“بن بست” واژه‌ای که در قاموس جمهوری اسلامی موجودیتی ندارد. ساختار الهی و مردمی مردم سالاری دینی با داشتن انعطاف‌های لازم و انضباط های مکمل بن بست را در نظام اسلامی بی معنا می سازد. تجربه چهل‌ساله انقلاب اسلامی آیینه تمام نمای از این واقعیت است که این انقلاب متوقف شدنی نیست و به سمت قله‌ها و آرمان‌ها در حرکت است.

بن بست در جمهوری اسلامی وجود ندارد

خودباوری واژه ای متناسب و مأنوس با انقلاب اسلامی است و این انقلاب را نمی توان با جنگ نظامی، فرهنگی، امنیتی و سیاسی متوقف ساخت. اکنون دشمن در تلاش است که بتواند با ترفندهای اقتصادی و آشفتگی‌های ارزی بین مردم و انقلاب فاصله ایجاد کند و با فشار بر معیشت مردم، کشور را با چالش ایجاد کند.

مذاکره با دشمن؛ راه حل مشکلات کشور نیست

برخی عناصر داخلی که تهی از خودباروری و اعتقاد به مسیر روشن انقلاب هستند در این جنگ اقتصادی تصور می‌کنند با ملایمت و ملاطفت و مذاکره می توان بر مکر دشمن قدّار غلبه کرد. این عده بر این باورند که با پایبندی و متعهد شدن به قوانین ظالمانه بین المللی می‌توان از دشمنی دشمن بکاهند و به پیش روند.

FATF یکی از قراردادهای مالی بین المللی است که از سوی وزارت خزانه داری آمریکا تدوین و برای فشار به سایر کشورها شکل بین المللی گرفته است. برخی براین باورند با عضویت ایران در FATF میتوان به گشایش‌های اقتصادی دست پیدا کرد.

با امضای معاهدات بین المللی مشکلات کشور حل نمی شود

محمدامین احمدی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اهواز در نخستین نشست بررسی FATF ، با اشاره گفتمان حاکم دولت اظهار داشت: گفتمان حاکم دولت یازدهم و دوازهم براین مبنا است که می توان با مذاکره و اعتماد به آمریکا کشور را اداره کرد.

وی افزود: مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس براین باورند که اگر کشور به یکسری معاهدات و قراردادهای بین المللی تن ندهد یا خود را ذیل نظام حقوقی بین المللی و زیر نظر آمریکا و اروپا تعریف نکند به هیچ عنوان مشکلات کشور حل نمی‌شود و باید نظامات حقوقی آن ها را بپذیریم.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اهواز ادامه داد: این نوع نگاه در برجام، معاهدات محیط زیستی و معاهدات حقوق بشری که در این دولت تصویب شد وجود دارد و غالب است. در مورد FATF نیز که ناظر به مباحث بانکی است و شامل لوایح 4 گانه است و ظاهراٌ به صورت پنهان اجرا هم در حال اجرا است این نگاه غالب است.

فارسانی: بودجه انجمن انقلاب و دفاع مقدس ۴ونیم میلیارد تومان است
مشاهده

FATF  برخلاف ادعای مسئولان نمی تواند به اقتصاد کشور کمک کند

وی بیان داشت: در یک نگاه کلی این لایحه 2 آسیب جبران ناپذیر دارد ، اولا اجرای کامل توصیه‌ها و پیوستن به کنوانسیون‌ها ضامن کاهش تحریم ها نیست ، چون برخلاف گفته‌های دولت و برخی از مجلسی‌ها روال قطعی و حقوقی برای کاهش تحریم‌ها پس از انجام این تعهدات ندارد.

احمدی بیان داشت: همچنین تصویب این لایحه هزینه‌ای به کشور تحمیل می‌کند ، شاید عدم تصویب آن مستلزم پرداخت هزینه باشد اما اگر واقع بینانه نگاه کنیم هزینه پیوستن به آن از عدم تصویب به مراتب کمتر است. با پذیرش این لایحه محدودیت قانون برای نهاد ها و شخصیت های رسمی کشور را پذیرفته ایم و مجبوریم برای تداوم رویکرد خود در حمایت از محور مقاومت و تامین منافع ملی در سطح جهان منفعل عمل کنیم.

