بختیار رحمانی‌پور  با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای توسعه صادرات استان کردستان اظهار داشت: در شش ماهه نخست سال‌جاری، 923 هزار تن انواع کالا به ارزش 593 میلیون و 854 هزار دلار از گمرکات استان کردستان، به مقصد کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، روسیه و رمانی صادر شده است.

وی گفت: در شش ماهه نخست امسال ارزش دلاری دام زنده با 18 میلیون دلار 7 درصد، گوجه فرنگی با 18 میلیون دلار 6 درصد، ماهی با 15 میلیون دلار 5 درصد، مصنوعات پلاستیکی با 12 میلیون دلار 4 درصد و میوه‌های خوراکی با 11 میلیون دلار بیش از 3 درصد سهم از کل ارزش صادرات را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرکل گمرکات استان کردستان تصریح کرد: سهم گمرک باشماق از صادرات گمرکات استان کردستان 762 هزار و 571 تن به ارزش بیش از 521 میلیون دلار است و از نظر ارزش دلاری 88 درصد کل صادرات استان از طریق این مرزرسمی و بین‌المللی انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به رشد قبل توجه صادرات گمرکات استان گفت: در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 482 هزار تن کالا به ارزش 291 میلیون دلار صادر شده که از نظر وزنی 91 درصد و از نظر ارزش دلاری 66 درصد رشد داشته است.

رحمانی‌پور با بیان اینکه گمرکات استان کردستان در سه گمرک باشماق، سیران‌بند بانه و سنندج در انجام اکثر رویه‌های گمرکی فعال است، افزود: گمرک باشماق در بین 108 گمرک کشور به‌عنوان مهمترین گمرک این استان از نظر وزنی رتبه 23 صادرات و از نظر ارزش رتبه 21 را کسب نموده است.

فوتبال جهان| کاهش شانس میزبانی آمریکای جنوبی از جام جهانی ۲۰۳۰ بعد از آشوب لیبرتادورس
مشاهده

وی اظهار کرد: در شش ماهه نخست سال‌جاری، بیش از یک میلیون تن انواع کالا به ارزش دو میلیارد و  492 میلیون و 804 هزار دلار از گمرکات استان کردستان ترانزیت انجام شده که نسبت به شش ماهه سال گذشته از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 28 و 7 درصد رشد داشته است.

مدیرکل گمرکات استان کردستان گفت: در این مدت مذکور، گمرک باشماق با ترانزیت خارجی مقصد 505 هزار تن کالا به ارزش 2 میلیارد و 234 میلیون دلار بین 56 گمرک کشورر تبه سوم را کسب کرده و در مجموع حجم ترانزیت خارجی از مرزهای استان بیش از 3 میلیارد دلار برآورد شده است.

وی بیان کرد: مهم‌ترین اقلام وارداتی به گمرکات استان ماشین‌آلات خط تولید با 14 میلیون دلار ارزش بوده که بیش از 65 درصد کل واردات کردستان را تشکیل می‌دهد.

رحمانی‌پور مهمترین کشورهای هدف واردات استان را عراق، ترکیه، سوئیس، ایتالیا و آلمان بیان کرد و افزود: وجود 228 کیلومتر مرز مشترک باکشور عراق سبب شده بیشترین میزان واردات از این کشور انجام بگیرد و این کشور مهمترین هدف کالاهای وارداتی استان باشد بطوریکه طی این مدت 7 میلیون دلار واردات کالا از این کشور به استان انجام شده و 32 درصد کل واردات استان را تشکیل می‌دهد.

مدیرکل گمرکات استان کردستان خاطر نشان کرد: درآمد گمرکات استان کردستان در شش ماهه سال‌جاری، از مرز 431 میلیارد و 899 میلیون ریال گذشت که نسبت به شش ماهه سال گذشته رشد 168 درصدی داشته است.