نخستین پرتاب موفقیت‌آمیز اسپیس ایکس در سال ۲۰۱۹

با پرتاب ۱۰ ماهواره‌ی ارتباطاتی ایریدیم به مدار نزدیک زمین، نخستین مأموریت اسپیس‌ایکس در سال ۲۰۱۹ با موفقیت انجام شد.

اسپیس‌ ایکس روز جمعه با پرتاب یک راکت فالکون ۹ از کالفرنیا، نخستین مأموریت مداری خود در سال ۲۰۱۹ را انجام داد و در جریان آن موفق شد ۱۰ ماهواره را برای شرکت ارتباطات ماهواره‌ای ایریدیم در مدار نزدیک زمین قرار دهد. پس از پرواز، اسپیس‌ایکس راکت فالکون ۹ را روی یکی از کشتی‌های بدون سرنشین خود فرود آورد و مجموع تعداد فرودهای موفقیت‌آمیز بوستر را به رقم ۳۳ رساند.

پرواز اخیر با نام Iridium-8، آخرین مجموعه‌ی ماهواره‌ها را برای صورت فلکی ماهواره‌ای بعدی ایریدیم ارسال کرد. اسپیس‌ایکس برای پرتاب تمام ۷۵ ماهواره‌ی مداری شبکه‌ی ماهواره‌ای ایریدیم که پوشش ارتباطات راه دور را از مدار نزدیک زمین ایجاد خواهد کرد، با این شرکت قرارداد بسته است. این شبکه، مجموعه‌ی جایگزین و ارتقایافته‌ی ناوگان ماهواره‌ای اولیه‌ی ایریدیم محسوب می‌شود که بین سال‌های ۱۹۹۷ و ۲۰۰۲ در مدار زمین قرار گرفت. اسپیس‌ایکس به جز یک پرواز که ۵ ماهواره را به فضا ارسال کرد، به‌صورت دوره‌ای از پایگاه خود در کالیفرنیا مشغول پرتاب این فضاپیماهای جدید در دسته‌های ‌ده‌هایی بوده است. پرواز روز جمعه، صورت فلکی ماهواره‌ای بعدی ایریدیم را تکمیل کرد.

تقریبا ۱۰ دقیقه پس از پرتاب، اسپیس‌ایکس نسبت به فرود فالکون ۹ روی یکی از کشتی‌های بدون سرنشین خود در اقیانوس اقدام کرد. از آخرین باری که اسپیس‌ایکس راکتی را بازیابی کرد، کمی بیش از یک ماه می‌گذرد. آخرین مأموریت این شرکت در ماه دسامبر، پرتاب ماهواره‌ی جی‌پی‌اس برای نیروی هوایی ایالات متحده بود که به‌دلیل درخواست مشتری، فالکون ۹ پس از پرتاب بازیابی نشد. پیش از آن پرواز، اسپیس‌ایکس هنگام انجام یکی از آخرین مأموریت‌های خود در سال ۲۰۱۸، در هدایت فالکون ۹ به‌سوی سکوی پرتاب بتنی در ساحل فلوریدا ناکام ماند و راکت به‌جای آن در اقیانوس به آب نشست.

تماشا کنید: نگاهی به ۱۵ سال فعالیت ایستگاه بین المللی فضایی
مشاهده

خوشبختانه راکت پرواز اخیر قبلا تمام مراحل پرتاب و فرود مجدد را با موفقیت پشت سر گذاشته بود. این فالکون ۹ پیش از این ماهواره‌ی ارتباطاتی Telstar 18 VANTAGE را در ماه سپتامبر از فلوریدا پرتاب کرد و سپس در کشتی بدون سرنشینی در اقیانوس اطلس فرود آمد. اکنون با فرود مجدد این فالکون در روز گذشته، ۳۳امین فرود موفقیت‌آمیز برای هسته‌ی این راکت ساخت اسپیس‌ایکس رقم خورده است.