این فعال دانشجویی گفت: نکته مهم این است که دولت به واسطه وضعیت نابسامان اقتصادی می‌خواهد در سکوت خبری و استفاده از اعمال نفوذ رئیس مجلس مسیر تصویب این لایحه را تسهیل کند.

وی با اشاره لایحه پالرمو نیز افزود: لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان یافته فرا ملی ( پالرمو) از دیگر لوایحی است که دولت و مجلس دنبال تصویب آن هستند.

احمدی بیان داشت: لایحه پالرمو پس از ورود به مجلس و موافقت به شورای نگهبان فرستاده شد که پس از بررسی مجددا به مجلس برای رفع ایراد این لایحه برگردانده شد . همچنین هیت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به لایحه پالرمو ورود کرد تا انطباق این لایحه را با سیاست های کلی نظام مورد بررسی قرار دهد که سرانجام این لایحه را مغایر با بندهایی از سیاست های کلی نظام معرفی کرد .

ایاز سپهری مسئول برادران انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز در این نشست اظهار داشت: اجرای FATF  خسارت جبران ناپذیری برای ملت دارند که این خسارت ها عبارتند از:

هویت مشتریان ایران با امضای FATF در اختیار دشمن قرار می گیرد

یک : تشخیص هویت مشتریان ایران : این درحالی است که در شرایط فعلی یکی از راه‌های جمهوری اسلامی ایران برای دور زدن تحریم های ظالمانه آمریکا، همکاری با اشخاصی است نباید هویت آنها برای خزانه داری آمریکا مشخص شود.

سپهری بیان داشت: جالب است بدانید ریاست fatf را مارشال بلینگسلا، عضو اتاق جنگ اقتصادی خزانه داری آمریکاست. پیوستن به این fatf در واقع اهرم فشار آمریکا برای اثر گذاری بیشتر تحریم هایش است.

پرونده الکترونیک سلامت در استان مرکزی تشکیل می‌شود
مشاهده

مسئول برادران انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: یکی از مشکلات اجرای این معاهده دستگیری مضنونین تروریست است.

تعریف از تروریسم در FATF مطابق میل غربی ها است

وی اظهار داشت: البته مشخص نیست تعریف آنها از تروریست چیست و چه کسانی تروریست هستند. به عنوان مثلا آنها قرارگاه خاتم الانبیاء را یک بنگاه تروریستی می دانند. از نظر آنها سازمان منافقین به عنوان یه نهاد تروریستی شناخته نمی ‌شود.

این فعال دانشجویی درباره سومین مشکل حاصل از پیوستن به این معاهده گفت: همکاری بین المللی بدون محدودیت. این یعنی طبق بندهای 24 الی 27 و همچینن 31 و 32، اطلاعات مالی ایران بدون هیچ محدودیتی به خارج از کشور فرستاده می‌شود و هیچ اختیاری در جلوگیری از ارسال این اطلاعات نداریم. دقیق تر بگویم استقلال مالی کشورمان را از دست می دهیم.

وی گفت: fatf  در واقع به عنوان بازوی خزانه داری آمریکا عمل می کند، فقط آمریکای‌ها ادبیاتشان را برای فریب عمومی تغییر داده اند. یکی از اقداماتی که آمریکا از آن به عنوان قاچاق و پولشویی یاد می‌کند، دور زدن تحریم‌های ظالمانه آمریکا توسط ایران است.

نمایندگان مجلس از تصویب FATF خودداری کنند

سپهری با اشاره مطالبه از نمایندگان مجلس اظهار داشت: مجلس تن به وابستگی به هیچ وجه نباید دهد، خود نمایندگان می‌بایست متناسب باشرایط و قوانین کشور، قوانین مبارزه با جرایم سازمان یافته، پولشویی و مبارزه با فساد را تدوین کنند.برای همین ما در نماز جمعه هم روشنگری لازم را انجام دادیم.

