اسپیس ایکس ۱۰ درصد از نیروی کار خود را تعدیل می‌کند

براساس گزارشی تازه، اسپیس‌ایکس در اقدامی بی‌سابقه قصد دارد ۱۰ درصد از نیروی کار خود یا تقریبا ۶۰۰ نفر از کارکنانش را تعدیل کند.

اسپیس‌ ایکس، شرکت هوافضای بنیان‌گذاری‌شده به‌دست ایلان ماسک، در چارچوب آنچه که با عنوان «کاستنی ضروری با هدف تثبیت موقعیت شرکت برای آینده‌ای نامعلوم» بیان شده است، ۱۰ درصد از نیروی کار خود را تعدیل می‌کند. پس از این تعدیل ده‌ درصدی که در تمام بخش‌های شرکت اتفاق خواهد افتاد، نزدیک به ۶ هزار نیروی کار برای اسپیس‌ایکس باقی خواهد ماند.

اسپیس‌ایکس در بیانیه‌ای که همین منظور منتشر کرده است، نوشت:

به‌منظور تداوم خدمات‌رسانی به مشتریانمان و کامیابی در توسعه‌ی فضاپیمای میان‌سیاره‌ای و اینترنت جهانی مستقر در فضا، اسپیس‌ایکس باید به شرکتی کوچک‌تر تبدیل شود. هر یک از این پیشرفت‌ها حتی هنگام انجام به‌صورت مجزا، دیگر سازمان‌ها را ورشکست کرده‌اند. این بدین معنی است که ما باید با برخی از اعضای مستعد و سختکوش تیممان خداحافظی کنیم.

نخستین‌بار نشریه‌ی لس‌آنجلس تایمز با نقل‌قول از ایمیلی ارسا‌ل‌شده برای کارکنان از سوی گوین شاتول، مدیرکل اسپیس‌ایکس، تعدیل نیروهای این شرکت را گزارش داد. این نشریه گزارش داد که اسپیس‌ایکس برای آن دسته از نیروهای تعدیل‌شده دست‌کم ۸ هفته پرداختی و دیگر مزایا را پیشنهاد داده است.

به‌گفته‌ی اسپیس‌ایکس، تعدیل نیرو گامی راهبردی در پیش‌بینی «چالش‌های فوق‌العاده دشوار پیش‌رو» محسوب می‌شود.

Falcon 9 Rcoket / راکت فالکون 9پرتاب یک راکت فالکون ۹ از کیپ کاناورال فلوریدا

اسپیس‌ایکس قصد دارد تحولاتی اساسی در مسافرت فضایی ایجاد کند و امیدوار است که یک روز انسان‌ها را برای استعمار مریخ به سیاره‌ی سرخ ارسال کند. هرچند این شرکت می‌گوید به لحاظ مالی قدرتمند است؛ اما سنجش امکان‌پذیری چشم‌انداز یادشده دشوار به‌نظر می‌آید.

آیا سفر در زمان ممکن است؟ فیزیکدانان پاسخ می‌دهند
مشاهده

وال استریت ژورنال با بررسی اسناد محرمانه‌ی مالی در سال ۲۰۱۷ گزارش داد که اسپیس‌ایکس در معرض شکست‌هایی قرار داشته است؛ نظیر عدم موفقیت در پرتاب راکت در سال ۲۰۱۵ که منجر به یک ضرر ۲۵۰ میلیون دلاری سالانه و کاهش ۶ درصدی در سود شرکت شد.

علاوه‌بر این، در سال ۲۰۱۶ با انفجار یک راکت اسپیس‌ایکس دیگر، ماهواره‌ی ارتباطاتی ۲۰۰ میلیون دلاری سوار بر آن نابود شد و ایلان ماسک به‌خاطر حرکت بسیار سریع در صنعت پیچیده‌ی مسافرت فضایی مورد انتقاد قرار گرفت.

اسپیس‌ایکس برای سال جاری میلادی برنامه‌هایی بلندپروازانه در سر دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به راه‌اندازی نخستین مجموعه‌ی ماهواره‌های استارلینک که پوشش جهانی اینترنت را نوید می‌دهند، اشاره کرد. این شرکت همچنین به‌تازگی از نسخه‌ی پرواز آزمایشی راکت غول‌پیکر استارشیپ در سایت پرتاب خود در تگزاس رونمایی کرد. علاوه‌بر این، پرتاب آزمایشی نخستین فضاپیمای سرنشین‌دار دراگون که برای حمل فضانوردان ناسا به ایستگاه فضایی بین‌المللی طراحی شده، قرار بود پس از تاخیری ۱۰ روزه، سرانجام هفته‌ی آینده پرتاب شود؛ اما ناسا به‌تازگی اعلام کرد که این پرواز به ماه آینده موکول شده است. اگر این پرتاب با موفقیت همراه شود، اسپیس‌ایکس می‌تواند تا انتهای امسال پرواز آزمایشی را به‌همراه سرنشین انجام دهد.