سفیر آلمان در تهران گفت: حفظ توافق هسته‌ای اولویت نخست دستور کار ما است، چرا که این توافق برای همه ما خوب و مهم است.

میشائیل کلور-برشتولد، سفیر آلمان در تهران گفت: حفظ توافق هسته‌ای اولویت نخست دستور کار ما است. ما می‌خواهیم این توافق را حفظ کنیم، چرا که این توافق برای همه ما خوب و مهم است. در غیر اینصورت با بحران‌ها و منازعات پیچیده‌ای در سراسر خاور نزدیک و خاورمیانه روبرو خواهیم شد.

وی که در سمپوزیوم «طراحی با گفت و شنود» سخن می‌گفت، افزود: برای راضی نگه داشتن هموطنانمان لازم است نگاه خود را از سیاست خارجی کلاسیک، به چپ و راست برگردانیم. به نگاهی نیاز داریم که ابعاد فرهنگی را در هم در برگیرد.

سفیر آلمان ادامه داد: مردم امید و آرزوهای خود را دارند، اما هر کس زندگی روزمره و نگرانی‌اش را هم دارد. این بُعد هم باید در سیاست خارجی به منصه ظهور در آید. سیاست از همین جا آغاز می‌شود، هر سیاستی از انسان‌ها شروع می‌شود. سیاست خارجی هم از این قاعده مستثنا نیست.

کلو-برشتولد ادامه داد: برای ما روشن است که سیاست خارجی بدون فرهنگ راه به جایی نمی‌برد، سیاست خارجی نیاز به فرهنگ دارد.

سفیر آلمان در تهران در ادامه به روابط ایران و آلمان اشاره کرد و گفت: سابقه طولانی روابط میان کشورهای ما مدام به ما یادآور می‌شود که آلمانی‌ها و ایرانی‌ها در این فضای خلاقیت به خوبی با هم روبرو می‌شوند و سابقه‌ای طولانی در تبادل هنر و اندیشه دارند.

وی افزود: البته اثبات این ادعا فقط نمونه دوستی میان گوته و حافظ و عشق مشترک آنها به شعر نیست. اینک معماری نمونه‌ای بهتر برای این ادعاست؛ چرا که ما را به این فضای خلاقیت می‌برد و بیشتر از آن عمارت‌ها و شهرها، به شکل ملموسی فضایی برایمان ایجاد می‌کند که زندگی ما در آن جریان دارد و ما در آن با خودِ خود مواجه می‌شویم.

مرکزی| مجلس در حوزه سلامت اجتماعی ضعیف عمل کرده است
مشاهده

در بخشی از این برنامه محمد حسین ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: در سخنرانی آقای مارک به گسست از گذشته اشاره شد. متاسفانه ایران هم در این زمینه روند تنزلی طی کرده است. این مسئله‌ای جدی است. آنچه امروزه در دنیا مطرح است، تلاش برای پیوند گذشته و امروز، ضمن حفظ خلاقیت‌های معماری است.

وی افزود: آقای وزیر (وزیر راه و شهرسازی) اندیشه‌ای را تحت عنوان ایرانشهر مطرح کردند که ما با نگاه به گذشته این انقطاع را برطرف کنیم و این پیوند را ایجاد کنیم.

سمپوزیوم «طراحی با گفت‌وشنود» روز پنجشنبه در فرهنگسرای نیاوران با حضور سفیر آلمان در تهران، معاون وزیر راه و شهرسازی ایران، پروفسور فولکوین مارک، شریک موسس دفتر مهندسین مشاور جی‌ام‌پی و از بنیانگذاران آکادمی فرهنگ و معماری aac، پیروز حناچی، معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران، محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد.

در پایان این سمپوزیوم، نمایشگاه بین‌المللی در حرکتِ «طراحی با گفت و شنود – پاسخ‌‌های معمارانه» افتتاح شد. این نمایشگاه از 6 تا 27 مهرماه در فرهنگسرای نیاوران در تهران برپاست.