن در بدن مختل شود.

تورم های ایجاد شده و اختلالاتی که در اکسیژن رسانی به وجود می آید، سبب ایجاد ریه هایی پر از مایع چرکی و سلول های مرده می شود. در نهایت شما دچار ذات الریه یا همان عفونت ریه خواهید شد. هرچه عفونت ایجاد شده در ریه بیشتر باشد، این اختلالات تشدید می یابد.وجود این عفونت ها در ریه سبب ایجاد تنگی نفس در بیمار می شود.برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس و کمک به سلامت خود بهتر است به دستورالعمل های پزشکی عمل کنیم. با استفاده از راهکارهای بالا که به تقویت و پاکسازی ریه کمک میکند ، به بدن خود کمک کنید.برای مطالعه دیگر مقالات ما به مجله اینترنتی بازدید ایده مراجعه نمایید.