حبیب رمضانی فعال دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در این نشست بیان داشت: در مورد FATF موارد بسیاری وجود دارد که قابل بحث و بررسی می باشد اما دو مورد کلیدی باید مدنظر قرار گیرد : اول اینکه در صورت پذیرش FATF باید تراکنش‌های مالی با گروه‌های مقاومت به بهانه‌ی شفافیت مالی در اختیار آمریکا قرار گیرد ، مثلا اگر ما با گروه های مقاومت انصارالله یا حزب‌الله رابطه‌ی بانکی و پولی داشتیم باید در اختیار آنها قرار دهیم .

با پذیرش FATF، مدافعان حرم تروریست محسوب می شوند

این فعال دانشجویی گفت: دوم اینکه در تعریف تروریسم با آنها اختلاف نظر داریم ، به طوری که آنها گروه های ضد آمریکایی و اسرائیلی ، گروه هایی که با داعش در حال مبارزه هستند و مدافعان حرم و مستشاران ما را مجرم می‌دانند و در صورت تشکیل دادگاه قضائی در ان کشور ما باید با انها همکاری کرده و این افراد را تحویل دهیم ، تا با انها برخورد کنند .

شفر: بازی ملی یا محبوبیت بازیکنان مهم نیست، آنها با تمرین سخت به ترکیب می‌رسند/با افرادی که در تصمیماتم دخالت می‌کنند، می‌جنگم
مشاهده

رمضانی بیان داشت: حالا این سوال ایجاد می‌شود ، که چرا باید قراردادی را امضا کنیم که به بهانه ی شفافیت مالی و برخورد با تروریسم کشور را وارد چالشی جدید کرد و برای خود هزینه ایجاد کنیم ؟!

مرتضی خسروی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار داشت: اولین بحث این است که با توجه به اینکه دولت معتقد است fatfمانع تحریم های بانکی است، باید بررسی کرد که آیا با تصویب Fatf این تحریم ها برداشته می‌شود یا خیر؟

FATF نه تنها ارتباطات مالی کشور را بهبود نبخشیده بلکه محدود کرده است

وی ادامه داد: باید پاسخ داد که لزوم همکاری با fatf و خارج شدن از لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی وضعیت ایران را در روابط بانکی و اقتصادی بهبود نبخشیده تا جایی که حتی بعد از دوسال که ایران از بیست سیاه تعلیق شده است ، بانک‌های امارات، ترکیه و چین هم روابط‌شان را با ما محدودتر کردند.

این فعال دانشجویی گفت: علت اصلی این بانک‌ها برای محدود کردن روابط‌شان با ایران،تحریم های آمریکا و ترس از جریمه‌های سنگین این کشور است. برای مثال اوبر بانک اتریش اعلام کرد که به دلیل ترس از تحریم امریکا فاینانس 1 میلیارد یورویی را متوقف خواهد کرد.

وی ادامه داد: در این شرایط با تصویب fatf حتی دور زدن تحریم ها هم پولشویی و قاچاق محسوب می‌شود و‌ باید کسانی که در این امر سهیم هستند را به نهاد های بین المللی برای مجازات معرفی کند و تحویل دهد.

استقلال کشور با اجرای FATF مخدوش می شود

خسروی افزود: با تصویب fatf نهاد های تصمیم گیر کشورمان در یک چهارچوب که غربی ها مشخص کرده اند محدود می‌شوند و ملزم به اجرای قوانین غربی که چند و چون جرم و مجازات را آنها با توجه به تعاریف خودشان تعیین کرده اند می‌شوند.
مانند سند 2030 که استقلال کشور را زیر سوال می‌برد.

این فعال دانشجویی گفت: با تصویب fatf ما ملزم هستیم که تعریف خود از تروریسم را منطبق بر استاندارد های بین المللی تغییر دهیم. بر طبق این استانداردها فعالیت های ضد استعماری و اشغالگری و فعالیت های گروه هایی مثل حزب الله لبنان و گروه جهادی فلسطین محکوم خواهد شد و کمک به این گروه ها را همچون قاچاق و پولشویی دانسته می‎شود .