7 مهرماه بهانه ای شد تا به مناسبت روز آتش نشانی و ایمنی به سراغ آتش نشان‌هایی که جانشان را برای نجت جان شهروندان کف دست می‌گیرند برویم. آتش نشان بودن شغل نیست عشق است. آتش نشانان تلاش می‌کنند تا  شعله‌های سرکش و خشمگین و سوزان را را خاموش کنندکه هیچ خانواده ای، شبی را بی‌سرپناه به صبح نرساند. شرایط کاری سخت آنها، نبود وسایل ایمنی و مجهز، شیفت بودن‌های 24 ساعته آن‌ها را هیچ گاه خسته نمی‌کند چون به کارشان علاقه دارند.

ساعت‌هایی که آن ها در طول روز به عملیات اعزام می‌شوند زیاد نیست اما گاهی افراد برای پر کردن اوقات بیکاری و شوخی‌های بچه گانه در جمع‌های  دوستانه ای که قرار می‌گیرند اقدام به مزاحمت به سازمان‌های مختلف و گرفتن شماره‌هایی که پل ارتباطی بین مردم با مراکز فوریتی است می‌کنند. در این میان سازمان آتش نشانی را می‌توان رکورد دارد این مزاحمت‌ها نام برد چون روزانه بیش از 1700 تماس سرکاری با این سازمان انجام می‌شود و افراد  برای اعلام حادثه ای که واقعیت ندارد با ایستگاه های آتش نشانی تماس می‌گیرند که صحت و یا نادرستی این تماس فقط با اعزام آتش نشانان به محلی که اطلاع داده شده مشخص می‌شود در این میان ایستگاه‌های آتش نشانی برای مدتی هر چند کوتاه خالی از نیروهای متخصص می شود وممکن است در همین فاصله که خودروی آتش نشانی به محل حادثه دروغین اعزام شده در گوشه ای از شهر حادثه ای ناگوار برای یکی از شهروندان رخ دهد که نیروهای آتش نشانی نتوانند به موقع خودشان را به محل برسانند و فرد یا افرادی جان خود را از دست بدهند.

آتش نشانی سازمانی است که علاوه بر مهار آتش کار امدادرسانی در بسیاری موارد از جمله سقوط افراد در چاه و معدن، گرفتن حیوانات در خانه، بریدن حلقه‌هایی مانند انگشتر از دست افراد و … را نیز برعهده دارد. افراد مزاحم باید بدانند مشغول نگه داشتن سامانه 125 یا هر مرکز فوریتی دیگر نیروهای امدادی را از اطلاع در یک حادثه ثانیه ها عقب می اندازد که این امر به طور قطع باعث سوزاندن یک یا چند زندگی خواهد شد.از این رو قطعا کاهش تماس‌های نامربوط با مرکز 125  یا مراکز فوریتی دیگر سبب تسهیل در روند امداد رسانی به شهروندان خواهد شد.

اتومبیلرانی فرمول یک|فتل جریمه شد؛ همیلتون یک گام تا قهرمانی
مشاهده

ثبت 50 هزار مزاحمت تلفنی به آتش نشانی در ماه

مسئول ستاد فرماندهی آتش نشانی زاهدان  اظهار داشت: از مجموع تماس‌های ورودی به سازمان آتش نشانی 15 درصد حوادث، 10 درصد سوالات مردم و 70 درصد  را مزاحمت تلفنی تشکیل می‌دهدکه در مجموع  روزانه به طور میانگین بیش از هزار و 700 تا 2 هزار و 300 تماس غیر واقعی با سازمان آتش نشانی انجام می‌شود.

جمشید رضایی ادامه داد: این آمار در یک ماه به بیش از 50 هزار تماس می‌رسد که از این تعداد فقط حدود 200 مورد واقعیت دارد البته در زمان بحران به طور میانگین حدود 60 مورد حادثه در روز اتفاق می افتد.

وی با اشاره به این که در زاهدان هشت ایستگاه و دو پایگاه آتش نشانی وجود دارد و در پی هر تماس برای امداد رسانی با سامانه 125 تیم امدادی به محل اعزام می شود خاطرنشان کرد: با توجه به نبود امکانات در هر محدوده یک خودروی اطفای حریق وجود دارد که اگر خودرو به محلی که مزاحم تماس گرفته است اعزام شود بی شک از رفتن به عملیات واقعی عقب می ماند.

