کاوشگر Philae پس از هفت ماه بیدار شد

بازگشت فیله را باید در زمره‌ی یکی از بزرگ‌ترین بیداری‌های تاریخ علم در نظر گرفت. کاوشگر فیله، که نوامبر سال گذشته‌ موفق به فرود روی ستاره‌ی دنباله‌داری شده بود، بیدار شد و با فضاپیمای رزتا که در حال گردش به دور مدار این ستاره‌ی دنباله‌دار است، ارتباط برقرار کرد. البته این بیداری تنها ۸۵ ثانیه دوام داشت.

 آژانس فضایی اروپا دیروز با انتشار پیامی در توئیتر اعلام کرده که کاوشگر فیله پس از فعالیت مجدد، موفق به برقراری ارتباط با فضاپیمای رزتا شده است. هرچند طول مدت بیداری این کاوشگر تنها 85 ثانیه بوده، اما آژانس فضایی اروپا امیدوار است این بازگشت اولین بیداری فیله از میان چندین باری باشد که در آینده اتفاق خواهد افتاد.

به جرات می‌توان گفت استقرار فیله روی ستاره‌ی دنباله‌دار مورد نظر در زمره‌ی مهم‌ترین اتفاقات علمی سال گذشته‌ی میلادی قرار دارد، چراکه دانشمندان موفق شدند برای اولین بار کاوشگری را روی یک ستاره‌ی دنباله‌دار فرود بیاورند.

پس از استقرار روی ستاره‌ی دنباله‌دار 67P/Churymov-Gerasimenko، فیله موفق شد تا در 60 ساعت پیش رویش، اطلاعات بسیار مفیدی را به ایستگاه زمینی ارسال کند که در سال‌های آینده دستمایه‌ی مطالعات بسیاری واقع خواهد شد. پس از 60 ساعت فعالیت، باتری‌های فیله خالی شدند که همین امر باعث قطع ارتباط این کاوشگر گردید. طراحان فیله این کاوشگر را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که در صورت قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، بتواند از طریق باتری‌های خورشیدی به فعالیت خود ادامه دهد، اما قرار گرفتن در سایه‌ی لبه‌ی بلندی از ستاره‌ی دنباله‌دار باعث شده تا این کاوشگر نتواند آنچنان فعالیت کند.

یک طرح، یک نگاه: لذت خوابیدن زیر آسمان پرستاره
مشاهده

آژانس فضایی اروپا یا همان ESA امیدوار است تا وضعیت تغییر کند. کوریوموف-گراسیمنکو در حال نزدیک شدن به خورشید است، بطوریکه این ستاره‌ی دنباله‌دار در 13 آگوست سال جاری میلادی به نزدیک‌ترین فاصله‌ی خود با خورشید خواهد رسید.

تغییرات مداری پتانسیل ایجاد تغییرات بسیار مفیدی را دارد. ستاره‌های دنباله‌دار نیز نظیر کره‌ی زمین دارای فصل‌های مختلف هستند و به این ترتیب در صورت تغییرات در مدار حرکتی ستاره‌ی دنباله‌دار مورد نظر، انتظار می‌رود فیله بتواند ساعات بیشتری را در معرض نور خورشید قرار گرفته و در نتیجه فعالیت کند.

در ماه دسامبر، جین پیر، رهبر تیم هدایت کننده‌ی فیله اعلام کرد که پس از عید پاک احتمالا شاهد بیدار شدن دوباره‌ی کاوشگر مورد نظر خواهیم بود. براساس اطلاعات ارائه شده توسط آژانس فضایی اروپا، در صورتی که فیله قادر باشد تا انرژی مورد نیاز خود را به دست آورده و شروع به فعالیت کند، نه‌تنها اطلاعاتی را در مورد ستاره‌ی دنباله‌دار مورد نظر کسب می‌کند، بلکه قادر خواهد بود تا یافته‌هایی را نیز در مورد بخشی از خورشید که توسط این ستاره از دید زمین پنهان مانده، در اختیار دانشمندان قرار دهد.

دانشمندانی که در این پروژه‌ی مشارکت دارند، هیچ‌گاه در مورد بازگشت دوباره‌ی فیله ناامید نبودند. تحلیل‌هایی که چهار روز پیش براساس تصاویر ثبت شده از رزتا به انجام رسید، دانشمندان را از مکان قرار گرفتن این کاوشگر مطمئن ساخت. دکتر استفان اولامک، مدیر پروژه‌ی فیله در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

با نزدیک شدن ستاره‌ی دنباله‌دار به خورشید، احتمال بیدار شدن فیله بیشتر می‌شود.

دو روز پیش و دقایقی پس از نیمروز به وقت گرینویچ، حساب کاربری فیله که برای هفت ماه غیرفعال بود، با ارسال توئیتی شامل عبارت “Hello Earth! Can you hear me? #WakeUpPhilae” بود، بازگشت خود را اعلام کرد.

سیاره‌ی زمین‌سان چیست؟
مشاهده

مرکز کنترل این کاوشگر، ساعاتی پیش از انتشار توئیت‌های مورد نظر، 300 بسته داده را دریافت کرده بود که در این فاصله مشغول سنجش صحت پیام‌های دریافت شده پیش از اعلام عمومی آن به جهانیان بود.

اولامک در این خصوص گفت:

هم‌اکنون فیله در وضعیت مناسبی قرار دارد. درجه‌ی حرارت این کاوشگر 35 درجه زیر صفر است و این کاوشگر به منبع انرژی 24 واتی دسترسی دارد.

اولامک همچنین به این موضوع اشاره کرده که پیش از این نیز فیله بیدار شده بوده، اما پیام‌های ارسالی از این کاوشگر به مقصد نرسیده است. وی در این خصوص گفت:

ما داده‌های قدیمی‌تری را نیز دریافت کردیم.

اولامک به این موضوع نیز اشاره کرده که فیله داده‌های بسیار ارزشمندی را نیز در روزهای پس از استقرار روی ستاره‌ی دنباله‌دار جمع‌آوری کرده، اما این داده‌ها هنوز به زمین ارسال نشده‌اند و دانشمندان امیدوارند تا در بیداری‌های آینده‌ی این کاوشگر بتوانند داده‌ها را دریافت کنند.