افسردگی بعد از زایمان تعداد زیادی از زنان را درگیر می‌کند و تمام زوایای زندگی‌شان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این احساس تا جایی پیش می‌رود که زنان بسیاری نیازمند کمک پزشکی می‌شوند تا بتوانند این دوران موقتی را بهتر سپری کنند؛ اما در کنار کمک گرفتن از پزشک، بعضی کارهای به ظاهر ساده هم باعث بهبود روحیه می‌شوند؛ کارهایی مثل خرید عطر زنانه مناسب.
در این گزارش سراغ مهدی امیری، کارشناس انتخاب عطر رفته‌ایم و از او پیشنهادهایی برای انتخاب عطر بهاره مخصوص مادرهایی که از افسردگی بعد از زایمان رنج می‌برند، گرفته‌ایم.

شناسایی رایحه ممنوعه

افسردگی پس از زایمان مشکل شایعی است؛ آن‌قدر که می‌تواند زندگی زنان را کاملاً تحت تأثیر قرار دهد. در کنار کمک گرفتن از پزشک، استفاده از عطر زنانه مناسب می‌تواند روی بهبود خلق‌وخوی شما تأثیر مثبتی داشته باشد؛ اگر آن عطر رایحه مرکبات را در خودش جا داده باشد.
مهدی امیری می‌گوید: «پیشنهاد می‌کنم خانم‌های باردار یا کسانی که دچار افسردگی بعد از زایمان هستند، سراغ رایحه‌های شیرین و خیلی تند نروند. همچنین استفاده از عطرهای شیرین و گرم هم برای این خانم‌ها مجاز نیست؛ چون عطر شیرین و گرم تداعی‌کننده روحیه‌ای است که تا حدودی خشن است و داشتن این روحیه برای خانمی که افسردگی دارد، مناسب نیست.» این کارشناس عطر پیشنهاد می‌کند به‌جای این عطرها، خانم‌ها از عطرهایی که پایه مرکبات دارند استفاده کنند، رایحه‌هایی مثل زنبق، تخم گشنیز و لیمو جزو این رایحه‌ها محسوب می‌شوند و باعث بهبود حال مادر و درنتیجه تأثیر مثبت روی کودک خواهند شد.

استفاده از عطر در دوران بارداری

عطر شیرین و خنک برای بهار

اگر قرار باشد عطرهای مناسب برای از بین بردن افسردگی بعد از زایمان را در گروهی قرار دهیم، آن گروه «شیرین و خنک» است. عطر مرکباتی مثل لیمو و نعنا روحیه را تازه می‌کنند و در بهبود وضع روحی مؤثر هستند. مهدی امیری می‌گوید: «مشک، ترخون، سنبل و صمغ‌های گیاهی هم برای بهبود افسردگی مؤثر هستند. همچنین می‌توانید از انواع عطر زنانه حاوی گل‌ها و شکوفه‌های بهاری، هندوانه و بهارنارنج هم برای بهتر کردن خلق‌وخویتان کمک بگیرید.»

2 ماسک خانگی که معجزه می‌کند
مشاهده

انتخاب عطرهای بدون فیکساتور

درباره اینکه زنان باردار می‌توانند از عطر استفاده کنند یا نه صحبت‌های زیادی شده است. به گزارش سایت Thebump.com استفاده از عطر برای خانم‌های باردار در صورتی مجاز است که عطر حاوی فتالات نباشد؛ فتالات ماده‌ای شیمیایی است که باعث کاهش قدرت باروری مردان می‌شود و ممکن است روی جنین نیز تأثیراتی بگذارد؛ اما این قضیه به معنای این نیست که زنان باردار به‌هیچ‌وجه نمی‌توانند از عطر استفاده کنند. اگر قبلاً از عطری استفاده کرده‌اید و هنوز هم با آن مشکلی ندارید و عطر حاوی فتالات نیست می‌توانید به استفاده از آن ادامه دهید؛ فقط مسئله مهم این است که ممکن است عطری حاوی فتالات باشد اما در مواد تشکیل دهنده آن نوشته نشده باشد!
پیشنهاد ما این است که در دوران بارداری از عطر استفاده نکنید اما اگر نمی‌توانید هیچ جوری دوران بارداری را بدون عطر سپری کنید، بهتر است سراغ رایحه مرکبات بروید. عطرهای مرکبات معمولاً دوام زیادی ندارند و ازاین‌جهت هم برای این دوران مناسب هستند. امیری می‌گوید عطرهای شامل مرکبات معمولاً فیکساتور ندارند یا میزان فیکساتور به‌کاررفته در آن‌ها خیلی کم است. او همچنین می‌گوید عطرهایی که انجیر یا چوب صندل در آن‌ها به‌کاررفته است، گزینه‌هایی خوبی برای مادرها هستند.

پنج عطر مناسب برای شما

امیری پنج عطر زنانه زیر را به خانم‌هایی پیشنهاد می‌دهد که دوست دارند به بهتر شدن حالشان بعد از دوران زایمان به خودشان کمک کنند:
1. اسپریت ماندین از بریکوت: ترکیبی از لیمو، سنبل، ترخون، انگور قرمز، مشک و فلفل سیاه با که رایحه‌ای شیک آفریده است.
2. یاز از برند اسپاندو: بهارنارنج، گل سفید، نعنا هندی، وانیل و شمعدانی عطری ساخته‌اند که با استفاده از آن روحیه‌تان تازه می‌شود.
3. ای دی از برند اودوری: ترنج، برگاموت، گل محمدی، یاس مصری، عود، خس‌خس و چرم یکی از عطرهای مناسب برای بالا بردن روحیه است.

معرفی چند عطر زنانه ضد افسردگی

4. عطر آمیتیسیا از برند بالدی: انگور فرنگی سیاه، ترنج، پرتقال، دانه گشنیز، شیره انجیر، وانیل ماداگاسکار و قهوه رایحه خوب عطر آمیتیسیا را می‌سازند.
5. عطر اپیک سلطان از برند سود پسفیک: ترنج، زعفران، گل رز، شمعدانی، وانیل، نعنا هندی و عنبر از رایحه‌های شادی‌آور هستند که در کنار هم یک سمفونی شاد عطری را راه می‌اندازند.

خرید عطر زنانه ضد افسردگی