سیدمناف هاشمی ظهر امروز در مراسم گرامیداشت هفتم مهرماه، روز ملی آتش‌نشان با بیان اینکه ایمنی جان و مال انسان‌ها موضوعی مهم است که جوامع مختلف برای آن هزینه‌ زیادی می‌کنند، اظهارداشت: برای این کار نیاز به امکانات و تجهیزات به‌روز، نیروهای زبده، جوان و چالاک و البته آموزش دیده داریم. هرچند در مقایسه با بسیاری از کشورهای پیشرفته به آن سطح از ایمنی دست پیدا نکرده‌ایم، اما تلاش ما در این مسیر همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر تجهیزات مدرن خریداری و ایستگاه‌های متعدد آتش‌نشانی در شهرها و روستاها احداث شده است، گفت: یکی از وظایف اصلی مدیریت شهری مقابله با حوادث و بحران‌ها به شمار می‌رود که آتش‌نشانی ابزار این کار است.

استاندار گلستان با بیان اینکه نیازمندی‌ها و انتظارات مردم نسبت به گذشته تغییر کرده است، افزود: همه بخش‌ها از جمله آتش‌نشانی‌ها باید براساس انتظارات مردم خود را به‌روز کنند.

وی یادآور شد: در گذشته یکی از ایرادهای اساسی که در این زمینه وجود داشت این بود که معمولاً نیروهای ضعیف‌تر که شاید در هیچ قسمت اداری امکان فعالیت نداشتند را به آتش‌نشانی می‌فرستادند اما امروز جذب افراد در قالب آزمون و براساس ورزیدگی و مهارت و غیره انجام می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه بسیاری از کشورها برای مقابله با حوادث و ارتقاء ایمنی هزینه‌های زیادی انجام می‌دهند، گفت: اطلاعاتی که آتش‌نشانی‌ها باید در حوزه نواحی و محلات شهری در اختیار داشته باشند، نسبت به سایر حوزه‌های ستادی باید جامع‌تر و کامل‌تر باشد تا در زمان وقوع حوادث  براساس اولویت‌هایی که پیش‌بینی کرده‌اند، اقدام کنند.

استعفای رئیس کمیته آموزش فدراسیون بسکتبال
مشاهده

وی با تأکید بر مقوله آموزش نیروهای آتش‌نشان و ارائه آموزش‌های عمومی به مردم، خاطرنشان کرد: شهرداری‌های ما در زمینه خرید تجهیزات و امکانات باید از کلان‌شهرها الگو بگیرند. درست است که شهرداران ما در موضوعات مختلف سلایق خاص خود را دارند اما در حوادث حفظ جان مردم، باید مهم‌ترین شاخص و اولویت آنان باشد.

استاندار گلستان ادامه داد: همه ما موظف هستیم که در موضوعات مربوط به ایمنی مردم دخالت بیشتری داشته باشیم و شاخص‌های این حوزه را ارتقا ببخشیم.

وی با با بیان اینکه کمبود امکانات و تجهیزات در این حوزه باید هرچه زودتر برطرف شود، گفت: کمبودهای موجود باید از محل اعتبارات استانی و ملی و بودجه شهرداری‌ها جبران شود. به طور قطع داشتن یک ایستگاه آتش‌نشانی در یک شهر یا روستا، ارزش کمتری نسبت به اجرای یک پروژه عمرانی ندارد.

هاشمی با انتقاد از کمبود ایستگاه‌های آتش‌نشانی در شهرهای استان اظهارداشت: در استان 33 شهر داریم که فقط 22 شهر دارای ایستگاه‌های آتش‌نشانی هستند. برهمین اساس 10 تا 11 شهر استان که برخی از آنها جدیدالتأسیس هستند، ایستگاه آتش‌نشانی ندارند و این مسئله چندان قابل قبول نیست. شهرداری‌ها باید منابع بیشتری به این بخش اختصاص دهند و تا پایان سال آینده نباید در استان، شهر بدون ایستگاه آتش‌نشانی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه زمینه‌های خطراتی مانند سیل، زلزله، آتش‌سوزی و غیره در استان گلستان بسیار زیاد است، عنوان کرد: کمبود نیرو در آتش‌نشانی‌های استان باید جذب افراد به صورت قراردادی و رسمی جبران شود. همچنین لازم است که شهرداران به موضوع حقوق و مزایای آتش‌نشانان مانند سایر نیروها توجه داشته باشند تا جوانان، انگیزه بیشتری برای حضور در این شغل پیدا کنند.

مراسم یادبود یدالله صمدی برگزار شد + عکس
مشاهده

هاشمی در ادامه با بیان اینکه گلستان زمینه توسعه و سرمایه‌گذاری را دارد، خاطرنشان کرد: یک سرمایه‌گذار باید این آرامش خاطر را داشته باشد که در زمان وقوع حادثه، امکانات و تجهیزات خوبی برای حفاظت از اموال وی در استان وجود دارد. شهرک‌های صنعتی و همه کارخانه‌داران به تنهایی نمی‌توانند این امکانات را فراهم کنند، هرچند در بلندمرتبه سازی و واحدهای صنعتی بزرگ یکسری الزامات باید رعایت شود.

وی به لزوم مستندسازی از فعالیت آتش‌نشانان در زمان حوادث اشاره کرد و گفت: تهیه فیلم‌های مستند کوتاه 15 دقیقه‌ای از حوادث واقعی، می‌تواند حاوی نکات آموزشی برای مردم باشد.