مسئول ستاد فرماندهی آتش نشانی زاهدان گفت: با توجه به اینکه از پشت تلفن مشخص نمی‌شود که فرد قصد مزاحمت برای آتش نشانان را دارد  نیروهای آتش نشانی احتمال این که تماس واقعیت داشته باشد را می‌دهند و به محل اعزام می‌شوند که این امر زمان زیادی را از آتش نشان‌ها می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه پرسنل آتش نشانی همیشه آماده پاسخ گویی به سوالات مردم در مورد نکات ایمنی از طریق سامانه 125 هستند عنوان کرد: اگر حادثه ای اتفاق بیفتد و نیروهای امدادی به محل حادثه اعزام شوند پس از انجام عملیات نکات ایمنی را برای افراد به منظور کاهش خسارات عنوان می‌کنند.

زمان و مکان لیگ جهانی کشتی آزاد و فرنگی مشخص شد
مشاهده

رضایی گفت: متاسفانه فرهنگ سازی درستی در مورد اهمیت شماره‌های مراکز فوریتی برای افراد صورت نگرفته چون عده ای برای سرگرم کردن فرزندان خود با گرفتن شماره آتش نشانی بی دلیل خط ارتباطی با آتش نشانی و حادثه دیدگان را اشغال نگه می‌کنند.

نجات یک زن در مشهد با کمک آتش نشانی زاهدان

رضایی با بیان خاطره ای که برای سازمان آتش نشانی اتفاق افتاده است تصریح کرد: حدود 2 هفته قبل خانمی از مشهد با مرکز فوریت‌های سازمان اتش نشانی زاهدان تماس گرفت و درخواست کمک کرد. او در آن مکالمه گفت که همسرش قصد کشتن وی را دارد و این خانم توانسته در فرصتی که به دست می‌آورد به منزل یکی از همسایه‌ها پناه ببرد و با آتش نشانی تماس بگیرد.

وی ادامه داد: در این مکالمه این خانم اعلام کرد که اهل زاهدان است و چون با عجله از منزلش خارج شده تلفن همراه‌اش را جا گذاشته و حالا چون شماره کسی در حافظه اش نمانده نمی‌تواند این موضوع را با خانواده اش در میان بگذارد به همین دلیل آدرس خانه برادرش را در اختیار ما گذاشت تا از این طریق خانواده اش برای نجات جان وی به مشهد بروند.

مسئول ستاد فرماندهی آتش نشانی زاهدان خاطرنشان کرد: پس از این تماس نیروهای امدادی به سراغ خانواده این خانم رفتند و موضوع را به آن‌ها اطلاع دادند که با گذشت چند روز از این موضوع آن خانم همراه با برادرش جهت قدردانی از نیروهای آتش نشانی زاهدان به سازمان مراجعه کردند.

گریه‌هایی که هیچ وقت فراموش نمی‌شود

فرمانده شیفت 2 آتش نشانی ایستگاه 201 زاهدان اظهار داشت: مدتی قبل  با اعلام خبر تصادف منجر به حریق در بلوار شهید اقبال لاهوری بعد از بهشت محمد رسول الله  آتش نشانان ایستگاه‌های عملیاتی 206 ،202،203،211 در قالب 5 خودروی عملیاتی سنگین  خود را به محل حادثه رساندند.

گزارش: بلاتکلیفی ۶ پست کلیدی در دولت؛ از سخنگو تا سفارت‌خانه‌های چین و هند
مشاهده

حسین کدخدا عنوان کرد: در این حادثه  خودروی تویوتا حامل مواد سوختی پس از بر خورد با تراکتور بلافاصله آتش گرفته بود و یک خودروی عبوری بنز 911 دچار حریق شده بود که متاسفانه بر اثر این حادثه دونفر از سرنشینان تویوتا و 3 نفراز سرنشینان تراکتور درآتش سوختند و یک نفر دچار سوختگی 100درصد شده بود.

وی ادامه داد: کسانی که این موضوع را به آتش نشانی خبر دادند هیچ کدام از اعضای خانواده یا آشنایان افرادی که دچار حرق شده بودند نبودند اما اینها چنان غمزده و ناراحت بودند که گریه‌های آن‌ها برای اعلام این خبر و کمک برای نجات جان افراد حادثه دیده هیچوقت از ذهنم پاک نخواهدشد.